Gjest Gjest_Berit_* Skrevet 25. februar 2009 #1 Skrevet 25. februar 2009 Har tenkt å arkivere kaffetrakteren min og kjøpe meg en presskanne. Er noen bedre enn andre? Hva skal jeg se etter? Rengjøring? Størrelse? Har det noen å si utover det hvor mange kopper du kan lage? Kommer fortrinnsvis til å lage bare 1-2 kopper, men får jo av og til besøk da. Altså erfaringer og anbefalinger.
Muffinsdilla Skrevet 25. februar 2009 #2 Skrevet 25. februar 2009 Bodum har noen veldig fine! Du burde nok ha en som er litt større enn 1-2 kopper. Går fort en del kaffe hvis man er flere, og med presskanne tar det gjerne litt tid å få lagd mer!
Brunhilde Skrevet 25. februar 2009 #3 Skrevet 25. februar 2009 Jeg har to forskjellige Bodumkanner, en stor til helger og gjester, og en liten 2-kopps til morgenkaffen. Jeg anbefaler Bodum, men det finnes sikkert andre merker som også er gode. Rengjøring gjør jeg enkelt, skyller i kaldt vann etter bruk og lar både kanne og stempel får en runde i oppvaskmaskinen innimellom.
Gjest Gjest_Berit_* Skrevet 25. februar 2009 #4 Skrevet 25. februar 2009 Takker for tilbakemelding. Har jo merket meg ut Bodum, men ble plutselig litt usikker. Er det ok å lage 1-2 kopper i en kanne som tar f. eks. en liter? Noe negativt her?
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #5 Skrevet 25. februar 2009 Bodum har også mindre kanner. Når det er sagt er Ikea sin like god, til en brøkdel av prisen.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #6 Skrevet 26. februar 2009 Jeg lager ofte færre kopper i en nokså stor kanne, og det går greit.. men det er kanskje best å lage mer enn én kopp, fordi stempelet ikke går helt ned og jo større omkrets på kanna, jo mer "vann" er det som ikke blir filtrert kanskje :klø: Også synes jeg det er litt vanskelig å beregne mengde, men det er jo egentlig bare å bruke mål da... Vi har bodum-kanne og er veldig fornøyd med den, men er enig i at Ikea sin er like god (vi hadde en slik før). Endel andre merker virker mer ruklete. Vi hadde en fra Kremmerhuset som i og for seg så solid ut, men som var vanskelig å vaske skikkelig og som rustet...
Gjest Deception Skrevet 26. februar 2009 #7 Skrevet 26. februar 2009 Jeg har også en liten kanne fra Åhlens, og den virker faktisk enda mer solid enn Bodum-kannene mine.
Gjest Grafica Skrevet 26. februar 2009 #8 Skrevet 26. februar 2009 Vi har en fra Ikea og en fra Åhlens, og de er veldig gode begge to Kaffen er myyyye bedre fra presskanne enn kaffetrakter!
Gjest Emera Skrevet 26. februar 2009 #9 Skrevet 26. februar 2009 Kaffen er myyyye bedre fra presskanne enn kaffetrakter! Helt enig! Har alltid syntes det er litt rart at kaffetrakteren har så solid posisjon i Norge, når man lager både mer lettvint og bedre kaffe med presskanne.
Gjest Gjest_Amelie_* Skrevet 26. februar 2009 #10 Skrevet 26. februar 2009 Synes Bodum sine er penest og best. Jeg har to like kanner, som hver tar fire kopper. Da vi har gjester setter jeg frem begge. Men jeg lager meg ofte bare en kopp i en av disse også. Synes ikke kaffen skal presses ned - det gir litt besk smak, så det går derfor helt greit å lage en kopp i større kanner. Vaskin - skyller med vann, og litt zalo. Innimellom en runde i oppvaskmaskin. Og jeg er enig i at kaffetraktere ikke gir god kaffe overhodet. Her går det kun i espressomaskiner og presskanne nå. Ellers vil jeg anbefale Frieles porsjonspakker for presskanne. En pose gir en liter - dermed har du alltid fersk kaffe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå