Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Har nettopp flyttet sammen med kjaeresten min og begynner aa bli litt frustrert naar det gjelder matlaging. Han forventer at jeg lager middag hver dag (noen som forsaavidt er greit, han er ikke saa flink paa kjoekkenet), problemet er at jeg sjelden faar et "takk". Jeg vet han liker mye av det jeg lager, han pleide aa skryte av maten min foer, men naa er det helt stille. Han sier aldri at noe er godt og svaert sjelden faar jeg "takk for maten". Naar jeg spoer ham om han synes det var noe godt, sier han bare at "det ikke betyr noe hva han synes, jeg lager da ikke maten kun for ham". Han liker det jeg liker sier han. Har proevd aa forklare at det faktisk betyr noe for meg, og at jeg blir saaret av aa aldri faa et takk, men det virker ikke som det betyr noe for ham. Blir saa utrolig frustrert av aa maatte gjette meg til noe som faller i smak (han har jo aldri noen formening om hva an har lyst paa naar vi er i butikken), og har rett og slett mistet lysten paa aa lage mat. Hva er vitsen med aa bruke tid paa kjoekkenet naar det ikke blir satt pris paa? Hadde han kommet hjem til en fem-retters imorgen hadde han jo ikke sagt et ord. Er det flere som har saanne menn der ute? Er jeg kravstor som vil ha litt takknemlighet?
Lissi Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 Hadde jeg hatt gubben din så hadde jeg laget mat KUN til meg selv.
Gjest :) Skrevet 24. februar 2009 #3 Skrevet 24. februar 2009 Jeg må bare spør, siden du skriver med et tastatur uten æ, ø og å, er han norsk?
Gjest TS Skrevet 24. februar 2009 #4 Skrevet 24. februar 2009 Nei, han er ikke norsk, men han er vestlig. Han gjoer skjelden noe annet husarbeid uten at jeg ber ham om det heller, saa kanskje han bare mener det er min oppgave og derfor er ikke takk noedvendig. Han var ikke saann foer vi flyttet sammen
Gjest Bond Skrevet 24. februar 2009 #5 Skrevet 24. februar 2009 Synes du må faktisk sette foten ned før forholdet går videre - dvs om dere skulle få barn og det hele - blir alt fortsett ditt ansvar? Hvis ikke du tar tak i dette nå, kan det bare bli mer og mer stressfylt for deg. Så jeg skjønner godt frustrasjonen din
Silverferret Skrevet 24. februar 2009 #6 Skrevet 24. februar 2009 Du må vise han at du mener alvor med hva du sier. Start med å lage mat KUN til DEG! Og si til han at du ikke gidder å lage mat til han mer med mindre han viser takknemlighet overfor deg.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #7 Skrevet 24. februar 2009 Det er vel bare i Norge at man sier det bondske uttrykket "Takk for maten"?
Gjest Eurodice Skrevet 24. februar 2009 #8 Skrevet 24. februar 2009 Det er vel bare i Norge at man sier det bondske uttrykket "Takk for maten"? Bondsk uttrykk? Det er da vel alminnelig høflighet å takke for maten.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #9 Skrevet 24. februar 2009 Takk for svar dere! Foeler meg som ei masete kjerring her, godt aa hoere at noen er enige med meg
Gjest :) Skrevet 25. februar 2009 #10 Skrevet 25. februar 2009 Takk for svar dere! Foeler meg som ei masete kjerring her, godt aa hoere at noen er enige med meg Nå vet jeg ikke hvor han er i fra, men etter en del år utenlands, på tverrkulturelle skoler, så har jeg lagt merke til at få er så likestillte som nordmenn når det kommer til kjønn. Mitt beste tips er å si ifra tydelig og klart hva du kommer fra og hvilke holdinger og forventninger du har. Ens egne verdier, normer og "regler", det man kjenner, sitter godt. Er ikke sikkert han faktisk forstår hvor "feil" dette blir for deg? Krosskulturelle forhold er spennende, men kan sagtens være utfordrende;)
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #11 Skrevet 25. februar 2009 Bondsk uttrykk? Det er da vel alminnelig høflighet å takke for maten. Nja, man kan si "takk for innsatsen/det du har stelt i stand", "takk for nå", "Takk for selskapet".... Men å takke for selve maten, det er en gammel bondsk og kristen tradisjon. I dagens samfunn blir det litt søkt at det er selve maten man takker for. Du som er fra Sarpsborg burde være ekstra oppmerksom på dette?
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #12 Skrevet 25. februar 2009 Bondsk uttrykk? Det er da vel alminnelig høflighet å takke for maten. I Norge. De fleste språk på kontinentet samt engelsk har ikke engang noe uttrykk for dette, siden det er noe de rett og slett ikke gjør. TS kan jo prøve å oppdra mannen til å ta til seg den norske skikken, men bor hun i hans land får hun passe seg for de lokale nasjonalistiske partiene, for beskyldninger om snikinnføring av norsk kultur vil nok snart hagle.
Gjest Jente38 Skrevet 25. februar 2009 #13 Skrevet 25. februar 2009 I Norge. De fleste språk på kontinentet samt engelsk har ikke engang noe uttrykk for dette, siden det er noe de rett og slett ikke gjør. TS kan jo prøve å oppdra mannen til å ta til seg den norske skikken, men bor hun i hans land får hun passe seg for de lokale nasjonalistiske partiene, for beskyldninger om snikinnføring av norsk kultur vil nok snart hagle. Hahha...dette var utrolig morsomt skrevet! Jeg får vel kjeft for å si det og, tenker jeg! Fordi alt på KG skal tas så seriøst og bokstavelig! Fra spøk til alvor: det jeg har satt i fet skrift, er jeg enig i. Har selv bodd mesteparten av mitt liv i 2 forskjellige engelsktalende land, og er enig at engelsk/fleste språk på kontinentet har ikke uttrykk som: "takk for meg, takk for i dag, takk for maten, takk for skyssen" osv.
Hilde Christina Skrevet 25. februar 2009 #14 Skrevet 25. februar 2009 Hmm, greit at dette er noe vi har kun i Norge, men burde det ikke bety noe at hun sier ifra at hun ønsker et takk...? Virker litt respektløst i mitt hode. Jeg ville kun laget mat til meg selv en uke, noen trenger det inn med teskje
Gjest LanaLane Skrevet 25. februar 2009 #15 Skrevet 25. februar 2009 Greit nok at det ikke finnes feks et engelsk uttrykk for "takk for maten", men jeg har bodd både i Australia og USA, og begge steder var det vanlig at man skrøt av kokken iallefall. Jeg føler meg ukomfortabel om jeg ikke sier takk for et måltid, så jeg sa alltid noe som "thank you, it was absolutely delicious"eller noe i den dur som viste at jeg satte pris på det. Er enig med de andre her, lag mat til deg selv og smør et par brødskiver til ham på det meste. Om han da spør hvorfor han ikke får så si bare "jeg trodde ikke jeg trengte,siden du ikke har smaksløker,da er vel brødskive med hvitost like godt som min spaghetti/fisk/biff etc" Men han blir nok sint, men det får bare være. Makan.
Gjest Gjest_mann_* Skrevet 25. februar 2009 #16 Skrevet 25. februar 2009 Til TS: Er det ikke kjipt å tenke på at du kommer til å lage hver eneste middag til dere, for resten av livet. Det hadde jeg aldri giddet om jeg var deg. Han skal jaggu meg hjelpe til hjemme han også. Sett foten ned så fort som mulig. Jo lengre du venter, jo verre blir det å forandre han.
Strix Skrevet 25. februar 2009 #17 Skrevet 25. februar 2009 Vi har vært sammen i over 4 år, jeg har for det meste laget maten, men han tar sin del av matlagingen også. Spesielt den siste tiden. Og om jeg har laget maten så takker han og har han laget så takker jeg. Dette fordi jeg er glad og takknemmelig for at han har laget mat til meg Syns det er helt vanlig høflighet å takke de som har laget maten jeg får servert. Selv om en har laget mat både til seg selv og den andre.
Gjest Skrevet 25. februar 2009 #18 Skrevet 25. februar 2009 Jeg hadde nå bare laget mat til meg selv om det var tilfellet jeg. Hadde tenkte som at han vet ikke hva han liker, så da tør jeg ikke lage noe.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #19 Skrevet 25. februar 2009 Jeg kjenner en tailandsk dame, og et av de få uttrykkene hun kan på norks er "takk for maten". Hun fostod ganske kjappt at dette var vanlig skikk og øsnket selvfølgelig da å inrette seg etter det. Dersom han ikke er norsk så er dette jo en fin kulturell ting han også kan lære seg. Det er viktig at man lærer seg å sette pris på hverandres kultur. Det er viktig at man har forsåelse for at ting som kan være uviktige for en selv kan være veldig viktige for en annen person som har en annen kultur. Her i huset takker vi alltid for maten, og dersom det ikke blir gjort påpekes det alltid.
Gjest missLady Skrevet 25. februar 2009 #20 Skrevet 25. februar 2009 Nja, man kan si "takk for innsatsen/det du har stelt i stand", "takk for nå", "Takk for selskapet".... Men å takke for selve maten, det er en gammel bondsk og kristen tradisjon. I dagens samfunn blir det litt søkt at det er selve maten man takker for. Du som er fra Sarpsborg burde være ekstra oppmerksom på dette? Haha Jeg takker alltid for maten! Viste ikke det var så bonsk..Og når jeg er i tyskland, takker vi for maten der å
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå