Gå til innhold

Soyaolje eller olivenolje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pleier alltid å kjøpe soyaolje å bruke til steking. Er olivenolje bedre/sunnere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er sunnere, med tanke på mengden umettede/flerumettede fettsyrer. (Noen rett meg, hvis jeg husker feil) Men det tåler varme dårligere! Jeg mener også huske at rapsolje er det beste (hvis du tenker på til steking), både pga de sunne fettsyrene, og pga av den tåler varme MYE bedre :Nikke:

Gjest Bolledeig
Skrevet

Kaldpresset olivenolje er et dårligere valg til steking enn soyaolje. Men soyaolje er egentlig ikke noe storveis valg til noe som helst, så jeg ville gått for raps til matlaging, og når du skal ha en nøytral olje (pass på at du tar en som er egnet) og oliven til ting som skal være kaldt.

+ olivenolje smaker jo litt, og ta det fra en som prøvde å steke pannekaker i olivenolje: Ikke alt er like stas :ler:

Skrevet

Jeg var på kurs om kosthold for litt siden, og hun sa at olivenolje var sunnest.

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Rapsolje er sunt og anvendelig. Bruker det til alt fra steking til kaker og gjaerbakst. :)

Skrevet

Rapsolje er helt kurant!

Gjest Gjest_student_*
Skrevet

Hva med den som heter 'matolje' fra First price? I sånn svær dunk.

Fattig student vet du!

Skrevet

Få oljer tåler steking på høy temperaturer.

Bruk smør eller cocosa.

Her er en fin oppsummering fra lavkarbo.no:

Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner:

1) De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.).

2) De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer.

3) De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett.

4) De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...