-Alvildebrud- Skrevet 25. februar 2009 #1 Skrevet 25. februar 2009 Gutten vår er så aktiv og trenger mer næring. Våkner altfor ofte på natten og det er et tegn i seg. Tenkte først at jeg skulle gi han mme, men har ombestemt meg etter ikveld. Jeg vil heller gi han grøt. Så, hvilken bør jeg starte med? Ris, mais eller ris/hvete? Har jo lest meg frem til at det er bra å introdusere for gluten mens han ennå får mm, så da er vel ris/vete best (?). Kan jeg blande med erstatning selv om han aldri har fått dette før? Eller regnes det som en egen introdusering? Åh, føler meg helt oppgitt her jeg sitter. Gutten spiser nesten ikke pupp, nekter å ta flasken (plutselig, why?? jeg har jo pumpet meg før og det har gått fint, alltid) og mammaen føler at hun har lagt et sultent lite troll. Men, han sovnet jo, og han ville IKKE ha erstatning. Frustrert. Kanskje han blir mett på 3 minutter da? Hjelp. Hvorfor skal jeg bli så lei meg av dette.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #2 Skrevet 25. februar 2009 Vi gav risgrøt fra HIPP. Begynn med en teskje på dagtid og se om han reagerer på det. Om du får ham til å ta flaske, kan det jo hjelpe å bruke mme på kveødstid etter at du har ammet for å se om han vil ha mer. Hvor gammel er han, forresten? Ellers bruker de jo velling i sverige, det blir vel en blanding av melk og grøt.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #3 Skrevet 26. februar 2009 I forrige bladet "Foreldre og barn" ble det anbefalt at man begynnte med grøt som inneholdt gluten for å unngå å utvikle cøliaki. Så vi brukte havre hvete ris grøten fra Nestle. Nestle grøt kom også best ut i test i forhold til jerntype som var tilsatt i grøten. En del grøttyper inneholdt ikke den riktige type jern. Du kan jo sjekke på nett om du finner mer info om det. Vet mange begynner med mais eller risgrøt fordi de er veldig milde, men jeg valgte den andre med tanke på cøliaki.
MellonCollie Skrevet 26. februar 2009 #4 Skrevet 26. februar 2009 Vi begynte med grøt til Lillegutt da han var 5 måneder, og jeg valgte da å starte med maisgrøt. Da pumpet jeg ut morsmelk og blandet med den, slik at han har fått i seg mest mulig av morsmelken frem til han var 6 måneder, selv om han fikk grøt tidligere enn "anbefalt".
Arkana Skrevet 26. februar 2009 #5 Skrevet 26. februar 2009 (endret) Vi skal selv begynne med grøt til gutten vår om en måneds tid (han får bare mme, så ikke noe poeng i å fortsette med kun melk etter fire mnd) og alternativene jeg har sett er havre/ris/hvete, mais- eller risgrøt fra Nestlé, risgrøt med fersken og banan fra Hipp eller hirsegrøt fra Holle. Risgrøten fra Hipp synes jeg virker som om inneholder mye sukker (hvis du ser på pakken inneholder den ganske mange flere karbohydrater enn de andre grøtene, og jeg vil selv kontrollere hvor mye frukt vi evt tilsetter grøten), så det har jeg ikke lyst til å gi. Jeg tror nok vi velger havre/ris/hvete pga gluteninnholdet og så kan vi evt tilsette litt hjemmelaget sviskemos. Endret 26. februar 2009 av Arkana
Ella* Skrevet 26. februar 2009 #6 Skrevet 26. februar 2009 Vi startet med maisgrøt fra Nestle når gutten vår var 4 måneder. Deretter prøvde vi med litt risgrøt, og risgrøt med banan og aprikos fra Hipp (den var veldig søt synes jeg). Synes maisgrøten var enklere å få klumpfri enn risgrøten, men risgrøten hadde litt søtere smak (mer lik morsmelk innbiller jeg meg). Han fikk veldig tynn grøt i begynnelsen, og ikke mye. Vi gav den på kvelden vi da, selv om man egentlig skal begynne på dagtid. Gikk helt fint det. Etter en måned med grøt introduserte vi grøt med gluten. Nå bruker vi mest havre/hvetegrøt.
-Alvildebrud- Skrevet 26. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 26. februar 2009 Takk for svar! Noen som vet om det er dumt å bruke risgrøten som man skal blande med vann (den inneholder kumelk), når han bare har fått mm og aldri mme tidligere? Helsesøster mente jeg burde vente med kumelk så lenge som overhodet mulig... Vet ikke helt om jeg er så enig, men greit å høre hva andre mammer mener om det? Har forresten prøvd med flaske igjen, for å se om han er mer sulten/jeg ikke har tilstrekkelig med melk, men det er nok ikke tilfellet. Han vil virkelig ikke ha mer mat. Greia er den at han får for lite av den fete melken, tror jeg. Har kjøpt inn både mais- og risgrøt. Skal teste en av de i morgen. Tror nok jeg starter med maisgrøten, selv om det er et h* stress med pumpingen.
Umuriel Skrevet 26. februar 2009 #8 Skrevet 26. februar 2009 Jeg ville startet med en grøt som kan blandes med morsmelk for å lette fordøyelsen. Da starter nedbrytningen allerede i grøtskåla (grøten blir tynn som vann etter noen minutter), og da slipper tarmen å gjøre hele jobben selv. Vi valgte hirsegrøt fra Holle. Den er naturlig rik på jern (ikke tilsatt jern), og dermed mild mot magen.
Umuriel Skrevet 26. februar 2009 #9 Skrevet 26. februar 2009 Da gutten var seks måneder gammel fulgte vi forresten opp med speltgrøten, blandet gradvis og forsiktig i mer og mer for hver dag, og når vi så han tålte gluten begynte vi å lage hjemmelaget havregrøt.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #10 Skrevet 26. februar 2009 På foreldre og barn hjemmesiden står der på forsiden litt om test av barnegrøt, gluten og jern. Kan være greit å lese litt om det kanskje?
-Alvildebrud- Skrevet 26. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 26. februar 2009 På foreldre og barn hjemmesiden står der på forsiden litt om test av barnegrøt, gluten og jern. Kan være greit å lese litt om det kanskje? Takk, jeg har bladet. Lurte egentlig mest på hvilke erfaringer folk har gjort seg .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå