Gjest Gjest_s_* Skrevet 25. februar 2009 #1 Skrevet 25. februar 2009 lyst til å flytte til en fantastisk ny leilighet nå men selvfølgelig var det ikke lov med katt der når jeg ringte og sjekka.. men så har jeg også før hørt om såkalte historier om at de aldri merker det uansett, osv. utleierene mener jeg. (ikke privat) er det noen her som selv har en katt hvor det egentlig ikke er lov? isåfall, går det bra? har veldig lyst å ta sjangsen. men er redd for hva som skjer om de finner ut av det. men det er vel kanskje ikke sånn at de kommer hjem til deg heller. hvis isåfall de hadde oppdaget noe som helst, hva hadde skjedd da? avlivelse, utkastelse, bot eller hva for noe? :s hmm.. vil ha den leiligheten ihvert fall. og trenger nytt sted å bo innen lørdag! og leiligheten virker helt perfekt! bare det lille problemet her da.. bæh. men jeg tror jeg tar sjangsen.
Satyrica Skrevet 25. februar 2009 #2 Skrevet 25. februar 2009 Jeg tror nok vi fikk lov å ha dyr her jeg bor fordi det er den leiligheten i huset de er minst "redd" for,i utgangspuktet er det ikke lov i resten av huset, men jeg vet at det bor katt i en eller flere av de andre leilighetene i bygget., så det er mange som tar sjangsen. Om vi ikke hadde hatt lov og det hadde blitt oppdaget er vel reaksjonene litt forskjellige fra utleier til utleier, men vi hadde nok fått beskjed om å fjerne katten eller flytte ut, eller, hvis utleier er litt drastisk, rett og slett kastet oss ut og gitt oss beskjed om å flytte innen oppsigelses-tiden. De kan IKKE forlange at du avliver katten din! Gav de deg noen spesiell grunn for hvorfor det ikke er lov å ha katt der? Her er en av grunnene at områdene rundt huset faktisk ikke finnes kattevennlige, ingen grøntområder og traffikert vei helt inntil huset, og det er en av de bedre grunnene jeg har hørt. Vi er krisehjem for hjemløse katter og har dem som innekatter, så det er ikke noe problem for oss, men de andre som har katt i bygget bruker slippe dem ut. Skummelt. Her er ikke utleieren å se veldig ofte, og det er nok ganske vanlig. De har ikke vært inne i leiligheten siden vi skrev under på kontrakten.
Gjest StockDama Skrevet 25. februar 2009 #3 Skrevet 25. februar 2009 lyst til å flytte til en fantastisk ny leilighet nå men selvfølgelig var det ikke lov med katt der når jeg ringte og sjekka.. men så har jeg også før hørt om såkalte historier om at de aldri merker det uansett, osv. utleierene mener jeg. (ikke privat) er det noen her som selv har en katt hvor det egentlig ikke er lov? isåfall, går det bra? har veldig lyst å ta sjangsen. men er redd for hva som skjer om de finner ut av det. men det er vel kanskje ikke sånn at de kommer hjem til deg heller. hvis isåfall de hadde oppdaget noe som helst, hva hadde skjedd da? avlivelse, utkastelse, bot eller hva for noe? :s hmm.. vil ha den leiligheten ihvert fall. og trenger nytt sted å bo innen lørdag! og leiligheten virker helt perfekt! bare det lille problemet her da.. bæh. men jeg tror jeg tar sjangsen. Om du har innekatt, så har husleier uansett ikke lov å komme og gå som de vil inn ut og ut av leiligheta, de må også sende beskjed dager i forveien før de kommer innom. Hvis man skal pirke. Jeg vil uansett ikke oppfordre å trasse utleier og leiekontrakter. Fins ingen andre leiligheter du kan ta midlertidig?
Sheenaca Skrevet 27. februar 2009 #4 Skrevet 27. februar 2009 Vi har katt i leilighet der det ikke er lov til å ha dyr. Dette er lange rekkehus utleid av det lokale boligbyggelaget, og ut fra alle kattene som trør rundt dørene her er det katt i minst annenhver leilighet her. Jeg har ikke hørt om at noen har fått reaksjoner på dette. Vår katt er innekatt 99 prosent av tiden, så han plager iallefall ingen, og siden ingen av oss har egne utearealer tviler jeg på at utekattene er til plage for noen heller. Det jeg kan se kan være problematisk er om du skal la katten din gå ut, og naboer med hage el.l. plages av kattene og varsler utleier om at du har katt. Jeg ville vært forsiktig dersom jeg hadde en ung katt som kunne tenkes å ødelegge noe, eller som bråket mye, og jeg er forberedt på at det kan hende det oppdages og vi blir bedt om å flytte, men regner med at den gjensidige oppsigelsestiden da ville gjelde. Det har såklart ingenting å si, men min personlige mening er nå at det er altfor lett å føye inn "husdyr ikke lov" i leiekontrakter. Det er helt vanlig å ha husdyr!
Gjest Jona Skrevet 27. februar 2009 #5 Skrevet 27. februar 2009 Jeg har leid ut egen bolig og har da hatt klausul om at dyrehold ikke var lov. Dette av to årsaker. Allergi og allergener som er i boligen lenge etter på. Den andre årsaken er slitasje. Jeg har sett hvordan vegger mm kan se ut etter at en katt har vesset klørne. Jeg VET hvordan kattepiss lukter inne. Leier jeg ut så er det min eiendom og min verdi. Derfor er husdyr sånn generelt uønsekt. Akkurat som jeg ikke vil at noen skal røyke inne. Hadde jeg oppdaget at leierboer hadde trosset en skriftelig avtale så hadde jeg gjort mitt for å få ut vedkommende. Jeg hadde IKKE vært imøtekommende om betalingsutsettelse mm. Å leie ut bolig er basert på tillit. Med dyr så hadde du brutt min tillti.
Gjest L_C Skrevet 1. mars 2009 #6 Skrevet 1. mars 2009 Vi leier ut en hybel, og siste leietager spurte om hun fikk lov å skaffe seg katt. Dette hadde vi ingen problemer med. Vi merket ingenting til katteholdet hennes, hverken mens hun bodde der, eller etterpå. Dette med allergener som blir igjen etter at leietager har vasket ut og flyttet har jeg liten tro på. Vi har gitt beskjed til vår nye leietager at hun er hjertelig velkommen til å skaffe seg hund eller katt. Det står i kontrakten vi har printet ut (standard) at husdyr ikke er lov, men vi har en muntlig avtale om at hun skal få ha husdyr hvis hun vil:) Ser ingen verdens grunn til å være kjip når det gjelder husdyrhold. Jeg har mistanke om at mange nekter husdyr bare for å nekte. Leide selv leilighet av noen som påstod sønnen var allergisk. Leiligheten vår var helt separat fra utleiers, og hadde egen inngang. Sønnen hadde marsvin, men nå er ikke jeg noen ekspert på allergi så jeg skal ikke påstå at det betyr at han faktisk ikke var allergisk. Jeg ville alikevel vært forsiktig med å skaffe meg katt dersom det er helt sikkert at dette ikke er lov der jeg bor. Kjipt å måtte flytte ut på kort varsel eller kvitte seg med katten fordi det blir oppdaget
lucy_in_the_sky Skrevet 10. mars 2009 #7 Skrevet 10. mars 2009 (endret) Jeg har hørt personlig fra folk med allergi at de har reagert på å være i leiligheter der det har bodd katt før.. Spesielt om det er samme gardiner/tepper/møbler, men også der det ikke har vært noe igjen. Jeg synes det er veldig trist at det skal være så vanskelig å få seg sted å bo når man har dyr, men nå har du nå engang tatt det valget å skaffe deg dyr mens du er på leiemarkedet, og da synes jeg faktisk du bør ta konsekvensene av det og være ærlig med de du skal leie av..Du kan risikere å stå på gaten med pusen om det blir oppdaget. Jeg fikk meg ikke dyr før jeg kjøpte meg leilighet, det var veldig bevisst fra min side. Vet om flere som har måttet kvitte seg med dyrene sine pga de ikke finner sted å bo, og det er ikke bare bare å omplassere f.eks en voksen katt.. edit: for å si at jeg en gang hadde en fosterkatt fra DB i en leid leilighet.. Stod ingenting i kontrakten om at det ikke var lov med husdyr, og siden katten uansett kun skulle være inne, var voksen, kastrert osv, så tenkte jeg at det ikke var noe problem. Plutselig en dag stod huseier dritforbanna på døren; noen av naboene (som tydeligvis ikke likte katter da..) hadde fortalt at jeg hadde katt. Jeg prøvde å si at det ikke stod noe om husdyr i kontrakten og at jeg bare spasset katten midlertidig, men huseier var skikkelig sinna, truet med utkastelse på dagen om ikke katten forsvant, ellers skulle han 'ta saken i egne hender'.. Selv om jeg vet han ikke hadde noen sak siden det ikke var nevnt i kontrakten, så var det skikkleig ubehagelig og jeg tviler ikke på at han hadde skadet katten om den gikk ute.. Heldigvis ble katten adoptert vekk og jeg flyttet. Endret 10. mars 2009 av lucy_in_the_sky
la Flaca Skrevet 10. mars 2009 #8 Skrevet 10. mars 2009 Dette med allergener som blir igjen etter at leietager har vasket ut og flyttet har jeg liten tro på. Liten tro på? Katteallergener er de allergenene som forblir i miljøet lengst, mye lenger enn hundeallergener. Det er faktisk snakk om 10 år før de er helt borte. Katter slikker pelsen sin hele tiden og spyttet tørker og spres rundt i omgivelsene. Det gjør at spredningen av allergener blir ganske omfattende, for det er ikke bare snakk om hår og flass. Holder liksom ikke å støvsuge og så er de borte... Så jeg vil tro at du mister en del leietakere på å tillate hold av katt. Alle de som har familiemedlemmer med katteallergi eller har allergi selv. Allergikere vet nemlig hva det innebærer at det har bodd katt hos deg. 1
Gjest L_C Skrevet 10. mars 2009 #9 Skrevet 10. mars 2009 Mine leietakere bruker ikke bare å støvsuge før de flytter ut da Men det er så mange med husdyr som leter desperat etter en plass å leie hvor det er lov å ha husdyr, at jeg klarer meg utmerket godt uten de som er så allergiske at de ïkke tåler å være i samme rom som det har vært en katt tidligere. Det finnes nok av utleiere som ikke tillater husdyr som de kan leie hos Hybelen jeg leier ut har ikke stått ledig så mye som 1 dag på 5 år og jeg tror ikke det blir vanskelig å få leid ut i fremtiden heller .
Rosalie Skrevet 10. mars 2009 #10 Skrevet 10. mars 2009 Jeg er selv katteallergiker, og vet hvilken katastrofe det hadde blitt dersom jeg hadde flyttet inn i en leilighet hvor det har vært holdt katt. For katteallergener sitter i vegger, tak og tekstiler i årevis. Dersom jeg hadde vært utleier og funnet ut at leietaker hadde katt i en leilighet hvor dyrehold ikke var tillatt, hadde jeg tatt følgende aksjoner: A) Bedt leietaker kvitte seg med katten innen neste dag B) Sagt opp leietaker med grunnlag av brudd på kontrakt C) Avkrevd leietaker for spesialrengjøring av leilighet samt rens av alle tekstiler før utflytting Selv om det ikke er lov å nekte dyrehold konsekvent lenger, så har utleier fortsatt styringsrett på hva som er tillatt i egen leilighet. 1
Gjest Cipheria Skrevet 10. mars 2009 #11 Skrevet 10. mars 2009 Liten tro på? Katteallergener er de allergenene som forblir i miljøet lengst, mye lenger enn hundeallergener. Det er faktisk snakk om 10 år før de er helt borte. Katter slikker pelsen sin hele tiden og spyttet tørker og spres rundt i omgivelsene. Det gjør at spredningen av allergener blir ganske omfattende, for det er ikke bare snakk om hår og flass. Holder liksom ikke å støvsuge og så er de borte... Så jeg vil tro at du mister en del leietakere på å tillate hold av katt. Alle de som har familiemedlemmer med katteallergi eller har allergi selv. Allergikere vet nemlig hva det innebærer at det har bodd katt hos deg. Det må då vere ganske kraftig allergi for at det skal vere noko plage? Trur ikkje det er så mange av dei. Og når det gjelder studentar, så bruker vel ikkje dei å ha så mykje besøk av familie at det ville vore eit problem med eit allergisk familiemedlem. I tillegg er det veldig mange med dyr som har problem med å finne seg leilegheit, så dersom ho skriver annonse der ho fortel at dyr er lov, då trur eg ho vil få fleire søkjarar enn mange andre. Syns det er litt dumt å nærmast oppfordre utleigarar til å la vere å leige ut til dei med dyr, då det er frykteleg vanskeleg for dyreeigarar på leigemarkedet.
Gjest Kirsebaer Skrevet 10. mars 2009 #12 Skrevet 10. mars 2009 (endret) ghgh Endret 28. april 2009 av Kirsebaer
Gjest ts Skrevet 10. mars 2009 #13 Skrevet 10. mars 2009 det ble heldigvis ikke noe problem alikevel. :D fant meg en annen og mye bedre og i tillegg større og finere leilighet som jeg er mye mer fornøyd med. og så er det selvfølgelig lov med dyr her. digg.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #14 Skrevet 12. mars 2009 lyst til å flytte til en fantastisk ny leilighet nå men selvfølgelig var det ikke lov med katt der når jeg ringte og sjekka.. men så har jeg også før hørt om såkalte historier om at de aldri merker det uansett, osv. utleierene mener jeg. (ikke privat) er det noen her som selv har en katt hvor det egentlig ikke er lov? isåfall, går det bra? har veldig lyst å ta sjangsen. men er redd for hva som skjer om de finner ut av det. men det er vel kanskje ikke sånn at de kommer hjem til deg heller. hvis isåfall de hadde oppdaget noe som helst, hva hadde skjedd da? avlivelse, utkastelse, bot eller hva for noe? :s hmm.. vil ha den leiligheten ihvert fall. og trenger nytt sted å bo innen lørdag! og leiligheten virker helt perfekt! bare det lille problemet her da.. bæh. men jeg tror jeg tar sjangsen. I brl så kan de ikke nekte deg innekatt. vet at i kommunale leiligheter så forbyr mange kommuner all husdyrhold
Avalon Skrevet 16. mars 2009 #15 Skrevet 16. mars 2009 Har ikke lest alle innleggene, men vil si at i leieboerloven eller hva den nå heter så står det faktisk at en utleier ikke kan nekte noen å ha husdyr uten å ha gyldig grunn, dvs. f.eks at de bor selv i huset og har allergier eller har en hund som ikke er grei med katter. Du finner loven på nettet om du leter
Gjest StockDama Skrevet 16. mars 2009 #16 Skrevet 16. mars 2009 Har ikke lest alle innleggene, men vil si at i leieboerloven eller hva den nå heter så står det faktisk at en utleier ikke kan nekte noen å ha husdyr uten å ha gyldig grunn, dvs. f.eks at de bor selv i huset og har allergier eller har en hund som ikke er grei med katter. Du finner loven på nettet om du leter Joda, men man bør respektere utleier også ?
Rosalie Skrevet 16. mars 2009 #17 Skrevet 16. mars 2009 Har ikke lest alle innleggene, men vil si at i leieboerloven eller hva den nå heter så står det faktisk at en utleier ikke kan nekte noen å ha husdyr uten å ha gyldig grunn, dvs. f.eks at de bor selv i huset og har allergier eller har en hund som ikke er grei med katter. Du finner loven på nettet om du leter Gyldig grunn for utleier er faktisk at man ikke vil ha dyr i leiligheten man eier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå