Gå til innhold

Når brudefolket ikke vet at de skal gifte seg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen gang tidligere hørt om at naboer lager til bryllup uten at brudefolket selv vet det, og nå tar de opp noe av det samme i serien "Da damene dro". Men for at giftemålet skal være gyldig krever det jo at papirene på forhånd er klare!

Er det noen her som har erfaring i hvordan man løser dette i praksis? Jeg hadde i alle fall ant ugler i mosen om noen absolutt skulle ha meg til å signere erklæringen fra brudefolkene uten at jeg selv planla bryllup.

Hvordan fikser man dette??

Gjest antigartner
Skrevet

Jeg forstår ikke at det kan gå an, for som du sier så er det papirer som skal undertegnes av brudeparet på forhånd. Enkelte mener at det er på kanten av loven, se lenke: http://www.ostlendingen.no/apps/pbcs.dll/a...ONIKK/108151002

Jeg hadde ikke likt det hvis jeg hadde blitt overrasket en lørdag morgen med at jeg skal gifte meg samme dag.

Skrevet

Jeg hadde klikket fullstendig, og skjønner ikke at noen kan synes det er en god idé engang. Jeg skjønner ikke hvorfor man velger å gjøre det på den måten engang.

Skrevet
Jeg har noen gang tidligere hørt om at naboer lager til bryllup uten at brudefolket selv vet det, og nå tar de opp noe av det samme i serien "Da damene dro". Men for at giftemålet skal være gyldig krever det jo at papirene på forhånd er klare!

Er det noen her som har erfaring i hvordan man løser dette i praksis? Jeg hadde i alle fall ant ugler i mosen om noen absolutt skulle ha meg til å signere erklæringen fra brudefolkene uten at jeg selv planla bryllup.

Hvordan fikser man dette??

Det er neppe mulig etter norsk lov.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Det er neppe mulig etter norsk lov.

Men det blir jo gjort? Og ekteskapet blir jo erklært gyldig?

Og bare til orientering: Jeg planlegger IKKE noe slikt, jeg bare lurte på hvordan det er mulig å gjennomføre det. For jeg husker jo at vi selv måtte sørge for at papirene fra ligningskontoret kom fram til vigsler en tid før bryllupet stod, prøvingspapiret var hele grunnlaget for at vigsler kunne gjennomføre vielsen.

Skrevet (endret)
Men det blir jo gjort? Og ekteskapet blir jo erklært gyldig?

Tja, det kan sikkert diskuterers hvilket grenseland gyldigheten ligger i. Det er neppe ekteskapslovens intensjon at det er slik tingene skal gjøres.

Kanskje det bare er snakk om symbolbryllup?

Endret av Pastor Knut
Skrevet

De skulle gifte seg 2 dager etter at de kom hjem. Kanskje de kan ha ordnet det som en "hastesak"? :klø:

Skrevet

hun visste jo om det, og planla det i forkant. Kan jo hende hun sendte inn papirene og fikk de godkjent med kun hennes underskrift - når hun forklarte at han skulle overraskes..

Begge må jo si ja og skrive under selve dagen - skjønner egentlig ikke helt hvorfor man må sende inn på forhånd jeg... Men husker nå at vi også måtte det...

Skrevet
hun visste jo om det, og planla det i forkant. Kan jo hende hun sendte inn papirene og fikk de godkjent med kun hennes underskrift - når hun forklarte at han skulle overraskes..

Begge må jo si ja og skrive under selve dagen - skjønner egentlig ikke helt hvorfor man må sende inn på forhånd jeg... Men husker nå at vi også måtte det...

Det skal klareres på forhånd at alt ligger til rette før ekteskapsinngåelsen. Ekteskapet kan ugyldiggjøres hvis noe ikke stemmer. Feks må man være over 18 år, ikke ha barn man ikke har opplyst om, ikke ha enkelte smittsomme sykdommer osv.

