Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er frisører en kjempeviktig gruppe?

Hvordan ser du på frisører?

Tenkte det kunne være allright å høre, da vi gjerne vil ha mer lønn.

Hvis folket synes vi er viktige og gjør en god jobb, så må vi da også få mer lønn?

Ja, slik må det være.

Come on, kjør debatt!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Amelie_*
Skrevet

Nei, ser nok ikke på det som en viktig gruppe. Jeg forbinder nok stort sett frisører med unge jenter som ikke har noen særlige ambisjoner i livet, og mangler skikkelig utdannelse.

Jeg synes det er forferdelig vanskelig å finne en god frisør. Det er så mange unge, uerfarne frisører, som ikke er i stand til å kommunisere med kundene. Får jeg en frisør som er flink til å kommunisere, har en god del års erfaring, vet hva slags hår jeg har og hva hun/han skal gjøre med det, og gjør at jeg er fornøyd etter besøket, betaler jeg gladelig ca 1000 kr kun for klipp, og da fortjener personen høy lønn. Dessverre gjelder dette de aller færreste.

Det er nok også et yrke som er ganske prissensitivt. Høyere lønn vil medføre høyere timepriser, høyere timepriser vil medføre at enda flere klipper seg hjemme.

• Liker 1
Gjest Gjest_mette_*
Skrevet

Litt i likhet med tidligere gjest her, så anser jeg frisører som unge litt selvoppttte jenter som ikke klarte å bli så mye annet. Dette inntrykket har jeg fått etter å ha snakket med en del frisører selv, som ikke er i stand til å føre samtaler på et veldig høyt nivå, og rett og slett virker litt dumme. (Bare det at du spør om det er en "kjempeviktig gruppe" tyder på dette, det er bare hår jente!). Frisører er, etter mitt syn, jenter som ikke hadde så store ambisjoner her i livet.

Jeg har også hatt store problemer med å finne en flink frisør, og har flere ganger gått ut av salongen mer misfornøyd enn det jeg var når jeg kom inn. De er stort sett ganske dårlige til å kommunisere, og mange vil kun klippe på sin "måte". Forrige gang jeg var hos frisøren og ønsket pannelugg, så sa hun "nei, vettu.. det tror jeg ikke du bør ha.. det kler du virkelig ikke...", og nektet og klippe. Måtte klippe det selv (!) når jeg kom hjem, og ble kjempefornøyd. Jeg drar svært sjelden til frisør, da jeg fremdeles har til gode å finne noen som virkelig kan faget sitt, har kun funnet ei litt eldre dame som virkelig kunne jobben sin. De unge bertejentene er sjelden noe tess.

Så for å svare på spørsmålet ditt; NEI, frisører burde IKKE ha mer i lønn, og er IKKE en viktig gruppe i samfunnet (synes jeg).

• Liker 2
Gjest Gjest_Karoline_*
Skrevet
Litt i likhet med tidligere gjest her, så anser jeg frisører som unge litt selvoppttte jenter som ikke klarte å bli så mye annet. Dette inntrykket har jeg fått etter å ha snakket med en del frisører selv, som ikke er i stand til å føre samtaler på et veldig høyt nivå, og rett og slett virker litt dumme. (Bare det at du spør om det er en "kjempeviktig gruppe" tyder på dette, det er bare hår jente!). Frisører er, etter mitt syn, jenter som ikke hadde så store ambisjoner her i livet.

Jeg har også hatt store problemer med å finne en flink frisør, og har flere ganger gått ut av salongen mer misfornøyd enn det jeg var når jeg kom inn. De er stort sett ganske dårlige til å kommunisere, og mange vil kun klippe på sin "måte". Forrige gang jeg var hos frisøren og ønsket pannelugg, så sa hun "nei, vettu.. det tror jeg ikke du bør ha.. det kler du virkelig ikke...", og nektet og klippe. Måtte klippe det selv (!) når jeg kom hjem, og ble kjempefornøyd. Jeg drar svært sjelden til frisør, da jeg fremdeles har til gode å finne noen som virkelig kan faget sitt, har kun funnet ei litt eldre dame som virkelig kunne jobben sin. De unge bertejentene er sjelden noe tess.

Så for å svare på spørsmålet ditt; NEI, frisører burde IKKE ha mer i lønn, og er IKKE en viktig gruppe i samfunnet (synes jeg).

Jeg skriver under på denne!

• Liker 2
Skrevet

Frisører gjør ikke en viktig jobb, nei. Samfunnet klarer seg helt fint uten frisører. Frisører tilbyr en unødvendig "luksus"tjeneste.

Jeg går aldri til frisør. Jeg klipper håret mitt selv. Det klarer jeg helt uten noen som helst form for utdannelse. Man tager en saks, og anvender dette på håret. Jeg sluttet å gå til frisør ettersom frisørene alltid gjorde en elendig jobb. En ting er at de nekter å høre på kunden, og setter igang med klipping og styling som de synes ser kul ut, til tross for at kunden har sagt klart og tydelig ifra om at dette vil jeg ikke. En annen ting er at de ikke klarer noe så enkelt som å klippe av 5 cm uten å klusse det til.

Jeg synes ikke frisører fortjener særlig høy lønn. Arbeidet de gjør er "unødvendig". I tillegg så tar de allerede godt betalt som det er.

Jeg ser på frisører som smådumme fjoller som ikke har intelligens til noe mer krevende...

Skrevet

Jeg håper virkelig ikke folk blir frisør fordi de ikke gidder eller får til noe annet.

Jeg har drømt om å bli frisør siden jeg var fem år gammel. Det sto mellom frisør og veterinær. Jeg vet jeg hadde greid utdannelsen til veterinær helt fint, har alltid vært flink på skolen og får til det jeg vil.

Jeg valgte å bli frisør fordi det er mer kreativt enn veterinær og fordi jeg ikke var sikker på om jeg kom til å takle det følelsesmessige ved å behandle syke dyr, og å måtte avlive dem.

Frisøryrket er beintøft. Det er hardt for skuldre, nakke, rygg og armer, mange må gi seg etter få år fordi kroppen ikke tåler belastningen. Det er også en psykisk belastning, mange kunder åpner seg veldig for frisøren sin (ihvertfall om de stoler på han/henne), og av og til føler man at man er mer psykolog enn frisør.

Det er et yrke det ikke er lett å bli syk i, de fleste frisører møter på jobb med forkjølelse, influensa og andre plager, fordi man vil unngå å ringe opp kundene og avlyse. Uansett hvor fælt man har det privat, må man legge det bort når man er på jobb, man skal smile og være hyggelig hele tiden. Man skal i tillegg være kreativ og komme med forslag om kunden ønsker det, og det kan være ekstremt slitsomt om man har usikre kunder.

Når det gjelder lønnen, mener jeg bestemt at det fungerer greit i dag. I dag fungerer det stort sett slik at de flinke frisørene tjener godt, og de ikke fullt så flinke tjener relativt dårlig. Jeg er nok enig i at tariffen er noe lav når man tenker på hva man utsetter kroppen for i dette yrket, men samtidig så har man muligheten til å tjene nesten det man vil ved å gå på provisjonslønn.

De flinke frisørene kan forhandle seg frem til en god lønn fordi arbeidsgiveren ikke vil miste vedkommende. I tillegg omsetter de for mye fordi de er populære blant kundene og alltid har fulle lister. Høy provisjon av høy omsetning gir god lønn.

Hilsen en frisør med høy yrkesstolthet.

• Liker 1
Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Er det mulig å være så fordømmende mot en hel yrkesgruppe?

Frisører er viktige personer i samfunnet, for meg og mange andre er det å gå til frisøren ren terapi og jeg nyter de timene i frisørstolen :)

Dersom jeg treffer på en frisør jeg er misfornøyd med så sørger jeg bare for å få en annen neste gang. De aller, aller fleste frisørene jeg har vært hos er herlige personer, både flotte å se på og kjempekoselige å prate med. Hvis jeg ikke er i pratemodus tar jeg med boken min til frisøren og nyter en deilig lesestund mens jeg blir stelt og fikset etter alle kunstens regler.

For meg er det viktig å føle meg vel og velstelt - derfor går jeg fast til frisøren for å fikse på fasaden.

• Liker 2
Skrevet
det å gå til frisøren ren terapi og jeg nyter de timene i frisørstolen :)

Frisører gneller for mye til at jeg klarer å slappe av ihvertfall. Da tar jeg meg heller en tur til hudpleier.

Skrevet

Om frisørlønna er rettferdig aner jeg ikke, men jeg synes det er dyrt nok å gå til frisår sånn som det er... :forvirret: Helt sykt hva de kan ta seg betalt noen ganger.

Hvordan jeg ser på frisører? Tjaaa... De er da individer de også, som alle andre? Finnes blonde bimbofrisører med IQ på 50, og så finnes det oppegående og ålreite frisører :)

Men nei, synes ikke at frisører er en kjempeviktig gruppe. Hvis de forsvinner, skjer det jo ikke noe verre enn at jeg blir litt mindre pen på håret.

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Om frisørlønna er rettferdig aner jeg ikke, men jeg synes det er dyrt nok å gå til frisår sånn som det er... :forvirret: Helt sykt hva de kan ta seg betalt noen ganger.

Hvordan jeg ser på frisører? Tjaaa... De er da individer de også, som alle andre? Finnes blonde bimbofrisører med IQ på 50, og så finnes det oppegående og ålreite frisører :)

Men nei, synes ikke at frisører er en kjempeviktig gruppe. Hvis de forsvinner, skjer det jo ikke noe verre enn at jeg blir litt mindre pen på håret.

Å mene at det finnes frisører med IQ på 50 sier mer om deg enn om frisører, ihvertfall.

Skrevet
Å mene at det finnes frisører med IQ på 50 sier mer om deg enn om frisører, ihvertfall.

Det er en måte å uttrykke seg på. Ikke absolutt alt som skrives skal tolkes bokstavelig ;)

Gjest Gjest_varsia_*
Skrevet

En kjempe-kjempeviktig yrkesgruppe er de nå ikke, det står jo ikke om helsa akkurat, men likevel syns jeg det nå er en relativ viktig yrkesgruppe. Er ikke alle yrkesgrupper det??

De betaler skatt som alle andre, og bidrar på den måten til samfunnet som alle andre. Mener dere virkelig at de er så uviktige at de like greit kunne avskaffet hele yrket, så kunne de funnet seg andre "viktige" jobber (og dermed mer arbeidsledighet, mindre skattepenger, hurra!)?

Jeg greier liksom ikke å se logikken i å rangere yrkesgrupper i viktige og uviktige. I Norge er faktisk de aller, aller fleste yrkesgruppene viktige, de bidrar til det gode samfunnet vi har i dag. Hvis frisører ikke er viktige, så er ikke syere (alle kan jo lære å sy selv...), kokker (lag maten din selv!), designere, interiørkonsulenter, kunstnere, forfattere, hudpleiere, massører, fotografer osv heller noe viktige. Og hadde vi ikke fått et himla kjedelig samfunn da?

Velvære er faktisk noe de fleste av oss setter pris på, og jeg synes det er utrolig at noen greier å si at de yrkesgruppene som gir oss denne velværen ikke er viktige. neida, vi dør ikke uten frisører, men de bidrar nå til at vi slipper å klippe håret i enormt stygge frisyrer selv.

Om de bør få høyere lønn aner jeg ikke, vet ikke hva lønna deres er. Jeg ser verken mer opp eller ned på frisører enn på leger (det er sikkert like mange dumme frisører som det er arrogante leger uten sosial IQ, jeg gidder ikke forhåndsdømme noen av de...). Det eneste som irriterer meg er at det er så langt mellom hver gode frisør. Som flere nevner, de fleste (særlig de unge) er elendige på å kommunisere, og virker litt tafatte. Jeg skjønner jo at man trenger erfaring på å bli sikker i yrket sitt, men det fører nå likevel til at jeg som regel velger mer voksne frisører som tør å komme med forslag, og prater om annet enn helgefylla...

• Liker 3
Gjest Lærern
Skrevet

Synns ikke vi treng frisøra. De tæne nok!

Skrevet

Synes alle yrkesgrupper burde få ei løn som speila kva som må til av utdanning, ansvar, yrkesbelastninger, osv.

Tipper at det kan vere utfordrende å vere frisør. Ikkje alle passer til yrket. Ein må vere kreativ, kunne stå oppreist store deler av dagen, kjemisk påvirkning av hårprodukter osv., i tillegg skal ein yte god service, kunne forstå om kunden er interessert i samtale eller kun klipp, osv.

Samtidig så er frisøryrket i servicenæringa og det økonomiske er bestemt av etterspørsel. Det må kunne gå rundt for bedriften økonomisk. Mange klager over prisen for å klippe seg (inkludert meg...500kr for 30 min?!), men det skal tross alt gå rundt med alt frå bruk av produkter, leie av lokale, lønn til dei ansatte, og alt mogleg anna.

Er det naudsynt med beskjeden løn for at bedriften skal gå rundt, eller er det grådighet hjå eierene? Koster det for lite å klippe seg for at reknestykket skal kunne gå opp med ok løn til frisørene?

Gjest service-dama
Skrevet
........

Det er et yrke det ikke er lett å bli syk i, de fleste frisører møter på jobb med forkjølelse, influensa og andre plager, fordi man vil unngå å ringe opp kundene og avlyse. Uansett hvor fælt man har det privat, må man legge det bort når man er på jobb, man skal smile og være hyggelig hele tiden. ......

Hilsen en frisør med høy yrkesstolthet.

Det jeg har sitert gjelder for de fleste, faktisk alle, service-yrker. Jeg synes frisør er et viktig yrke. Det er ikke bare de yrkene som handler om liv og død som er viktige, heller ikke "prestisjefylte mannejobber". Lønna er ikke den beste, men det er dessverre og en sjebne dere deler med dem som jobber i resten av service-Norge.

Skrevet
Frisører gneller for mye til at jeg klarer å slappe av ihvertfall. Da tar jeg meg heller en tur til hudpleier.

Min erfarin er at de "gneller" like mye.

Skrevet

Herregud.. jeg blir jo helt lei meg av å lese at dere klarer å dra alle under en kam som dere gjør!

Jeg orker ikke å diskutere dette en gang, for jeg kommer til å bli så porvosert at resten av dagen blir ødelagt og det gidder jeg ikke...

Smålige er dere! Skam dere!

Skrevet

Jeg synes mange frisører er overbetalte og nedlatende. Det er også altfor dyrt å gå til en ok frisør (ikke innvandreren på hjørnet som ikke skjønner hva man sier og klipper for 150,- kroner). Selv de som har salonger langt utenfor allfarvei tar ganske høye priser. De må ha en sinnsyk inntjening, som har lav husleie.

Skrevet
Herregud.. jeg blir jo helt lei meg av å lese at dere klarer å dra alle under en kam som dere gjør!

Jeg orker ikke å diskutere dette en gang, for jeg kommer til å bli så porvosert at resten av dagen blir ødelagt og det gidder jeg ikke...

Smålige er dere! Skam dere!

Når man svarer på "hvordan ser du på frisører", så blir det selvsagt en generalisering. Om vi alle hadde svart "åja, de er de bestei hele verden og fortjener millionlønn", så hadde det vært akkurat like mye å skjære alle over en kam som det er når man er negative. Om man ber om et generalisert svar, som er det man gjør når man spør om folks mening om en hel yrkesgruppe, så vil man da også få et generalisert svar ;)

Hvorfor er vi smålige fordi vi svarer ærlig på det spørsmålet ts stilte? Hun spurte om vår mening, og den fikk hun. Uff så slemme vi er altså.

Skrevet

Frisører er vel like forskjellige som andre folk, tenker ikke noe spesielt om dem.

Noen er dyktige, noen er midt på treet og andre er udugelige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...