Vulpes Skrevet 26. februar 2009 #1 Skrevet 26. februar 2009 (endret) Jeg går på en del medisiner for tiden, og både pga dette og pga intoleranser går jeg på en ganske streng diett. Jeg må kutte ut kumelk, egg, hvitløk, svinekjøtt, krydder, samt være veldig forsiktig med frukt og sukker. Hvete skal jeg også ha lite av. Derfor er det ganske mye mat på restauranter jeg ikke kan spise, og på noen restauranter er det rett og slett ingenting. Men nå hender det jo likevel at jeg drar på restauranter med venner og familie. Og da lurer jeg på om det er lov at jeg tar med egen mat? Så lenge de andre bestiller, og jeg bestiller drikke. Hvis jeg for eksempel ringte på forhånd og snakket med restauranten, tror dere de ville sagt ja? Ellers må jeg jo enten bli sittende og sulte, la være å dra, eller ta spisepauser ute (min versjon av røykepause? ). Endret 26. februar 2009 av Tonje!
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #2 Skrevet 26. februar 2009 Den kan jeg ikke tenke meg er lov, men dersom du ringer og forteller hva du kan spise burde jo restauranten orden med noe til deg.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #3 Skrevet 26. februar 2009 Er det en fin restaurant så tror jeg kanskje de vil ha problemer med dette, men er de litt serviceinnstilt kan de kanskje lage noe utenfor menyen som er tilpasset dietten din? Hvis du ringer på forhånd og forklarer problemstillingen og sier at du er invitert med til deres restaurant sammen med resten av familien, og spør om de har noe du kan spise. Er de litt smidig foreslår de da selv å tilpasse en rett til deg. Hvis ikke kan du spørre om du kan ta med egen mat. Er det litt mindre pene spisesteder så tror jeg det kanskje er enklere å få spise egen mat, men helt sikkert en ide å gi beskjed på forhånd.
Gjest Ludovie Skrevet 26. februar 2009 #4 Skrevet 26. februar 2009 Det er helt opp til hver enkelt restaurant. Du får nesten ringe restauranten på forhånd og spørre hvordan de stiller seg til tilfeller som ditt.
Red headed girl Skrevet 26. februar 2009 #5 Skrevet 26. februar 2009 Det er klart at om du forklarer til servitør at du har alle desse intoleransane, og at du har med egen mat, men har tenkt å bestille drikke, så syns eg ikkje dei kan nekte på det! Du er der tross alt med vennane dine, dei bestiller jo mat, og som servitør hadde eg neppe krangla på det. Dei fleste er veldig forståelige for sånne ting (burde iallefall vere det), så eg trur det skal gå fint:)
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #6 Skrevet 26. februar 2009 Jeg går også på en rimelig ekstrem diett, og har gitt opp å spise ute for lenge siden... Jeg finner aldri noe på menyen, og det er jo greit nok, men det blir alltid sure miner hvis jeg spør om de kan lage noe annet eller lage en av rettene uten for eksempel ost eller gressløk på toppen. Og dersom de går med på å lage noe eget, kan du vedde på at de bare fant på litt ekstra underveis og derfor puttet i noe helt annet som jeg heller ikke tåler, og at de blir enda surere når jeg bare må sette maten til side og se på at de andre spiser. Eller at de hadde i litt løk eller honning eller noe helt annet likevel, for sååå allergisk er jeg vel ikke. At de lyver om hva ting inneholder er en annen slager, med påfølgende frekke kommentarer når jeg blir dårlig og vi plutselig må gå. For at jeg skulle bli dårlig når de lurte i meg mat jeg klart og tydelig har sagt jeg er allergisk mot, det hadde de visst aldri tenkt tanken på... :-/ Huff, det finnes sikkert oppegående ansatte på restauranter også, men jeg har dessverre aldri møtt noen av dem. Jeg har faktisk aldri kunnet fullføre et eneste måltid ute på restaurant eller kafè, og har som sagt gitt helt opp. Jeg kan fortsatt til nød ta en "kaffe" på et mer uformelt sted, noe som i min allergiverden betyr ei flaske Imsdal. Men jeg har aldri spurt om å få ta med min egen mat, da, det har jeg faktisk aldri tenkt på. Men du kan da bare ringe og spørre? Det verste du kan få er jo nei.
Vulpes Skrevet 26. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 26. februar 2009 Tusen takk for svar! Da er det vel bare å ringe ja, og se hva de sier. Jeg har vært på både Peppes og Egon før med mange andre, hvor noen av de som var der ikke bestilte noe pga dårlig råd. Ingen av servitørene reagerte på dette. Da tenker jeg at det burde være greit at jeg har med egen mat, når jeg forklarer hvorfor? Men jeg får vente og se... Eventuelt får jeg smugspise, eller spise ute :gjeiper: Til gjesten over: Så håpløst at det skal være sånn! :\ Det jeg har opplevd når jeg har spurt om ingredienser, er at de rett og slett ikke helt vet hva som er i maten. Har også opplevd at de har hentet fram pakningen som maten kommer i, uten at det står noen info om ingredienser der (f.eks. hva slags melk som er i oster). Så å bestille mat på restauranter når man har en spesiell diett kan være både risikosport og ganske slitsomt! :gjeiper: Selv om jeg ikke har så mye erfaring med det ennå, da jeg relativt nylig har startet på dietten. Men ja, spør om du kan ha med egen mat du også, verste som kan skje er at du får nei!! Det er jo veldig trist om du må holde deg borte fra restauranter bare pga dietten din. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #8 Skrevet 26. februar 2009 Selvfølgelig er det slitsomt for dem som jobber et sted å måtte endre menyen pga. "kresne gjester"/matintoleranse, men jeg synes at Norge er ganske ekstreme i så måte. Jeg har et par venninner med ganske alvorlige allergier, og de blir ofte behandlet som om de er kjempevanskelige i Norge, mens i utlandet får vi alltid god service. Det er helt utrolig hvor lite som er lagt opp til å tilpasses folk med matintoleranse eller spesielle dietter, til og med å være vegetarianer er spesielt her, mens i mange andre land er det helt vanlig.
Gjest allergisk gjest fra #6 Skrevet 26. februar 2009 #9 Skrevet 26. februar 2009 Det jeg ikke forstår er at min diett skal behøve å skape så store problemer for et kjøkken - jeg forventer ikke gourmetmat og heller ikke nødvendigvis et næringsmessig korrekt sammensatt måltid. Jeg ønsker meg bare noe - nesten hva som helst - på tallerkenen min slik at jeg kan spise sammen med andre uten at de får dårlig samvittighet fordi jeg må nøye meg med et glass vann. Jeg føler meg overhode ikke vanskelig eller kravstor når jeg ber om spesialmat, jeg ser alltid på menyen og finner deler av retter eller enkeltråvarer som tilberedes på en for meg akseptabel måte og tar utgangspunkt i det. Så foreslår jeg noe jeg kan spise selv, basert på hva jeg da VET at de har ingredienser til og hva de pleier å servere der. Serverer de biff med kokte poteter, peppersaus og brokkoli, spør jeg f.eks. pent om jeg kan få en porsjon med bare kokt potet og kokt brokkoli, uten kjøttet, sausen eller annet garnityr. Jeg spesifiserer også at det ikke må krydres med noe annet enn salt. Ellers foreslår jeg for eksempel at jeg får kokt ris med grønn salat uten dressing eller olje ved siden av, dersom dette er noe de har på menyen i tilknytning til andre retter. Jeg tilbyr meg også å betale for en vanlig hovedrett selv om det strengt talt er billig mat. Men nei. Enten blir de sure og nekter fordi de ikke klarer å lage det (!!!), de nekter fordi de ikke vet hvilken kode de skal bruke på kassa, de nekter fordi de tross alt har litt stolthet og ikke serverer dårlig mat på den måten, eller de sier "ja, selvfølgelig" og kommer tilbake med mat dynket med persille, krydder eller en olje jeg ikke tåler (eller med sausen jeg i utgangspunktet spesifikt ba om å IKKE få), eller de fant ut at pasta var like bra som ris eller at det ikke gjorde noen ting om de laget en gryterett av brokkolien min, selv om den da ble blandet med både løk, paprika, tomat og diverse annet... Så ja, jeg ble lei og sluttet å spise ute. Men jammen skal jeg gjøre som Tonje og prøve å ta med min egen mat en gang. Er det virkelig vanskeligere og dyrere å legge kokte poteter og kokt brokkoli alene på en tallerken enn å legge kokte poteter og kokt brokkoli på en tallerken sammen med en biff og ei øse med peppersaus...? Jeg skjønner ingenting, jeg. Og til deg over her: ja, jeg er enig i at det er mye enklere å få allergivennlig mat i utlandet, Norge er faktisk ganske spesielt i denne sammenhengen.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #10 Skrevet 26. februar 2009 Jeg driver ikke restaurant, men om jeg hadde gjort det hadde jeg IKKE latt noen spise medbrakt mat. Ok, man har en god grunn, men hvordan forklare for andre gjester at vedkommende fikk lov når ingen andre får lov. Denne regelen hadde jeg holdt meg til uansett hvem som ønsket å ta med egen mat og uansett hva slags grunn de hadde. På en restaurant spiser man maten der, sånn er det bare. Jeg hadde nok ønsket å tilfredsstille kunden ved å lage noe de tålte, men gså her ser jeg problemer. En kokk har en viss yrkesstolthet og det er ikke sikkert at kokte poteter med kokt brokkoli lar seg gjennomføre med en slik yrkesstolthet. Det er muligens også derfor de lager andre retter enn du i utgangspunktet ba om. Allikevel ville vel dette avhenge fra sted til sted, men i det dyrere sjiktet av restauranter har jeg forståelse for at dette ikke går.
Vulpes Skrevet 26. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 26. februar 2009 Jeg driver ikke restaurant, men om jeg hadde gjort det hadde jeg IKKE latt noen spise medbrakt mat. Ok, man har en god grunn, men hvordan forklare for andre gjester at vedkommende fikk lov når ingen andre får lov. Denne regelen hadde jeg holdt meg til uansett hvem som ønsket å ta med egen mat og uansett hva slags grunn de hadde. På en restaurant spiser man maten der, sånn er det bare. Jeg hadde nok ønsket å tilfredsstille kunden ved å lage noe de tålte, men gså her ser jeg problemer. En kokk har en viss yrkesstolthet og det er ikke sikkert at kokte poteter med kokt brokkoli lar seg gjennomføre med en slik yrkesstolthet. Det er muligens også derfor de lager andre retter enn du i utgangspunktet ba om. Allikevel ville vel dette avhenge fra sted til sted, men i det dyrere sjiktet av restauranter har jeg forståelse for at dette ikke går. Tror du andre kunder vil i det hele tatt legge merke til det, da? Og om noen gjør det, tror du de vil ønske å ta med egen mat de også? Litt av poenget med restaurantbesøk forsvinner jo tross alt hvis man har med mat selv :gjeiper: Og jeg synes det blir snobbete av en kokk og ikke lage enkel mat pga "yrkesstolthet". Burde ikke noe av denne yrkesstoltheten også gå ut på å lage mat kundene kan spise, og ikke bli SYKE av?
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #12 Skrevet 26. februar 2009 Jeg går på en del medisiner for tiden, og både pga dette og pga intoleranser går jeg på en ganske streng diett. Jeg må kutte ut kumelk, egg, hvitløk, svinekjøtt, krydder, samt være veldig forsiktig med frukt og sukker. Hvete skal jeg også ha lite av. Derfor er det ganske mye mat på restauranter jeg ikke kan spise, og på noen restauranter er det rett og slett ingenting. Men nå hender det jo likevel at jeg drar på restauranter med venner og familie. Og da lurer jeg på om det er lov at jeg tar med egen mat? Så lenge de andre bestiller, og jeg bestiller drikke. Hvis jeg for eksempel ringte på forhånd og snakket med restauranten, tror dere de ville sagt ja? Ellers må jeg jo enten bli sittende og sulte, la være å dra, eller ta spisepauser ute (min versjon av røykepause? ). Man behøver ikke være dietiker for å fikse mat til deg. ring på forhånd og spør om det lar seg ordne. bare s hva d kan spise, så vil de foreslå noe, så da er det opp til deg. Regner jo med de har samme råvarer og kansje mere enn hva du har hjemme
LadyB Skrevet 26. februar 2009 #13 Skrevet 26. februar 2009 Hadde engang en sommerjobb på Mc Donald's (ja, det var et slit), og der lot vi ikke folk spise medbrakt mat. Uansett. Nå er det jo ikke en sånn type restaurant dere skal til, men allikevel. Kan ikke tenke meg at noen andre godtar det heller.... Men for all del! Hvis du ikke spør blir det ihvertfall ikke noe av!
Red headed girl Skrevet 26. februar 2009 #14 Skrevet 26. februar 2009 Jeg føler meg overhode ikke vanskelig eller kravstor når jeg ber om spesialmat, jeg ser alltid på menyen og finner deler av retter eller enkeltråvarer som tilberedes på en for meg akseptabel måte og tar utgangspunkt i det. Så foreslår jeg noe jeg kan spise selv, basert på hva jeg da VET at de har ingredienser til og hva de pleier å servere der. Serverer de biff med kokte poteter, peppersaus og brokkoli, spør jeg f.eks. pent om jeg kan få en porsjon med bare kokt potet og kokt brokkoli, uten kjøttet, sausen eller annet garnityr. Jeg spesifiserer også at det ikke må krydres med noe annet enn salt. Ellers foreslår jeg for eksempel at jeg får kokt ris med grønn salat uten dressing eller olje ved siden av, dersom dette er noe de har på menyen i tilknytning til andre retter. Jeg tilbyr meg også å betale for en vanlig hovedrett selv om det strengt talt er billig mat. Det er fælt å høyre korleis du har blitt behandla av dei fleste restaurantar.. En ting eg syns er bra her er at du iallefall gir beskjed, og gir tips til servitør om ka du kan ete, og ka dei kan lage. Då eg jobba på restaurant var det fåtall av oss som hadde greie på dette med forskjellige matallergia, og syns derfor det var ekstremt vanskelig når kunden sa: eg er glutenintolerant, og har laktoseallergi, miks sammen nåke til meg NO! Då er det ikkje alltid så lett å vite ka dei vil ha, eller ka dei kan ete eller ikkje.. Syns dei i det minste kan gi et hint om sånt.. Men og burde dei som jobba på restaurant få litt meir informasjon om ulike allergia osv for å meir skjønne kva det går ut på, og at ein kokk ikkje klarer legge frå seg yrkesstoltheten sin pga dette er det dummaste eg har hørt!
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #15 Skrevet 26. februar 2009 Man behøver ikke være dietiker for å fikse mat til deg. ring på forhånd og spør om det lar seg ordne. bare s hva d kan spise, så vil de foreslå noe, så da er det opp til deg. Regner jo med de har samme råvarer og kansje mere enn hva du har hjemme Nei, man trenger ikke å være ekspert av noe som helst slag for å lage mat til allergikere, men man trenger en positiv innstilling og en vilje til å prøve, og det er vel stort sett der det stopper opp. Og det holder ikke å bare si ja heller, for så å servere noe annet likevel, da kan man i aller verste fall ta livet av noen.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #16 Skrevet 26. februar 2009 Å ta med medbrakt mat på restaurant gjør man bare ikke. Du kan bestille salater eller ringe på forhånd for å få en spesialrett designet spesielt for deg. OK?!
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #17 Skrevet 26. februar 2009 Tror du andre kunder vil i det hele tatt legge merke til det, da? Og om noen gjør det, tror du de vil ønske å ta med egen mat de også? Litt av poenget med restaurantbesøk forsvinner jo tross alt hvis man har med mat selv :gjeiper: Men hva er poenget med restaurantbesøk for deg da... Skjønner ikke helt logikken i dette utsagnet.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #18 Skrevet 26. februar 2009 Å ta med medbrakt mat på restaurant gjør man bare ikke. Du kan bestille salater eller ringe på forhånd for å få en spesialrett designet spesielt for deg. OK?! Hva hvis man ikke kan spise salat? Og å få en spesialrett designet spesielt for seg er som noen har nevnt allerede ikke alltid så lett å få til.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #19 Skrevet 26. februar 2009 Men hva er poenget med restaurantbesøk for deg da... Skjønner ikke helt logikken i dette utsagnet. Kanskje fordi det er sosialt? Fordi det ikke er så gøy å sitte hjemme alene foran TV'en hver gang venner, familie, kollegaer etc er ute og spiser.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #20 Skrevet 26. februar 2009 Uff, jeg jobbet på en mexikansk restaurant en gang og fikk beskjed om å lage noe til en liten laktoseintolerant gutt. Fikk helt panikk, visste jo ikke hva som var i alle sausene og klarte også å drite meg ut. Serverte guacamole, og den hadde visst kokken hatt melk i fikk jeg vite etterpå. Håper det gikk bra med guttungen, og det der gjør jeg aldri igjen. Hva med å droppe restaurantbesøk? Er det noe du gjør så sinnsykt ofte uansett? Alternativ B er å droppe å spise. Spis hjemme først, og ta bare en kopp kaffe eller noe på restauranten. Noen få steder vil gjerne servitøren rynke på nesa, men det er nok lettere å "slippe unna" med det enn med medbrakt! Det er jo ikke tyggingen av mat som er den sosiale delen, selv om man i Norge er jævlig opptatt av at alle skal spise sammen, samtidig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå