Gå til innhold

Island

Anbefalte innlegg

Gjest Mermaid Blues
Skrevet

Min kjære og jeg vurderer sterkt å ta turen til Island i sommer :) Lurer litt på å leie bil og kjøre litt rundt, men er litt usikre på hvordan vi bør legge opp turen for å få mest mulig utav det? Og ikke minst om vi bør satse på en eller to uker. Aller helst skulle vi hatt noen dager på Færøyene i tillegg, men kan bli litt dyrt med fly og sånn, så i utgangspunktet ser vi på kun t/r Reykjavik i første omgang. Ingen av oss har vært på Island før, så vi er helt blanke, og åpne for det meste :jepp:

Noen forslag/erfaringer?

Vi har allerede bestemt oss for at vi må ut med hest, skal innom Freya-fabrikken for å hamstre litt, besøke den blå lagunen og selvsagt Reykjavik, men utover det har vi lite planer ;)

En annen ting jeg har tenkt litt på er hvor strenge de er når det gjelder å ha med seg eget hesteutstyr? Vet jo at import av hest til Island er forbudt, og det ofte kreves karantene for tilreisende som jobber i stall eller har hest...men jeg har utstyr (hjelm, sko, bukse, etc) som ikke har vært i nærheten av en stall på 4 år - noen som vet om det er ok å bruke det på Island eller om jeg heller bør satse på å låne hjelm?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er selve hesteutstyret som er problemet - ikke vasket rideutstyr. Vi hadde ihvertfall ingen problemer med dette. Jeg hadde imidlertid ikke drassa med meg hjelmen i kofferten. For det første tar den jo mye plass, for det andre blir jo ikke baggasjen akkurat behandlet forsiktig av baggasjefolkene. Hjelmer skal jo helst ikke ha så mange støt. Dessuten er det helt kurante hjelmer til utlån i stallene.

Vi var ute med Ishestar, og det var kjempefint. Tror du bla kan dra på dagstur rundt det gyldne triangel. Det var ikke vi, men skulle gjerne ha vært det.. :)

Gjest KatarinaD
Skrevet

Syns det er nesten "tvunget" å ha vært innom "the golden circle" når man først er på Island :fnise: Det er da Thingvellir, Gullfoss og Geysir. http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_Circle_(Iceland) Jeg har tatt den runden flere ganger nå med familie og venner som har kommet på besøk og vil se den, og jeg syns den er veldig fin! Mye fin Islandsk natur på veien.

Ellers så spørs det jo litt om hvor langt dere vil kjøre, eller om dere vil være her i Reykjavík. Jeg hadde en "roadtrip" til Jökulsárlón i fjor sommer, og det er så utrolig pent der! http://en.wikipedia.org/wiki/J%C3%B6kulsarlon

Har ingen erfaring med å ta med hesteutstyr hit så der kan jeg desverre ikke gi deg noen råd, men jeg har bodd her nå i ett halvt år (og er sammen med en islender) så om det er noe du lurer på kan du bare spørre! :jepp:

Skrevet (endret)

Hvis jeg kan komme med et lite tips (jeg gjør det uansett ;)):

Kjør nordøst til Myvatn og dra gjerne ut til kysten for hvalsafari hvis det interesserer, på Myvatn er det fantastisk natur og i tillegg et sted likt den blå lagune men med mye færre folk, husker desverre ikke navnet, men redd ved Myvatn. Her er det mindre turister og man opplever allikevel alt det andre får med seg rundt Reykjavik. Vulkanen Askja er også verdt turen inn!

"The golden cirkle" er veldig fin, og det vet også ti busslaster av turister, men gøy å få med seg da :)

Endret av Mariajenta
Gjest Gjest_Ina_*
Skrevet

Sats på 1 uke du! :)

Island var ikke helt min greie - jeg syns 5 dager var mer enn nok, og jeg kommer nok ikke til å reise tilbake dit. Vet om et par som syns det har vært veldig fint der, men ingen av dem var der i mer enn en langhelg.

Skrevet

Få absolutt med Færøyene også hvis dere har råd. Utrolig vakker natur, mye grønnere enn Island som har litt goldt landskap (selv om det er flott der også).

