hysteria Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Hei, jeg har egentlig ikke råd til vaskemaskin og skal kanskje flytte til et sted uten vaskemaskin. Er det noen her som lever uten vaskemaskin? Jeg vil bare ha noen synspunkter og erfaringer... Jeg kan jo håndvaske og levere til vaskeri, men det blir vel kanskje like dyrt som en vaskemaskin i lengden..? Gode håndvasktips? Hehe...koke håndklær...kjøpe en svær kjele.. wæh.. eller må jeg kanskje bare rett og slett låne penger til å kjøpe en... eller finne et annet sted å bo.. Jeg er bare en..ingen mann eller barn. Er positiv..i utgangspunktet, hehe.
Gjest Kråkaa Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 Jeg har ikke vaskemaskin men så har jeg familie liten time unna hvor jeg kan få vasket klær. Funker fint det Kanskje det finnes noen rabbatkortløsning på vaskeriet?
Gjest Bond Skrevet 24. februar 2009 #3 Skrevet 24. februar 2009 Jeg har ikke, men samboeren gjorde det for noen år. Så hvis en mann kan gjøre dette, kan nok du også Men det er jo en del vasking, så lett er det ikke.
hysteria Skrevet 24. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 24. februar 2009 Håndvasket han alt? Wow. Jeg finner vel kanskje en billig brukt en etterhvert...det kan da ikke være så vanskelig..men den bør jo helst fungere og, da
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #5 Skrevet 25. februar 2009 Hei, jeg har egentlig ikke råd til vaskemaskin og skal kanskje flytte til et sted uten vaskemaskin. Er det noen her som lever uten vaskemaskin? Jeg vil bare ha noen synspunkter og erfaringer... Jeg kan jo håndvaske og levere til vaskeri, men det blir vel kanskje like dyrt som en vaskemaskin i lengden..? Gode håndvasktips? Hehe...koke håndklær...kjøpe en svær kjele.. wæh.. eller må jeg kanskje bare rett og slett låne penger til å kjøpe en... eller finne et annet sted å bo.. Jeg er bare en..ingen mann eller barn. Er positiv..i utgangspunktet, hehe. min mor håndvasket til fam. på 5, før de fikk råd til vaskemaskin. Det gikk noen år meddet. Alt fra bleier til matter, vinterklær. De hadde kleskoker, hvor de kokte sengetøy og håndkle, skylle og vri opp måtte hun selv. Så hang hun det ut. Som eneboer burde du klre det
Gjest Bond Skrevet 25. februar 2009 #6 Skrevet 25. februar 2009 Håndvasket han alt? Wow. Jeg finner vel kanskje en billig brukt en etterhvert...det kan da ikke være så vanskelig..men den bør jo helst fungere og, da Jepp, det gjorde han. Både olabukser og alt. Han syntes jo selvfølgelig at det var veldig greit å få en vaskemaskin etter hvert, men må man, da må man Men har du sjekket finn? Det er jo ofte man vil bli kvitt hvitevarer. Muligens også Fretex eller loppemarkeder (selv om jeg kan ikke huske mange vaskemaskiner på loppiser).
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #7 Skrevet 25. februar 2009 Om du har venner/familie i nærheten som har vaskemaskin, kan du spørre om å få vaske klær hos dem mot litt betaling. Det er nok billigere enn å vaske på vaskeri.
Gjest Elfrida Skrevet 25. februar 2009 #8 Skrevet 25. februar 2009 Veldig mange borettslag og større bygårder har fellesvaskerier. Har du sjekket om det fins der du skal flytte?
Tabris Skrevet 25. februar 2009 #9 Skrevet 25. februar 2009 Jeg hadde en kort periode etter min forrige maskin ble ødelagt før jeg fikk kjøpt en ny (brukt), og vasket da klærne mine i dusjen. Det gikk, selvsagt, men det var tungt og tidkrevende. Så hvis du er villig til å bruke den tiden på å vaske klær for hånd, så går det absolutt. Mennesker overlevde jo flott uten før.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #10 Skrevet 25. februar 2009 Vi leide vaskemaskin av Thorn en gang i tiden. Tror det kostet rundt 200 kr i måneden. Ellers så anbefaler jeg deg å sjekke annonser på Finn.no. Både under gis bort og vanlige annonser. Der ligger det helt sikkert mange fungerende vaskemaskiner som du kan få til en billig penge.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #11 Skrevet 25. februar 2009 Ingen mennesker har noen gang død av og ikke ha en vaskemaskin.
Gjest Stjernedryss Skrevet 25. februar 2009 #12 Skrevet 25. februar 2009 Olabukser og sånt trenger jo sjeldent og vaskes, håndklær, sengetøy og undertøy kan du samle opp og ta med på vaskeri kanskje en gang i måneden. Gensere topper osv er jo stort sett ikke så skitne, håndvask burde holde for å vaske bort litt svette. Jeg tror det skal være fullt mulig å klare seg. Tidligere bodde jeg i studenthybel med fellesvaskeri og vasket kun klær en gang i mnd til gjengjeld vasket jeg 4 maskiner. (ikke fulle, men det ble 4 etter sortering)
Sola^ Skrevet 25. februar 2009 #13 Skrevet 25. februar 2009 Anbefaler også å holde augene oppe for vaskemaskiner som gis bort på finn.no, eventuelt som selges veldig billig. Går greit å leve utan vaskemaskin ei stund, men eg hater håndvask og hadde ikkje gjort det særlig lenge med mindre det var absolutt nødvendig. Har budd på hybel utan vaskemaskin, men eg fekk vaske tøy hjå min daværende kjæreste...så heilt utan var eg da ikkje...
MissStiles Skrevet 26. februar 2009 #14 Skrevet 26. februar 2009 Der jeg bor er det fellesvaskeri. Det står 3 maskiner der. Ikke alltid jeg bruker alle 3 men som regel så har det samlet seg opp så mye vask at jeg må bruke alle 3. Men jeg vasker kanskje 2 ganger i mnd. Kanskje mer. Kommer ann på om det bare er klær eller sengetøy eller håndkleer. Funker greit men gleder meg til jeg en dag har vaskemaskin i leiligheten og slipper å gå ned i kjelleren. Det er tungt!
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #15 Skrevet 26. februar 2009 Ja, det går fint an - en periode. Jeg kom tilbake fra utlandet ifjor, og måtte kjøpe alt innbo på nytt. Og plutselig stod jeg der og manglet vaskemaskin. Siden jeg er enslig, så var det ikke noe stress, heldigvis. Vasket sengtøy og håndklær hos familie et stykke unna. Og resten for hånd. Olabukser tok jeg i dusjen. Det gikk veldig greitt en stund, men følte meg litt "rar" som ikke hadde vaskemaskin. Og litt tungvint var det jo. Etterhvert fikk jeg tak i en fin brukt Whirlpool på en hvitevare brukthandel for 2400,- . Som jeg fant via finn.no. Den har fungert veldig bra nå lenge etterpå. Kan anbefales!
Gjest Glør Skrevet 27. februar 2009 #16 Skrevet 27. februar 2009 Jeg var uten vaskemaskin i to år, og det gikk jo på ett vis. Men de periodene jeg følte at det fungerte var da vi hadde venner vi kunne vaske hos. De periodene vi måtte basere oss på håndvask og vaskeri var det veldig tungvidt og dyrt. I større byer som Oslo har de foresten vaskeri hvor man gjør det meste selv, og det har en overkommelig pris, så bor du der går det an. Jeg har også leid fra Thorn en gang i tiden, og det anbefaler jeg bare hvis man er desperat. Det er dyrt, og de gir god service til du har innngått avtalen, men så er det jævlig dårlig service etter det, spesielt dersom det oppstår problemer. Da hadde jeg heller kjøpt brukt hos en forhandler, der får man mye bra fra rundt tusen kroner. På finn er det også mange som selger billigere/gir bort, mot at man henter selv, men der har man jo ingen garantier.
missLynch Skrevet 28. februar 2009 #17 Skrevet 28. februar 2009 Man greier seg fint uten maskin. Bodde et sted i flere måneder der det ikke fantes vaskemaskin, så alt tøy måtte vaskes for hånd i baljer. Det gikk fint. Og så får man trent armer og rygg samtidig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå