Gjest Gjest_Vita_* Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Hei alle sammen. Jeg skal skrive en liten nyhetsartikkel og det kan være om absolutt hva som helst Har dere noen spennende forslag til hva jeg kan skrive om? Takker for alle tips
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #2 Skrevet 25. februar 2009 Er det f. eks noe interessant og spennende dere vet har skjedd ? Eller har du forslag til noe jeg kan dikte opp?
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #3 Skrevet 1. mars 2009 Er det f. eks noe interessant og spennende dere vet har skjedd ? Eller har du forslag til noe jeg kan dikte opp? Ingen? Trenger litt hjelp :S
Gjest Gjest_Rigmor_* Skrevet 1. mars 2009 #4 Skrevet 1. mars 2009 Er det f. eks noe interessant og spennende dere vet har skjedd ? Eller har du forslag til noe jeg kan dikte opp? Det er litt vanskelig å svare når man ikke vet hvilket formål artikkelen skal ha. Hvem skal du skrive den til/for?
Gjest ts Skrevet 1. mars 2009 #5 Skrevet 1. mars 2009 Hei alle sammen. Jeg skal skrive en liten nyhetsartikkel og det kan være om absolutt hva som helst Har dere noen spennende forslag til hva jeg kan skrive om? Takker for alle tips Du kan skrive om psykiatri og tabu. Eller om selvmord. Eller hva med rus? Rusproblematikk blant unge. Homofili er jo alltid spennende, spesielt nå som det helt sikkert kommer til å bli født en del barn som kommer til å få lesbiske mødre. Finanskrisen. Sport, ski-VM. Kultur, du kan skrive om filmer som er komt. Selv vil jeg anbefale Milk, som forøvrig vant oscar. Du kan skrive om Harvey Milk, hva han har betydd for homomiljøet i USA, ikke minst i Castro. Finnes mye info om han på nettet, samt en dokumentar om han på youtube. Eller kanskje det er noe spesielt som har skjedd i ditt nærmiljø den siste tiden? Noe som du kan skrive om?
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2009 #6 Skrevet 2. mars 2009 Det er litt vanskelig å svare når man ikke vet hvilket formål artikkelen skal ha. Hvem skal du skrive den til/for? Takker ts for tipsene Sånn konkret så er oppgaven slik at den skal være på en halv side inkludert bilde og at jeg skal følge skrivemodellen ''omvendt pyramide.'' Så da ønsker jeg at det skal være noe veeldig interessant. Omvendt pyramide: Skrivemodell for nyheter der man skal presentere det viktigste først, så mindre og mindre viktig stoff. Dette kan illustreres som en omvendt pyramide. Teksten skal kunne kuttes i lengde fra slutten av uten å miste viktige elementer. Nyhetsartikkel: Dette er den mest brukte journalistiske sjanger. En nyhetsartikkel forteller om en aktuell hendelse og består av tittel, ingress og brødtekst. Ofte er der også bilde og bildetekst. Det viktigste skal stå først. Artikkelen skal vanligvis kunne kuttes bakfra (prinsippet om fallende nyhetsverdi). Alle faktaopplys-ningene må være med. Nyhetsartikkelen gir svar på spørreordene hvem, hva, hvor, når, hvorfor og hvordan, ofte allerede i ingressen. Skal jeg satse på Harvey Milk eller ?
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #7 Skrevet 3. mars 2009 Takker ts for tipsene Sånn konkret så er oppgaven slik at den skal være på en halv side inkludert bilde og at jeg skal følge skrivemodellen ''omvendt pyramide.'' Så da ønsker jeg at det skal være noe veeldig interessant. Omvendt pyramide: Skrivemodell for nyheter der man skal presentere det viktigste først, så mindre og mindre viktig stoff. Dette kan illustreres som en omvendt pyramide. Teksten skal kunne kuttes i lengde fra slutten av uten å miste viktige elementer. Nyhetsartikkel: Dette er den mest brukte journalistiske sjanger. En nyhetsartikkel forteller om en aktuell hendelse og består av tittel, ingress og brødtekst. Ofte er der også bilde og bildetekst. Det viktigste skal stå først. Artikkelen skal vanligvis kunne kuttes bakfra (prinsippet om fallende nyhetsverdi). Alle faktaopplys-ningene må være med. Nyhetsartikkelen gir svar på spørreordene hvem, hva, hvor, når, hvorfor og hvordan, ofte allerede i ingressen. Skal jeg satse på Harvey Milk eller ? Harvey Milk er aboslutt noe å satse på. Ikke vanskelig å finne noe å skrive om, samt at det er aktuelt nå på grunn av filmen Milk:)
Sheherasade Skrevet 3. mars 2009 #8 Skrevet 3. mars 2009 Hvis jeg skulle anbefalt deg å skrive om noe som jeg synes BØR skrives om, er det hvordan UDI behandler de mange norske kvinner (mer enn menn, kan det virke som) og barn med mann/pappa fra ikke-vestlige land. Der er det mye hårreisende og veldig mye trist som skjer, både mht saksbehandling og en totalt mangel på menneskelig forståelse. Det er mye fokus på UDI og flyktninger/asylsøkere, men ikke på de norske som nektes samvær med sin mann/pappa. Det virker også ofte som om beslutninger tas uten noen som helst saklig begrunnelse. Send meg en PM, så kan jeg gi deg mer konkrete tips, hvis du er interessert.
Sheherasade Skrevet 3. mars 2009 #10 Skrevet 3. mars 2009 Ja, jeg er interessert. Er du tilstede nå? Ja.
Sheherasade Skrevet 3. mars 2009 #11 Skrevet 3. mars 2009 Ja, jeg er interessert. Er du tilstede nå? Jeg kan gi deg link til et sted hvor du kan komme i kontakt med mange, eller lese mange personlige historier, men jeg legger den ikke ut her på KG. Du får sende meg en personlig melding som innlogget bruker på KG-forumet, så kan jeg gi deg mer informasjon.
Gjest Gjest_jenny_* Skrevet 3. mars 2009 #12 Skrevet 3. mars 2009 Hvis jeg skulle anbefalt deg å skrive om noe som jeg synes BØR skrives om, er det hvordan UDI behandler de mange norske kvinner (mer enn menn, kan det virke som) og barn med mann/pappa fra ikke-vestlige land. Der er det mye hårreisende og veldig mye trist som skjer, både mht saksbehandling og en totalt mangel på menneskelig forståelse. Det er mye fokus på UDI og flyktninger/asylsøkere, men ikke på de norske som nektes samvær med sin mann/pappa. Det virker også ofte som om beslutninger tas uten noen som helst saklig begrunnelse. Send meg en PM, så kan jeg gi deg mer konkrete tips, hvis du er interessert. Tenker du da på de som er utvist fra Norge, men fortsatt har ektefelle og barn i landet?? Jeg leste en artikkel om det her en dag, så si fra om det er det, så kan jeg finne den.
Sheherasade Skrevet 3. mars 2009 #13 Skrevet 3. mars 2009 Tenker du da på de som er utvist fra Norge, men fortsatt har ektefelle og barn i landet?? Jeg leste en artikkel om det her en dag, så si fra om det er det, så kan jeg finne den. Muligens, ja. Men også de som aldri får oppholdstillatelse her i det hele tatt. Dvs at den norske stat nekter norske barn å få vokse opp med to foreldre. Jeg vet ikke om den artikkelen, men muligens den tar opp det samme. Men det jeg refererer til er et forum med mange som har opplevd dette.
Lofotdorsken Skrevet 3. mars 2009 #14 Skrevet 3. mars 2009 Dvs at den norske stat nekter norske barn å få vokse opp med to foreldre. Meg bekjent bruker UDI det ein kallar "hensynet til barnets beste" når ein forelder i utlandet søker om familiegjenforening med sitt biologiske barn i Noreg. Og dei krever heller ikkje noko økonomisk garanti (som visst er det vanlege) dersom barnets beste er at forelderen flyttar til landet. Men kanskje eg ikkje skjønar kva det egentleg er snakk om her....
Gjest Gjest_ggg_* Skrevet 3. mars 2009 #15 Skrevet 3. mars 2009 Det skal myye til for å bli utvist, da. Eksmannen til venninna mi er dømt for voldtekt av en av deres to felles døtre (pluss noe ang narko), og politiet vurderte å få han utvist til hjemlandet sitt.Enden på visa ble at han fikk bli siden han hadde samværsrett med den andre dattera. TulleNorge!
Sheherasade Skrevet 3. mars 2009 #16 Skrevet 3. mars 2009 (endret) Meg bekjent bruker UDI det ein kallar "hensynet til barnets beste" når ein forelder i utlandet søker om familiegjenforening med sitt biologiske barn i Noreg. Og dei krever heller ikkje noko økonomisk garanti (som visst er det vanlege) dersom barnets beste er at forelderen flyttar til landet. Men kanskje eg ikkje skjønar kva det egentleg er snakk om her.... Det som står i UDI sine prinsipper er EN ting, men det som gjøres i praksis, og resultatene av det udugelige saksbehandlere gjør, er en annen ting. De historiene jeg har lest får dagens NAV-rot til å blekne i forhold! Ærlig talt, dette er ikke en diskusjon jeg gidder å gå innpå her. Jeg ville bare gi TS et tips til en sak. Hun får selv avgjøre om hun synes det hun leser på forumet er godt nok eller ikke. Case closed. Endret 3. mars 2009 av Sheherasade
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #17 Skrevet 3. mars 2009 Jeg får ikke sendt noen PM fra brukeren min... :S kunne du ikke bare sende linken hit?
Sheherasade Skrevet 3. mars 2009 #18 Skrevet 3. mars 2009 Jeg får ikke sendt noen PM fra brukeren min... :S kunne du ikke bare sende linken hit? Dessverre, det gjør jeg ikke. Det er mange nok rasistiske folk her på KG som kan komme til å bruke det til å lage kvalme. Du kan jo prøve igjen i morgen. Altså: klikk på brukernavnet mitt og få opp profilen min, og klikk på at du skal sende melding (tror jeg). Hvis ikke det går kan vi prøve chat-en. Nå skal jeg legge meg.
Gjest TS Skrevet 4. mars 2009 #19 Skrevet 4. mars 2009 Jeg snakket med læreren og han sa at det burde være om noe annet... det er bare ikke så lett å komme på andre ting å snakke om.. hvis jeg tar noe fra nyhetene så blir det bare plagiat nesten.
Sheherasade Skrevet 4. mars 2009 #20 Skrevet 4. mars 2009 Jeg snakket med læreren og han sa at det burde være om noe annet... det er bare ikke så lett å komme på andre ting å snakke om.. hvis jeg tar noe fra nyhetene så blir det bare plagiat nesten. Husker du hvor du så den artikkelen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå