Gå til innhold

Et annerledes bryllup...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen! Jeg er ny her på Kvinneguiden Forum, og prøve lykken med å skrive et innlegg som jeg håper noen vil engasjere seg i!

Jeg skal gifte meg! Om en god stund, kanskje noen år, men jeg har funnet min forlovede ;) vi har vært sammen i 4,5 år, men tenker ikke så veldig mye på bryllup ennå. Jeg vil først bli ferdig med bachelorgrad mm. Men så kommer selvfølgelig bryllupet en gang - og hvordan skal det være - i de groveste trekk? Jeg tenker helt ned til hvilken type bryllup vi vil ha!

Vi er ingen av oss særlig religiøse og føler at kirke blir feil, selv om hele familien på min side trolig har store forventninger til et kirkebryllup... men vi har egentlig ikke lyst til å stille oss opp på et lite kontor i kø for å skrive under papirer på en fredag heller. Og vi har ingen grunn til å melde oss inn i HEF (Human Etisk Forbund) for å vie oss innen et annet livssyn. Hva med frihet fra livssyn? Selv er jeg ikke sikker på alt her i verden, og har ingen lyst til å sette meg selv i en "bås" der meningene mine står i lister.

Likevel ønsker vi et vakkert, lyst og lett bryllup med kulturinnslag uten tanke på religiøs tilhørighet. Vi vil kanskje lese opp egne løfter, og planlegge alt selv (akkurat slik som jeg vil ha det.. hehe) Hvordan kan dette skjei Norge i dag? For meg virker det umulig. (Har hørt det gjerne er en seremoni der brudeparet signerer papirene under vielsen? Er det en annen form for borgerlig vielse?)

Hvordan var deres bryllup? :) kom gjerne med historier til inspirasjon! Kirkebryllup er jo tradisjonelt og vakkert, er det egentlig friere tøyler i oppsettet enn man tror?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen hit! :)

Kan Unitarisk vielse kanskje være noe for dere...? Kan lite om det selv, men har lest litt om det her på KG. Gå inn på sidene deres og les litt: Unitar

Vi velger kirkebryllup av tradisjonsgrunnene. Min kjære føler at et bryllup bør være i kirka (vanskelig for å argumenterem, han har bare følelsen), og jeg har liksom den lille drømmen om å komme mot ham til alteret, fint pyntet, med kirkeorgel i bakgrunnen og familie og venner rundt oss :)

Skrevet
Hei alle sammen! Jeg er ny her på Kvinneguiden Forum, og prøve lykken med å skrive et innlegg som jeg håper noen vil engasjere seg i!

Jeg skal gifte meg! Om en god stund, kanskje noen år, men jeg har funnet min forlovede ;) vi har vært sammen i 4,5 år, men tenker ikke så veldig mye på bryllup ennå. Jeg vil først bli ferdig med bachelorgrad mm. Men så kommer selvfølgelig bryllupet en gang - og hvordan skal det være - i de groveste trekk? Jeg tenker helt ned til hvilken type bryllup vi vil ha!

Vi er ingen av oss særlig religiøse og føler at kirke blir feil, selv om hele familien på min side trolig har store forventninger til et kirkebryllup... men vi har egentlig ikke lyst til å stille oss opp på et lite kontor i kø for å skrive under papirer på en fredag heller. Og vi har ingen grunn til å melde oss inn i HEF (Human Etisk Forbund) for å vie oss innen et annet livssyn. Hva med frihet fra livssyn? Selv er jeg ikke sikker på alt her i verden, og har ingen lyst til å sette meg selv i en "bås" der meningene mine står i lister.

Likevel ønsker vi et vakkert, lyst og lett bryllup med kulturinnslag uten tanke på religiøs tilhørighet. Vi vil kanskje lese opp egne løfter, og planlegge alt selv (akkurat slik som jeg vil ha det.. hehe) Hvordan kan dette skjei Norge i dag? For meg virker det umulig. (Har hørt det gjerne er en seremoni der brudeparet signerer papirene under vielsen? Er det en annen form for borgerlig vielse?)

Hvordan var deres bryllup? :) kom gjerne med historier til inspirasjon! Kirkebryllup er jo tradisjonelt og vakkert, er det egentlig friere tøyler i oppsettet enn man tror?

HEF seremonier er utrolig flotte alternativ til religiøse seremonier, og de er veldig fleksible både i forhold til sted og innhold i seremoni. Dere kan jo melde dere ut etter bryllupet, hvis dere ikke vil fortsette å være medlem. Men hvis dere ikke ta det igjennom HEF har dere noen andre alternativer:

- Dommer. Det er mulig å kontakte en dommer som kan reise ut for å vie dere. Det kan gjøres hvor som helst egentlig (hage/fjellet/en strand/lokale), samme som med HEF.

- Hva med utenlandsbryllup? Vi giftet oss borgerlig på en herregård i England, og det var helt fantastisk. Hadde med 40 gjester og fikk en hel helg sammen til å kose oss, i stedet for bare en hektisk helg :)

Det er ikke noe problem å få et flott og personlig bryllup, man må bare tenke litt alternativt!

Skrevet

Vi reiste utenlands og giftet oss på en karibisk strand, uten noe religiøst innslag, men med mengder av muligheter for å utveksle løfter, ha kulturelle innslag og det hele.

Vi holdt det enkelt. Det var bare meg og min kjære, og når vi giftet oss, hadde vi vært sammen i over 8 år. Vi hadde en dyktig planlegger som ordnet alt for oss. Vi fikk fritt valg i seremonisteder, blomster, transport, dekorasjoner, musikk...you name it. Ethvert par kunne få sitt eget "fully customized" bryllup. Med eller uten gjester.

For oss var det en perfekt dag, da ingen av oss følte for å gå i kirken, ei heller bare stikke innom kontoret, selv om vi nok hadde gjort det om vi ikke hadde reist til utlandet. Ingen visste om vårt bryllup på forhånd heller, så det ble en overraskelse for hele familien. ;)

Skrevet

Ambassadebryllup i en valgt by kan også være noe, men da kan det bli vanskelig med mange gjester. Mener forøvrig at hvis man ikke er troende skal man ikke gifte seg i kirken, uansett hvor pent og fint og 'tradisjonelt' det måtte være.

Skrevet
Ambassadebryllup i en valgt by kan også være noe, men da kan det bli vanskelig med mange gjester. Mener forøvrig at hvis man ikke er troende skal man ikke gifte seg i kirken, uansett hvor pent og fint og 'tradisjonelt' det måtte være.

Vi hadde som sagt med oss 40 gjester til utlandet, så det er ikke noe problem hvis man vil ha med seg folk - bare gi alle beskjed i god tid, slik at de kan finne ut om de har råd/spare osv.

Skrevet

Vi skal også gifte oss i utlandet og det kommer ca. 100 gjester fra Norge og andre land, så mulig er det (med beskjed god tid i forveien ja). Nå har vi en viss tilknytning til landet, så det var ikke helt tatt ut av det blå, og folk var ikke veldig overrasket :)

Vi gifter oss ikke på ambassaden, men hos ordføreren i byen. Vielsen foregår på lokalt språk med oversetter, og alle de nødvendige dokumentene er oversatt på forhånd ;)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Veldig inspirerende å lese, å svar på at det meste går egentlig an om man vil. Heldigvis har jeg noen år på meg til å planlegge da vi ikke har bestemt dato eller noe enda. I mellomtiden er det bare å komme med flere innlegg!

Skrevet (endret)

Hva med bryllup på cruisebåt? Det har alltid jeg syns har virket så fantastisk flott, det går an å sjekke på www.rccl.com, jeg er usikker på om de vier ombord lenger.

Vi giftet oss på tinghuset i Oslo (mulighet for egne løfter og sang/musikk etc der, men kun 15 min til rådighet), og så dro vi og gjestene med Color Magic. Det var helt fantastisk, vi hadde eget rom i restauranten og de behandlet oss som om vi var kongelige. Da vi gikk opp langs promenaden på skipet mens det ble spilt bryllupsmarsj over anlegget og de ansatte stod med isfakler/stjerneskudd langs sidene var et av de mest rørende øyeblikkene i mitt liv. :hjerter:

Endret av LilleMy28
Skrevet

Hadde ei venninne som giftet seg i kirkeruinene i gammlebyen i Oslo.

En venn holdt vielsen, ble selvsagt ikke noe på papir dette, men de fikk en sermoni, og holdt fest i etterkant.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Jeg tror også byfogdkontoret kan være fleksible nok til å ta vielsen annet sted enn kontoret, jeg har vært i et slikt bryllup.

Det er jo også mulig å skrive under papirene på byfogdkontoret og ha brylluppet med kulturinnslag dagen etter "med full pakke".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...