Gjest hopeful
Skrevet

Det har jo stått i aviser/blader om folk som har blitt overrasket av venner og familie som har holdt bryllup for dem, men når man vet at man må ha papirer på forhånd, lurer jeg fælt på hvordan de har fått det til....

*nysgjerrig* *dytte*

Skrevet
Det har jo stått i aviser/blader om folk som har blitt overrasket av venner og familie som har holdt bryllup for dem, men når man vet at man må ha papirer på forhånd, lurer jeg fælt på hvordan de har fått det til....

*nysgjerrig* *dytte*

Jeg kjenner et par som skulle gifte seg i all stillhet på rådhuset. Noen hadde selvfølgelig snappet opp dette, og planla en skikkelig overraskelsesfest til dem. En dag eller to etter rådhusopplegget ble de dratt med på fest...! :) Det kan ikke være noe lignende du har hørt om?

Gjest samborsken
Skrevet
Jeg hadde klikket fullstendig, og skjønner ikke at noen kan synes det er en god idé engang. Jeg skjønner ikke hvorfor man velger å gjøre det på den måten engang.

Samme her, noen naboer og venner lekte med tanken om det med samboeren min og meg. De syntes det var på tide at vi giftet oss, heldigvis var det en av våre venner som luftet tanken for oss først sånn at vi fikk avverget hele greia. Selv om vi hadde det fint sammen så hadde jeg følt det som et overgrep, dette er noe vi som par skal bestemme om vi ønsker eller ikke. Vi er fortsatt sammen men gifter oss ikke, på ren trass :ler:

Skrevet

Det er da bare å si nei og å ikke skrive under.

Ser ikke helt problemet jeg.

Skrevet

Papirene må jo ordnes. Men det kan jo hende de bare skal ha en symbolsk seremoni, og at de ordner det formelle etterpå?

Skrevet

Tror ikke det er mulig, uten at de vet om det, for vi hadde noen i familen som undersøkte dette, bruden hadde tenkt å overraske brudgommen, og vi ringte til mange forskjellige, men de fikk ikke lov, han måtte vite om det også.

Skrevet

Tråden er ryddet for. Se reglene.

Strix -mod-

Skrevet

Ingen som har vært med på dette (enten som brudefolk eller som "planlegger") som kan fortelle hvordan det har foregått?

Gjest Gjest_Amelie_*
Skrevet

En bryllupssermoni kan man holde når som helst. Det kan både være borgelig, eller en kirkelig velsignelse av ekteskapet.

Men det formelle må nok ordnes i ettertid. Det vil si at den datoen man er gift på papiret ikke er den datoen man vil kalle for "bryllupsdagen". I Norge må man sende inn erklæringene, og få disse godkjent, for å være gift. Man søker her om å bli gift en viss dato. Om det har tilbakevirkende effekt eller ikke vet jeg ikke, men man er i alle tilfeller ikke gift den dagen bryllupssermonien er dersom man ikke har fått godkjent ekteskapet på forhånd.

Det å gifte seg består av to elementer; Erklæringene som brudeparet og forlovere signerer, og som gir paret lov til å gifte seg. Og erklæringene om at løftene er avsagt, som signeres under seremonien.

Jeg vet om en del som har gjort det motsatt. At de først gifter seg (ofte pga å være gift før en baby kommer), for så å ha en kirkelig seremoni med velsignelse av ekteskapet på et senere tidspunkt.

Skrevet

Det er ikke sånn (lenger?) at man må signere noe etter bryllupet. Man får en midlertidig vielsesattest av vigsler, og så får man den ordentlige vielsesattesten når vigsler har bekreftet ekteskapet ovenfor folkeregisteret.

Skrevet

Moren og stefaren til min venninne ble gift slik. De viste ikke noe om det på forhånd, ble vekket en lørdagsmorgen, og vips sto de i kirka.

Så det må jo gå an på et vis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...