Skrevet
Lurer litt på å leie bil og kjøre litt rundt,

Helt off topic, men et tips:

Sjekk at bilen har reservedekk og sjekk at det er med hjultvinge og jekk. Er no problem å punktere på Island hvis man kjører på noen veier man ikke skal kjøre på...og det er det jo noen som gjør. :sjenert:

Gjest Mermaid Blues
Skrevet

Takk for mange gode svar :) Har funnet ut at en uke er perfekt mtp pris hvertfall, men jeg synes alltid jeg har kort tid uansett hvor lenge jeg er et sted, jeg da :gjeiper:

Kjekt at det går an å låne hjelmer - samboeren min har knapt tatt i en hest før, og han får nok ikke på seg noen av mine hjelmer :fnise: Min egen legger jeg i håndbagasjen om jeg tar den med, tør ikke å ha den i kofferten hvertfall.

Jökulsárlón ser nydelig ut - absolutt noe for oss =) Hvor lang tid tar det ca å kjøre fra Reykjavik? Vi tenker nok å ta flest mulig utflukter, kanskje en dag til å rusle rundt i Reykjavik for å få stilt de urbane behovene, men i utgangspunktet er det en naturopplevelsesferie vi ønsker oss :)

Ooog et litt vanskelig spørsmål - vet du om Freyju har noe fabrikkutsalg? Er det evt noe issues forbundet med å stappe full kofferten av Djúpur, Ris og Tromp før man stikker hjem igjen? :spise: Man kan sikkert si mye rart om islendingene, men sjokolade kan de!! :jepp:

Mývatn frister også - så dere islandsender da dere var der? Synes de ser utrolig søte ut :)

Check på reservedekk og stasj - takk for tipset :) Har hørt at det kan være litt rocky mountains til tider der ute ;) En kompis av meg klarte å riste istykker deler av understellet på farens Rav4 da han kjørte rundt på Island, så tipper det er karrig endel steder.

Vi har begge veldig lyst til å dra til Færøyene, min samboer har vært der og forelsket seg helt i Streymoy. Men dersom det skulle bli vanskelig å få til begge i år; noe må vi jo finne på neste sommer også :)

Skrevet

Vi hadde en topp tur til Island i sommer. Jeg kunne tenkt meg to uker så vi kunne tatt litt mer med ro. Vi klarte å punktere da vi sto i ro siste natten. Vi gikk og nesten tom for vann i radiatoren da vi kjørte inn mot Hekla.

Færøyene er og et flott lande. Vi reiser der hvert andre år, da mannen har familien der.

Skrevet

Da er turen i boks, fikk knallpris hos icelandair :) Blir nest siste uka i august, er vel sånn passe ok klima der da? Forbereder oss på at det blir kjølig, men det er uansett ikke så farlig, tror det blir en herlig tur uansett =)

Tar gjerne imot flere insider-tips hvis noen har :jepp:

Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje et litt "nerdete" svar, men dersom du selv eller mor/bestemor/søster osv er interessert i håndarbeid som strikking og hekling er Island et eldorado for ullgarn!

Skrevet

Min søster har aldri brukt ull undertøy her hjemme om vinteren, men hun var glad hun kjøpte det og hadde med. Vi var der i juni, men det var kald vind.

Skrevet

Ah, bestevenninnen min skal lære meg å strikke en dag vi har god tid, så da kan jeg sikkert hamstre med litt garn :)

Check på ullundertøy, er forberedt på at det kan bli en kjølig fornøyelse ;)

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Hei!

Jeg bor på Island nå, jobber med hester her. Er utrolig spennende landskap, og i disse finanskrisetider er det jo mye som er billig her. Men det er også mye vind, selvom det er over 20 grader her om sommeren (jeg bor i sør, like ved vulkanen Hekla).

Jeg vil anbefale en tur til Gullfoss, Geysir, Seljalandsfoss, Skógafoss og også Skogar museum (gamle hus og slikt), en tur på hesteryggen og Blue Lagoon. Blue Lagoon er veldig turistifisert, men det er jo deilig da! :) Ellers så er det masse utendørs- badebassenger rundt om, som er veldig populære her. En tur til vestkysten og Vestmannaeyjar er også å anbefale! :) Og hvis dere er glade i å gå, så kan det jo være fint å gå i et område kalt Landmannalaugar. Derfra kan dere også se den aktive vulkanen Hekla (vi venter på utbrudd snart!!). Alt dette ligger jo i sør, så en god ide er jo å bo på sør- Island et sted.

Det er en haug av steder dere kan ri, og de låner ut alt av hjelmer og annet. De er litt strenge med å ta med rideutstyr, det skal egentlig være desinfisert og med attest på at dette er gjort, men hvis du vasker det godt så man ikke kan se at det er brukt, så går det bra :)

God tur og håper dere liker Island! :) Jeg synes iallefall det er spennende her!

Skrevet (endret)

Oioi, tusen takk - masse flotte tips :)

Tror jeg satser på å låne hjelm isåfall, jeg har bare konkurransehjelmer dekt av fløyel, så vanskelig å få dem til å se helt plettfri ut :gjeiper: Bør vel kanskje la chapsen ligge hjemme også, og heller ri i treningsbukse for å holde varmen. Har et par smale fjellstøvler som aldri har vært i nærheten av en stall, så de kan sikkert være greie å ri i - må uansett ta dem med for gåturer :)

Hotellet vi skal bo på ligger på vestkysten, et lite stykke sør for Reykjavik, så regner med vi får sett oss litt rundt i området der. De har egen stall og gratis parkering, så da skulle det være greit med leiebil og hest tipper jeg :)

Gleder meg helt vanvittig, eneste utfordringen er å holde dette skjult for min kjære, siden har skal få turen i bursdagsgave og foreløpig aner fred og ingen fare ;)

Vet du forresten noe om muligheter for å dra med hundeslede? Tror jeg leste et sted at det skulle gå an, men vet ikke om det er mest aktuelt om vinteren? Finner ikke igjen linken, sløv som jeg er :sjenert:

Endret av Mermaid Blues
Skrevet

Et spørsmål til, siden det var lokalkjente her: Vi har lyst til å dra på fotballkamp, helst kunne vi tenkt oss å se Knattspyrnufélag Reykjavíkur, men finner ikke helt utav tabeller og spilledatoer og sånn siden jeg ikke kan lese islandsk, så noen som vet om de spiller helga 21.-23. august? :)

• 8 måneder senere...
Skrevet

Noen som vet hvor mange timer det tar å kjøre helt rundt? Ringveien...

Og hvordan været på Island er i mars?

• 1 måned senere...
Skrevet
Jeg vil anbefale en tur til Gullfoss, Geysir, Seljalandsfoss, Skógafoss og også Skogar museum (gamle hus og slikt), en tur på hesteryggen og Blue Lagoon. Blue Lagoon er veldig turistifisert, men det er jo deilig da! :)

Er det noen som vet sånn omtrent hva det vil koste med en tur langs the golden circle? og er det vanlig med guider som gir litt mer utbytte av turen, eller får man ikke noe mer ut av en slik tur enn om man drar på egen hånd? Jeg og mannen skal til Island i mars/april og har tenkt på leiebil noen dager, men kanskje følge et opplegg akkurat på disse. Er det dumt? Noen som har lenker til arrangører/anbefalinger?

Skrevet
Er det noen som vet sånn omtrent hva det vil koste med en tur langs the golden circle? og er det vanlig med guider som gir litt mer utbytte av turen, eller får man ikke noe mer ut av en slik tur enn om man drar på egen hånd? Jeg og mannen skal til Island i mars/april og har tenkt på leiebil noen dager, men kanskje følge et opplegg akkurat på disse. Er det dumt? Noen som har lenker til arrangører/anbefalinger?

http://www.re.is/DayTours/Details/1346

Jeg er generelt ikke så glad i guidede turer, det er for mye mas og man får ikke alltid sett det man er mest interessert i selv. Så hvis dere har muligheten ville jeg absolutt heller kjørt selv. Det var likevel en flott tur, selv med sur guide ;)

Skal sies at på en annen tur jeg var på (saga circle) var det mindre gruppe, mindre stress og hyggeligere guide.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...