Gå til innhold

Passordbeskytte enkeltfil eller mappe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg passordbeskytte enten enkeltfilene eller hele mappen jeg har med dagboksnotater? De er i Word-format.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bruke passordlåsing i Word (enkelt og lite sikkert)

Du kan putte alle filene i en passordbeskyttet .zip- eller .rar-fil med WinZip/WinRAR (enkelt, fremdeles lite sikkert)

Du kan bruke et krypteringsprogram som TrueCrypt. Da har du muligheten til å legge filene på en virtuell disk som ligger i en egen fil, som er kryptert og beskyttet med et (fortrinnsvis langt og komplisert) passord. (ikke fullt så enkelt, men veldig sikkert...med mindre du oppbevarer passord/krypteringsnøkkel lett tilgjengelig for andre)

Skrevet

Du kan putte alle filene i en passordbeskyttet .zip- eller .rar-fil med WinZip/WinRAR (enkelt, fremdeles lite sikkert)

Du kan bruke et krypteringsprogram som TrueCrypt. Da har du muligheten til å legge filene på en virtuell disk som ligger i en egen fil, som er kryptert og beskyttet med et (fortrinnsvis langt og komplisert) passord. (ikke fullt så enkelt, men veldig sikkert...med mindre du oppbevarer passord/krypteringsnøkkel lett tilgjengelig for andre)

Takk! Hvordan passordlåser jeg i word?

Skrevet
Takk! Hvordan passordlåser jeg i word?

Gå til filmenyen og velg Lagre som. I vinduet der du velger hvor du skal lagre osv er det en liten pulldown-meny som heter Verktøy øverst til høyre, på denne velger du Sikkerhetsinnstillinger. Så skriver du bare inn passordet du vil bruke i feltet Passord for åpning, og så OK.

Mulig noen av menyvalgene har litt andre navn enn jeg har nevnt, de er fritt oversatt til norsk fra engelsk Word. ;)

Gjest Nedfall
Skrevet

Hvorfor ikke bruke Microsoft sin egen kryptering?

Skrevet
Hvorfor ikke bruke Microsoft sin egen kryptering?

Flere grunner til at jeg ville nølt med å anbefale EFS, men i denne sammenheng er det mest fordi det forutsetter at hun ikke har XP Home ed, Vista Basic eller Vista Home Premium, som er de OSene de fleste Windows-brukere har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...