GlaJenta88 Skrevet 26. februar 2009 #1 Skrevet 26. februar 2009 Hei! Samboeren min og jeg er ikke direkte prøvere, men det "nye" p-pillemerket mitt bare klusset ting til, så jeg sluttet. Dette var i januar 08, så jeg har nå gått over ett år uten hormonprevensjon, men syklusene har fortsatt ikke stabilisert seg! Jeg har forsøkt å teste etter el, og har funnet den et par ganger. Så stabiliserte syklusene seg på ca 34 dager, og jeg var strålende fornøyd med å få litt regelmessighet tilbake i hverdagen. Så kom forrige syklus med sine 42 dager og ødela alt. I tillegg så var det kun én dag med spotting og én blødningsdag. Jeg har normalt ganske kort mensperiode, men da er det gjerne 3 blødningsdager, ikke én! Nå er jeg på dag 46, og ingen tegn til hverken graviditet eller menstruasjon. Åh, jeg blir så irritert på den kroppen altså! Jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å få litt mer kontroll på dette? Eller er det forbeholdt prøvere? Finnes det ikke noe som kan stabilisere sykluser og må jeg da bare venne meg til denne uforutsigbarheten? Har hørt om Wild Yam, men det er vel noe man bruker for å forlenge lutealfasen? Det er nok ikke det jeg trenger, selv om jeg har en mistanke om at jeg har en sen el. Vi er jo ikke prøvere helt enda, men det er jo kjedelig å måtte vente enda lenger når vi først blir klare.
Strix Skrevet 26. februar 2009 #2 Skrevet 26. februar 2009 Jeg hadde kontaktet lege om dette. Når du har gått nå i over et år med ustabil syklus er det mer enn god nok grunn til å ta kontakt med lege. Tror du får best hjelp der En trenger da ikke være prøver for å ønske seg en stabil syklus
Kirin Skrevet 27. februar 2009 #3 Skrevet 27. februar 2009 Jeg ville kontaktet lege jeg også. På urtesiden kan du prøve Vitex Agnus Castus som skal stabilisere hormonene. Jeg har brukt den noen uker, og har fått betraktelig mindre smerter ved mens og EL, så noe tror jeg den gjør. Skal virke mot veldig mange plager, blant annet både for kort og for lang syklus. Den virker langsomt, og du må forvente å ta den i minst tre måneder før du ser resultater. Les mer her.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #4 Skrevet 27. februar 2009 Hadde du regelmessige sykluser før p-pillene? Hvis du hadde det, så kan det være at kroppen din reagerte dårlig på prevensjonen og bruker lengre tid på å komme tilbake til normalen. Ta kontakt med lege om det går mer enn et år med unormale sykluser etter pilleslutt.
GlaJenta88 Skrevet 28. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 28. februar 2009 Tusen takk for svar dere! Jeg hadde kontaktet lege om dette. Når du har gått nå i over et år med ustabil syklus er det mer enn god nok grunn til å ta kontakt med lege. Tror du får best hjelp der En trenger da ikke være prøver for å ønske seg en stabil syklus Ja, jeg får vel bestille en time hos legen kanskje. Det er ganske lenge siden jeg var hos han uansett, så det er kanskje greit å "bli kjent med han" på nytt. Så man må ikke være prøver for å ville ha stabil syklus? Jeg tenkte mer på om det var medikamenter og slikt som var spesielt beregnet for å forsøke å få opp fruktbarheten osv. Jeg ville kontaktet lege jeg også. På urtesiden kan du prøve Vitex Agnus Castus som skal stabilisere hormonene. Jeg har brukt den noen uker, og har fått betraktelig mindre smerter ved mens og EL, så noe tror jeg den gjør. Skal virke mot veldig mange plager, blant annet både for kort og for lang syklus. Den virker langsomt, og du må forvente å ta den i minst tre måneder før du ser resultater. Les mer her. Jøss, det virker jo som om den urten er en "vidundermedisin" nær sagt Det kan jo ikke skade å prøve i alle fall! Hadde du regelmessige sykluser før p-pillene? Hvis du hadde det, så kan det være at kroppen din reagerte dårlig på prevensjonen og bruker lengre tid på å komme tilbake til normalen. Ta kontakt med lege om det går mer enn et år med unormale sykluser etter pilleslutt. Ja, syklusene var regelmessige før pillebruk, men dette var jo når jeg var 15. Så jeg vet ikke om det egentlig kan ligge til grunn for at jeg "normalt har stabile sykluser". Jeg hadde forsåvidt hatt regelmessige sykluser da i 3 år, men denne perioden kan vel ikke egentlig sammenlignes med den jeg er i nå. Hva er "unormalt" da? Jeg sliter jo med disse uregelmessige syklusene mine, og det har jeg gjort i snart 14 mnd. Så jeg er jo allerede over året etter pilleslutt Jeg har forstått at det er mange som sliter med dette, og derfor lurte jeg på om det var noe som kunne gjøres eller om det bare er noe jeg må leve med Det virker jo som om jeg kan få noe hjelp av en lege da, så jeg får vel bare bestille en time.
Kirin Skrevet 28. februar 2009 #6 Skrevet 28. februar 2009 Tusen takk for svar dere! Ja, jeg får vel bestille en time hos legen kanskje. Det er ganske lenge siden jeg var hos han uansett, så det er kanskje greit å "bli kjent med han" på nytt. Så man må ikke være prøver for å ville ha stabil syklus? Jeg tenkte mer på om det var medikamenter og slikt som var spesielt beregnet for å forsøke å få opp fruktbarheten osv. Jøss, det virker jo som om den urten er en "vidundermedisin" nær sagt Det kan jo ikke skade å prøve i alle fall! Ja, syklusene var regelmessige før pillebruk, men dette var jo når jeg var 15. Så jeg vet ikke om det egentlig kan ligge til grunn for at jeg "normalt har stabile sykluser". Jeg hadde forsåvidt hatt regelmessige sykluser da i 3 år, men denne perioden kan vel ikke egentlig sammenlignes med den jeg er i nå. Hva er "unormalt" da? Jeg sliter jo med disse uregelmessige syklusene mine, og det har jeg gjort i snart 14 mnd. Så jeg er jo allerede over året etter pilleslutt Jeg har forstått at det er mange som sliter med dette, og derfor lurte jeg på om det var noe som kunne gjøres eller om det bare er noe jeg må leve med Det virker jo som om jeg kan få noe hjelp av en lege da, så jeg får vel bare bestille en time. Unormalt er vel alt som er kortere eller lengre enn 24-34 dager og/eller veldig varierende. Lurt å høre med legen i hvert fall. Glemte å si det i mitt forrige innlegg, men Vitex fås ikke kjøpt i Norge, da det er klassifisert som legemiddel her. Du har lov til å importere 3 måneders forbruk fra andre land. Jeg bestilte min på www.helsekosten.dk.
GlaJenta88 Skrevet 2. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 2. mars 2009 Får håpe den syklusen jeg har kommet inn i nå, blir litt mer stabil. Den virker bedre enn den forrige allerede i alle fall. Bestilte Vitex da. Kan vel ikke skade å prøve i alle fall 3 måneders forbruk antar jeg er den ene enheten på 100 piller?
Kirin Skrevet 2. mars 2009 #8 Skrevet 2. mars 2009 Får håpe den syklusen jeg har kommet inn i nå, blir litt mer stabil. Den virker bedre enn den forrige allerede i alle fall. Bestilte Vitex da. Kan vel ikke skade å prøve i alle fall 3 måneders forbruk antar jeg er den ene enheten på 100 piller? Jepp, 1 om dagen.
GlaJenta88 Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 9. mars 2009 Da har jeg fått Vitex'n! Men, det står lite om når jeg skal begynne på dem.. Siden det kanskje kommer til å ta litt tid før man merker effekten, så kan jeg kanskje starte nå, på dag 10 evt. i morgen; dag 11? Eller burde jeg vente til neste syklus og dag 1? :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå