Gå til innhold

Hva har skjedd ang barnebidrag fra NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat sittet i tlf med ei venninnne... Hun er helt oppgitt... og jeg kan ikke svare på hennes spørsmål. Derfor ber jeg om hjelp her..

Hun har en sønn som fylte 11 år sommeren 2008. Hun har privat barnebidrag fra faren, men de følger NAV`s utregningstabell...

Da han fylte 11 år, ble summen regnet ut igjen.. Og faren økte barnebidraget.... Alt vel..

Men nå har faren oppdaget at summen fra NAV har gått ned med ca 600 kr i mnd.... Han vil da senke bidraget...

Men stemmer dette? Hva er grunnen til det? (hun mister mange 1000 kr i året) Har det noe å si at han ble 11 år i 2008? (eller gjelder nye satser for barn som blir 11 fra jan.2009)

Mulig hun kan ringe nav og få svar derfra, men siden de har privat avtale - er det usikkert om Nav vil bruke tiden på henne....

Er det noen som kan gi meg svar - som jeg kan vidreføre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan tenke meg at hun har gått mer opp i lønn enn han har.

Skrevet (endret)
Jeg kan tenke meg at hun har gått mer opp i lønn enn han har.

Nei, hun jobber ikke nå. Er hjemme med en baby... og faren til 11 åringen har heller ikke gått ned i lønn.. men normal oppgang...

Det har derfor ikke skjedd noe økonomisk mellom partene - som skulle tilsi dette...

Er det ingen som har vært borte i dette og vet noe? Eller noen som jobber på Nav...

Endret av Myrthel
Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Se om du kan finne noe om bidragsendringer på "aleneforeldreforeningen.no"

Skrevet

det ble endringer i bidragsreglene fra 1 januar 09. gå inn på nav.no og bidragsveilederen der. Er en kalkulator man kan legge aktuelle tall inn i.

tidligere ble det brukt 6-deler når det var snakk om bidrag, nå er det %vis. derfor kan bidraget ha blitt senket med 600,-

Skrevet
det ble endringer i bidragsreglene fra 1 januar 09. gå inn på nav.no og bidragsveilederen der. Er en kalkulator man kan legge aktuelle tall inn i.

tidligere ble det brukt 6-deler når det var snakk om bidrag, nå er det %vis. derfor kan bidraget ha blitt senket med 600,-

Jeg vet hun har brukt den kalkulatoren der... men hun skjønte ikke hvorfor hun fikk en annen sum nå, enn i sommer - når hun puttet inn de samme tallene og opplysningene...

Men da er det kanskje noe med 6-deler og prosent som har forandret seg...

Tusen takk for opplysninger...

Skrevet

Det er nok der hunden ligger begravet, ja. sjettedels-systemet var svært urettferdig, og i de aller fleste tilfeller gikk det utover bidragsmottakers økonomi. Når det nå reknes ut i prosent er det mye mer rettferdig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...