Gå til innhold

Hurtigruten og dyrelugar

Gjest ts

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte tur med dyrelugaren med Hurtigruten for noen dager siden og fikk da beskjed om at hunden måtte bæres ombord i bur og måtte oppholde seg i buret under hele reisen, til tross for at jeg altså har bestilt dyrelugar.

Er det noen som har vært borti lignende?

Ble helt sjokkert. Hva om jeg har en Golden Retriver? Hvordan skal jeg bære den ombord? Og hva om jeg har en hund som får angst i bur?

Igjen, jeg er sjokkert over at Hurtigruten faktisk kan sette et slik krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva om jeg har en Golden Retriver? Hvordan skal jeg bære den ombord?

...

Ta tak i buret, løft, sett den ene foten foran den andre osv.?

Når det gjelder at hunden skal være i buret også i dyrelugar tenker jeg det er begrunnet med slitasje, men jeg kan være enig i at det er litt i det strengeste laget. At den må være i bur ellers kan jeg forstå, da hurtigruten ikke ønsker at allergiske passasjerer som meg skal ta telling om vi kommer til et fellesrom hvor en hund/katt har lagt igjen pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste på info. fra Hurtigruten at de frarådet å ha med hund (dyr), og at de ev. måtte være i bur "hele tiden".

Derfor har jeg droppet planen om å ta med min 60 kg hund, på en tur som ev. vil ta flere døgn.

Hadde håpet at den kunne få ligge i bilen, men bilene blir jo "stablet" så tett at man ikke kommer bort til de, dessuten er bildekket avsperret. Så dermed gikk vår planlagde tur "i vasken". :(

Kan også tenke meg å høre om noen her har erfaring med å ha med hund på Hurtigruten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte tur med dyrelugaren med Hurtigruten for noen dager siden og fikk da beskjed om at hunden måtte bæres ombord i bur og måtte oppholde seg i buret under hele reisen, til tross for at jeg altså har bestilt dyrelugar.

Ble helt sjokkert. Hva om jeg har en Golden Retriver? Hvordan skal jeg bære den ombord? Og hva om jeg har en hund som får angst i bur?

Jeg ville tatt hunden ut av buret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har dyrelugar og du har bestilt dette, hvordan skal de kontrollere at hunden er i buret til enhver tid?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Hei!

Jeg kan kaste litt lys over saken. For noen år siden reiste jeg med to katter på dyrelugaren fra Hammerfest til Bergen. Grunnen til at de sier dyret/dyrene må være i buret, er i tilfelle ulykker etc hvor man må ha kontroll på hvor dyrene er for å redde dem ut.

Fordet om det høres brutalt ut mot dyret, så må man jo se logikken i det.

Men, om man tenker seg litt om, så er det jo normalt sett ingen som er allergiske mot dyr (om de ikke har dyr selv da) som bestiller akkurat de dyrelugarene, så man kan jo ha dyret ute av buret, ihvertfall i perioder. Så lenge man har kontroll på dyret/dyrene.

Jeg kan komme med et lite tips; om kjæledyret skulle bli sjøsyk med oppkast (ble begge mine to gjennom Trondheimsfjorden....) kan dere jo stasjonere dyret inne på toalettet? Da trenger det ikke ligge innesperret i et lite bur og kanskje få oppkast på seg, pluss at da er det jo et begrenset område dere må vaske opp etterpå.

Men som nevnt i et annet innlegg, så er gjerne ikke hurtigruten det rette element for kjæledyr uansett, og bør nok bare benyttes om man ikke har andre muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

merkelig. Har reist med stor hund på to av båtene. bestilte i god tid, da jeg vet det er rift om dyrelugarer. Det er få av de. Jeg anbefaler kun distansereiser, da langtur er uholdbart for hunden. Hørte ikke noe om at dyret måtte bæres ombord. vi gikk ombord etter alle hadde gått ombord. vi gikk ike igjennom resepsjonen,men inn igjennom døren på bakdekket. da dyrelugar lå rett innenfor der. (ektefelle sjekket oss inn i resepsjonen )

Ikke har vi bur,og hunden hadde trivs lite i et bur om vi skulle være nødt til det. Det er vanskelig nok for en hund på båt, fremmed,kansje lyder,og hunden merker at grunnen er ustabil.

Hunden var rolig hele turen. På natten gikk vi på land ved et anløp, så hunden fikk gått på do,men var stresset. Sikert pga at den ikke fikk snuse,og oppdage hvor den var. fikk ikke lufte den på dekk heller. Selv om det var på natten og ingen ute der. Begrunnelsen var at noen kunne se det og klage.

å ha med seg hund der, hvor det kan være langt mellom anløp er ikke å anbefale.

At de krever at du har katter i bur,kan jeg forstå. En hund er lettere å forstå om den skal på do, enn hva en katt er. de kan jo tisse i seng,sofa. Husk, de er ikke hjemme.

At de kan forlange at du skal bære en stor hund ombord, er en merkelig regel. Hva om en reiser alene osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Em, vil bare kommentere det med å ha katter i bur fremfor hunder. Om man kjenner katten sin, så ser man på den om den har tenkt seg på do. Og er den renslig hjemme, er den vel som regel det ellers også? Kanskje annerledes med utekatter, men jeg har hatt mine inne i snart 9 år. Vi har opphold oss på mange forskjellige steder, jeg har ennå ikke opplevd at de har gått på do i en seng, sofa etc. De går kun der de skal.

Og regelen om å ha dem i bur har med sikkerheten å gjøre, og ikke komforten til dyret, dessverre. Men er vel også derfor de fraråder en mot å ha med dyr på slike reiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes uansett det høres lite praktisk ut å ha med en hund på en lengre båtreise. Hvordan skal man få luftet hunden, hvor skal den gjøre fra seg, osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Min mor hadde bestilt lugar med hund på Vesterålen fra Trondheim og nordover. Fikk muntlig bekreftelse at bestillingen omfatter lugar der hun kunne ha hund ombord. Når hun skulle sjekke inn fikk hun beskjed om at det ikke gikk. Mannskapet var som forventet ikke servicevennlig. Istedenfor ble det bil nordover. Hurtigruta vil ikke ha hund på noen måte. Det kan de tydelig si på sine hjemmesider. F.eks. dersom en søker på hund på hjemmsiden dukker det ikke på noe informasjon. I forhold til lufting er det ikke noe problem å gjøre det når den ligger til kai. Det går ikke mange timene mellom hvert anløp.

truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor hadde bestilt lugar med hund på Vesterålen fra Trondheim og nordover. Fikk muntlig bekreftelse at bestillingen omfatter lugar der hun kunne ha hund ombord. Når hun skulle sjekke inn fikk hun beskjed om at det ikke gikk. Mannskapet var som forventet ikke servicevennlig. Istedenfor ble det bil nordover. Hurtigruta vil ikke ha hund på noen måte. Det kan de tydelig si på sine hjemmesider. F.eks. dersom en søker på hund på hjemmsiden dukker det ikke på noe informasjon. I forhold til lufting er det ikke noe problem å gjøre det når den ligger til kai. Det går ikke mange timene mellom hvert anløp.

truls

Merkelig. Jeg har reist med Hurtigruten minst ti ganger - med hund. Selvfølgelig bare på korte reiser, ikke rundtur. Bestiller man dyrelugar (det er en eller to lugarer i hvert skip satt av til dette) og betaler for dyret (de tar 100 kroner per dyr) så ser jeg ikke problemet? Jeg har hunden ute av buret i lugaren, ellers regner jeg med at hele båten hadde blitt holdt våkne av bråket hennes.

Kan også legge til at dyrelugarene har parkett fremfor teppe på gulvet på de nyere skipene.

Endret av SuperGjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...