Rampolina Skrevet 26. februar 2009 #1 Skrevet 26. februar 2009 Vi er endel mennesker (flere familier) som skal reise til Sharm el Sheik i neste måned. Endel i reisefølge har begynt å få litt tanker nå da, siden det nettopp smalt i Kairo. Jeg vet ikke helt hva jeg føler, for å være ærlig. Trodde egentlig ikke jeg brydde meg noe om det, altså at jeg følte det var greit å reise likevel. Men så var det en som sa til meg at han kom til å gå å tenke på det når han var der nede, at kanskje smeller det en bombe her snart.. En annen sa litt på fleip: Bra vi reiser alle sammen, så hvis det skjer noe så møtes vi på andre siden. Ingen som blir sittende alene med sorgen liksom. Og da begynte jo tankene litt hos meg og da, må innrømme det. Er det noen som har gjort seg opp noen tanker ang å reise til Egypt nå? Vil gjerne ha argumenter både for og imot siden jeg føler meg litt schizofren. Vi har forresten valgt dete reisemålet da vi ønsker å ha deilig sommervær og det er sikrere der enn på Kanariøyene. Dessuten har vi vært på kanariøyene før og hadde lyst å prøve noe annet.
sixx Skrevet 26. februar 2009 #2 Skrevet 26. februar 2009 Det har vært unntakstilstand i Egypt siden begynnelsen av 80-tallet (siden attentatet på Sadat)...derfor vil du se at det er veldig mye politi og soldater over alt. Etter bombeangrep (som det du nevner) blir bemanningen trappet ytterligere opp. Min mening er at det ikke er farlig å reise til Egypt nå hvis man er redd for bombeangrep (trafikkulykker er mye mer å frykte). Prøv å være rasjonell i tankegangen din når det gjelder dette. En person ble drept i forbindelse med det bombeangrepet du nevner. Nå er det vel 2,5 år siden forrige bombeangrep. Jeg vet ikke hvor mange mennesker det bor i Egypt nå, men bare i Kairo er det vel litt i underkant av 20 mill....og de er der 365 dager i året. Gitt dette, hvor sannsynlig tror du det er at du vil bli drept i bombeangrep når du bare skal være der en uke eller to? Ikke ødelegg ferien eller forberedelsene med frykt.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #3 Skrevet 26. februar 2009 En kollega av meg er der nede nå og de slapp akkurat unna bombene da de skulle til Kairo dagen etter. Hun skriver at de koser seg masse og at de ikke merker noe til dette i Sharm el sheik per nå.
Rampolina Skrevet 26. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 26. februar 2009 Takk for svar. Jeg skjønner dette med sansynligheten osv, men bare tenker på om vi blir å merke noe til dette i Sharm el Sheik liksom. For da tenker jeg at ferie ikke blir like koselig. Takk for svar og kom gjerne med flere innspill.
Zzyzx Skrevet 26. februar 2009 #5 Skrevet 26. februar 2009 Nei, kanskje dere merker litt økt sikkerhet rundt dere? Det finnes eget turistpoliti i Egypt, kan hende det blir noen flere av dem nå.
sixx Skrevet 26. februar 2009 #6 Skrevet 26. februar 2009 Nei, dere vil ikke merke dette i Sharm. Vet ikke når i neste måned dere skal reise, men blir det noen uker mellom hendelsen og ferien deres...så går dagen sin vante gang der nede. Mest aktivitet er det nok rundt Assyut nå, men dit skal dere garantert ikke.
Rampolina Skrevet 26. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 26. februar 2009 Nei, dere vil ikke merke dette i Sharm. Vet ikke når i neste måned dere skal reise, men blir det noen uker mellom hendelsen og ferien deres...så går dagen sin vante gang der nede. Mest aktivitet er det nok rundt Assyut nå, men dit skal dere garantert ikke. Vi reiser siste uka i mars, så det er jo en liten stund til.
sixx Skrevet 26. februar 2009 #8 Skrevet 26. februar 2009 Vi reiser siste uka i mars, så det er jo en liten stund til. Ja, da vil dere ikke merke noe til det som har skjedd nå...antageligvis merker de ikke noe til det nå heller. Men som nevnt, det er generelt mye politi og militært personell i Egypt, noe som i grunnen bare styrker sikkerheten, men som kan oppleves som litt skremmende for noen. Turistindustrien er veldig viktig for Egypt, og de bruker mye ressurser for å verne turistene så godt som mulig. God tur.
Kenniball Skrevet 26. februar 2009 #9 Skrevet 26. februar 2009 Dette går helt fint. På hotellene der nede er det vakter som sjekker alle biler som kjører inn og ut, hotellene har også metalldetektor du går igjennom når du går inn og ut hotellinngangen (som på flyplasser), og du ser millitær med maskingevær flere steder, så du føler at de tar sikkerheten på alvor i Sharm. Sharm har vært betraktet som en sikker sone i Midt-østen, mye fredsforhandlinger ol. har vært lagt til denne byen. Sjansen er mye større for å bli drept av en idiotisk taxisjåfør som kjører uten lys midt på natten (det gjør de der nede!), enn av noe bomber og annet.
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 26. februar 2009 #10 Skrevet 26. februar 2009 Erfaringsmessig skjer det sjelden et nytt angrep på et område/en by like etter første angrep. Litt ironisk sagt kan man si at det tryggeste stedet å dra, er et sted som nettopp er blitt utsatt for et angrep...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå