Gå til innhold

Speilreflekskamera

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Dr Zoidberg

Har bestemt meg - denne sommeren SKAL jeg ha meg et speilreflekskamera, uansett hvor digital man er så synes jeg at bilder fra et ordentlig kamera er beste måten å bevare begivenheter/familieting/reiser etc etc på.

Cluet er at jeg er ikke så veldig belært innen kamera etc etc, og da lurte jeg på om en eller annen eller fler kanskje kunne gi meg et hint eller to?

Hva ser jeg etter?

Hva bør jeg ha av funksjoner og dill?

Hva bør jeg ikke ha?

Og sist men ikke minst - hvilke forhandlere bør jeg snakke med og hvem bør jeg holde meg unna?

Kjøper selvfølgelig nytt, og tenkte meg pris inntil 5000,- komplett med tjo og hei og primært utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan like gjerne kjøpe brukt - men det er jo opp til deg.

Du får mer for pengene - vidvinkellinse, telelinse. I Oslo har de butikker som selger brukt, med garanti.

Lysstyrken på objektivet er viktig. Husker ikke helt - men en lyssstyrke fra 1 til 2 på normalobjektiv er bra.

Du kan kjøpe et som både kan brukes manuelt og som du kan stille inn på automatikk. Da velger du selv - om du skal stille lukkertid og blenderåpning, evt. kun en av de - eller velge at kameraet selv måler lyset og tar et gjennomsnitt.

Du kan f.eks. stille blenderåpning på 5 - og la kamera velge lukkertid - da får du et bilde med forgrunn skarp og bakgrunn uskarp.

Tror du kan få kamera med par, tre linser for 3-4000 kr brukt. Avhengig av lysstyrke på linsene osv.

Stikk innom en butikk og slå av en prat.

Her er en link der du finner litt info, og brukt utstyr til salgs:

http://foto.byte.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg Canon. Har et Nydelig speilreflekskamera fra canon sjøl og det er lett og godt å holde - ligger fint i neven og er enkelt i bruk.

Skal du ha det til hobbybruk vil jeg anbefale deg å gå etter et rimelig fleksibelt objektiv . 28 - 105 mm er bra, da har du de fleste tingene du trenger og nok valgmuligheter. Disse kan du få til en bruktbar pris på lysstyrke 3:5 - 4 f.eks.

Det er greit å ha muligheten til et par sutoprogram på kameraet, men også at du kan ta bilder helt manuelt - evt bestemme blender,eller lukkertid sjøl og la kameraet ta seg av resten :)

Telelinse er fin til portretter (ja tro det eller ei).

Du kan få god bruk for autofokus (når det skal gå kjapt), sørg for at objektivene dine har et blankt filter ytterst (altså et filter som passer for dagslys og beskytter objektivet mot skitt og støv).

Skaff deg trykkluft på boks slik at du kan blåse ren objektivet om det kommer støv på - ikke rør!!! Du får også kjøpt papir som tørker vekk det verste.

Gå på en butikk og shop around så får du sikkert gode råd.

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har et canon eos 300 som jeg er veldig fornøyd med.

Gir fine bilder og er enkelt å bruke.

Ligger vel rundt 3500-4000. Har sett at det ofte er kampanjer på det. (Får med kameraveske, ekstra objektiv uten altfor mye tillegg i prisen f.eks).

Ellers har vel Nikon også bra kameraer i den prisklassen.

Du bør hvertfall ha noen programmer (som helautomatisk og landskap, portrett etc) så slipper du stille inn blender/lukkertid hvis du bare skal ta noen snapshots. Skal jo selfølgelig være mulighet til å gjøre det sjøl å. Er jo det som er artig.

Anbefaler deg å kjøpe en ekstern blitz også, da den som sitter på kameraet ikke alltid er nok.

Har du råd, ville jeg nok heller kjøpt meg et digitalt speilrefleks. Da har du også mulighet til å manipulere i Photoshop, samtidig som de bildene du får på fotopapir har like høy kvalitet som fra et 35mm kamera.

Ellers kan det sikkert like gjerne lønne seg å kjøpe brukt. Bare se så kameraet ikke har noen utvendig skader etter slag f.eks.

Prøv feks foto.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...