Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter barn til sommeren, trenger derfor større bil. Samboer har 2 barn fra før+ vi har ett felles fra før.

Jeg har kjøpt meg inn i samboers hus, og har et boliglån på 1,6 mill, i tillegg til studiegjeld på 250 000, tjener 450 000.

Samboer er gjeldfri. Han har jo disse pengene som jeg kjøpte meg inn med , i tillegg til at han tjener det dobbelte av hva jeg gjør, så jeg synes kanskje han bare kan selge den gamle bilen (som han eier fra før vi møtte hverandre), og kjøpe en ny bil alene, han har jo pengene og trenger ikke ta opp noe billån.

Eller skal jeg være med å betale, hvis banken gir meg billån? (har ikke spurt i bannen ennå).

I det daglige er det samboer som bruker bilen til og fra jobb, men jeg bruker jo også bilen til å handle, og det hender jo vi drar ut hele gjengen i helger og slik, så det er jo rimelig at jeg er med på å betale på en eller annen måte, men hva, hvordan og hvor mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet vil jeg si at dere bør betale likt, og at det er kjipt å telle hvor mye den ene og den andre bruker den. Men her er dere jo en familie med felles barn, og han har bedre råd. Har dere ikke felles økonomi da?

Gjest Gjest31
Skrevet
Vi venter barn til sommeren, trenger derfor større bil. Samboer har 2 barn fra før+ vi har ett felles fra før.

Jeg har kjøpt meg inn i samboers hus, og har et boliglån på 1,6 mill, i tillegg til studiegjeld på 250 000, tjener 450 000.

Samboer er gjeldfri. Han har jo disse pengene som jeg kjøpte meg inn med , i tillegg til at han tjener det dobbelte av hva jeg gjør, så jeg synes kanskje han bare kan selge den gamle bilen (som han eier fra før vi møtte hverandre), og kjøpe en ny bil alene, han har jo pengene og trenger ikke ta opp noe billån.

Eller skal jeg være med å betale, hvis banken gir meg billån? (har ikke spurt i bannen ennå).

I det daglige er det samboer som bruker bilen til og fra jobb, men jeg bruker jo også bilen til å handle, og det hender jo vi drar ut hele gjengen i helger og slik, så det er jo rimelig at jeg er med på å betale på en eller annen måte, men hva, hvordan og hvor mye?

FELLES ØKONOMI. !!!!!!!!!!!!!!!

Kan ikke begripe hvorfor så mange maser om den ene eller andre skal betale for forbruk og kapitalvarer. Spes ikke når inntekter og formuer er så skjevfordelt som i dette innlegget. Hvorfor skulle far her kreve at du som har "ræva" økonomi bidrar med likt innskudd.?? Kan ikke han kjøpe bilen, stå selv som eier osv... Det blir hans bil. Er det så vanskelig.

Får en følelse at det må ligge noe mer bak når mannfolk (som jeg selv er) er så kjipe. Spør om å få se selvangivelsen hans og finn ut om han er i gjeldsskvis eller formueposisjon.

Gjest Gjest_Amelie_*
Skrevet

Da jeg hadde kommet så langt at jeg ønsket å få barn med en annen person - noe som er den største forpliktelsen jeg har gjort og kommert til å gjøre - så var den personen også min nærmeste familie. Ingen av oss skal ha bedre eller dårligere øknomi enn den andre, alle investeringer er felles, og det kunne ikke falle meg inn å ha 1,6 mill i gjeld mens min mann hadde netto formue. Så jeg forstår ærlig talt ikke problemstillingen. Man kan få barn sammen, men ikke dra det økonomiske lasset sammen?

Skrevet

Enig med de som skriker om felles økonomi..

Skrevet

Jeg syns ikke du skal måtte ta opp et lån, bare fordi du også bruker bilen. Har han virkelig samvittighet til at du skal måtte ta opp et lån til?

Hvordan kan man skaffe barn sammen, når tingene er sånn?

Skrevet
Jeg syns ikke du skal måtte ta opp et lån, bare fordi du også bruker bilen. Har han virkelig samvittighet til at du skal måtte ta opp et lån til?

Hvordan kan man skaffe barn sammen, når tingene er sånn?

Tja, det er jo ganske mange her inne på KG, har jeg inntrykk av som mener at man skal betale likt, uavhengig av økonomisk ståsted. Enhver må ta ansvar for egen økonomi osv. Tjener du ikke bedre, har du deg selv å takke. En som har gjort gode investeringer og har tjent gode penger, skal ikke behøve å kaste bort pengene sine på en dårligere stilt partner. Spesielt ikke dersom det er særkullsbarn inne i bildet, det er deres penger og ikke forelderens nye partner sine penger osv osv. Mange som forsvarer slike synspunkt, spesielt her inne!

Gjest gjest31
Skrevet
Tja, det er jo ganske mange her inne på KG, har jeg inntrykk av som mener at man skal betale likt, uavhengig av økonomisk ståsted. Enhver må ta ansvar for egen økonomi osv. Tjener du ikke bedre, har du deg selv å takke. En som har gjort gode investeringer og har tjent gode penger, skal ikke behøve å kaste bort pengene sine på en dårligere stilt partner. Spesielt ikke dersom det er særkullsbarn inne i bildet, det er deres penger og ikke forelderens nye partner sine penger osv osv. Mange som forsvarer slike synspunkt, spesielt her inne!

??? Ser ikke slik ut i denne saken da.

Skrevet

Selv om flere mener det her inne, så må ikke jeg mene det samme. Og skal det være slik, da skal også den som har laveste inntekt være den som bestemmer prisen på bilen,f or den med mest penger kan ikke kreve at den andre skal ta opp så og så mye i lån fordi h*n vil ha en mye dyrere bil.

Men jeg står fortsatt for det jeg skrev tidligere, for jeg hadde ikke vært med og sponset han med bil. Da hadde jeg på trass tatt bussen

Skrevet

jeg skjønner ike at slikt kan fungere. Skal den som har minst være nødt til å løpe til banken hver gang noe skal kjøpes?

Skrevet
jeg skjønner ike at slikt kan fungere. Skal den som har minst være nødt til å løpe til banken hver gang noe skal kjøpes?

Hvis TS sin samboer virkelig er så kjip som det virker som, burde han heller ha funnet seg en dame med like god råd som han selv har. Da kunne han forvente at de skulle betale alt likt (med unntak av at han uansett bør betale ekstra for bil fordi han legger beslag på ekstra plass gjennom å ha særkullsbarn).

Skrevet

Når han bruker bilen til og fra jobb, definitivt han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...