Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som drømmer om et småbruk her?

Vi driver og ser på hus og kommer plutselig over et idyllisk småbruk. Helt herlig, ble skikkelig betatt. Fikk nesten en sånn romantisk film-følelse... Men hvordan tør man å gå til det skrittet og kjøpe et småbruk? Og blir det ikke litt asosialt? :o

Har også idémyldra litt rundt hva vi kunne drevet med der, men ikke kommet på noen store ideer. Er jo muligheter for å ha kyr, dyrke gress, poteter, drive verksted, oppdrett av hunder, nettbutikk hjemmefra... hm... Andre forslag? Noen som bor på småbruk her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi driver og ser på hus og kommer plutselig over et idyllisk småbruk. Helt herlig, ble skikkelig betatt. Fikk nesten en sånn romantisk film-følelse... Men hvordan tør man å gå til det skrittet og kjøpe et småbruk? Og blir det ikke litt asosialt? :o

Har også idémyldra litt rundt hva vi kunne drevet med der, men ikke kommet på noen store ideer. Er jo muligheter for å ha kyr, dyrke gress, poteter, drive verksted, oppdrett av hunder, nettbutikk hjemmefra... hm... Andre forslag? Noen som bor på småbruk her?

Kommer helt an på hvor det er da. Jeg bor på en gård hvor jorda er forpakta bort, og trives stort sett veldig godt - stille og vakkert og deilig å ikke ha mange naboer tett innpå. Samtidig er det viktig for meg at det ligger nokså sentralt; gangavstand til et greit sentrum og mange busser til en by et par mil unna og greie, rimelige reisealternativer til andre byer i landet.

Når det gjelder å leve av et småbruk; det er ofte en grunn til at SMÅbruk er nedlagte og til salgs uten konsesjon - fordi det er vanskelig eller umulig å drive med overskudd. Så å ha kyr f eks ville jeg nok lagt fra meg - man må vel for det første ha landbruksfaglig utdanning, for det andre få kjøpt melkekvote, for det tredje styres antall dyr du kan ha av blant annet spredningsareal (hvor mye jord du har) osv (men det kan jo la seg gjøre å leie til jord fra andre bruk i området). Også er det sabla mye jobb, jeg har jobbet i fjøs og det blir lange dager. Hvis det bare er noen få mål jord er det lite sannsynlig at det går an å drive landbruk utover sånn passe med selvberging.

Hvor mye som skal til for å drive lønnsomt de andre tingene du tenke på vet jeg ikke, det kommer jo an på flere ting. Noe går helt sikkert, hvis det er noe dere har god kompetanse på eller stor interesse for. Men tror du at det vil fungere å basere seg på at kanskje begge jobber hjemmefra på et nytt sted? Da vil man kunne bli ganske isolert sosialt. Sier ikke at det ikke går an; det er jo faktisk endel som gjør slike valg og stortrives.

Skrevet

Hvor asosialt det blir kommer jo helt ann på beliggenheten (som varierer nesten like mye for "småbruk" som for andre typer boliger).

Nettbutikk hjemme fra er vel neppe noe enklere å drive fra et småbruk enn en hvilken som helst annen bolig ;)

Jeg bor selv på en liten gård (men over konsesjonsgrensen, så den dekkes neppe av din definisjon av "småbruk").

Det har positive sider, men også en del negative. Vi føler oss i alle fall bundet av bo og driveplikten og går oss stadig vill i lover og regler.

Skrevet

det jeg tenker på er at det er både stall, mye jord og skog på "drømmesmåbruket", og noe måtte man jo gjort med alt sammen... Ellers kan man like godt bo i enebolig føler jeg da? Dette er jo en liten gård.

Skrevet

Dødens gård får dere sikert billig nå. ligger fint til. plass til dyr osv...

Gjest lillagubban
Skrevet

Jeg har hest, så småbruk hadde vært drømmen for meg. :) Men hest er jo ikke noe å skaffe seg bare fordi man har plass. Eller går det jo å leie bort stallen med litt utmark. Jeg har hesten min på et småbruk hvor han som eier det ikke har peiling på hest men liker at stallen blir brukt, så han leier ut stallen til hestefolk.

Ellers syntes jeg det er fine ideer der. Hundeoppdrett er jo en god ide hvis du er glad i hunder, kaninoppdrett hvis man liker mindre dyr. Ellers ser jeg det er mange som bruker det som "bilverksted" eller plass å mekke bil på da, hvis man har den interessen. Ellers kan man jo ha høns og få litt egg, ihvertfall til eget behov.

Hvis man ikke har peiling på jord og skogbruk kan vel dette leies bort?

Skrevet

Mannen min er jo vokst opp på gård. Og jeg har hatt 2 hester i mitt liv... :) Hm, vi får se...

Gjest gjest hundeeier
Skrevet
Jeg har hest, så småbruk hadde vært drømmen for meg. :) Men hest er jo ikke noe å skaffe seg bare fordi man har plass. Eller går det jo å leie bort stallen med litt utmark. Jeg har hesten min på et småbruk hvor han som eier det ikke har peiling på hest men liker at stallen blir brukt, så han leier ut stallen til hestefolk.

Ellers syntes jeg det er fine ideer der. Hundeoppdrett er jo en god ide hvis du er glad i hunder, kaninoppdrett hvis man liker mindre dyr. Ellers ser jeg det er mange som bruker det som "bilverksted" eller plass å mekke bil på da, hvis man har den interessen. Ellers kan man jo ha høns og få litt egg, ihvertfall til eget behov.

Hvis man ikke har peiling på jord og skogbruk kan vel dette leies bort?

Men hundeoppdrett er ikke god butikk, så med mindre du allerede har en rase som du er veldig opptatt av å bidra positivt til, så glem det.

Da bør du heller satse på hundepensjonat! Det er det marked for.

Jeg vil flytte til småbruk for å slippe naboer og for å nyte stillheten, ikke for å absolutt måtte "drive "med noe....

Skrevet

Jaaa, drømmer om småbruk! Har ikke noe ønske om å drive gård eller noe, vil bare ha good plass :P I tillegg ønsker jeg å drive med hundeoppdrett (hvis jeg når så langt, og om jeg tør) og så vil jeg ha hest igjen.

Det trenger ikke å bli asosialt i det hele tatt, man trenger ikke å flytte så langt unna byen for å finne ett småbruk.

Hva du vil drive med der bør jo bli ut fra dine interesser :)

Skrevet
Men hundeoppdrett er ikke god butikk, så med mindre du allerede har en rase som du er veldig opptatt av å bidra positivt til, så glem det.

Jeg vil flytte til småbruk for å slippe naboer og for å nyte stillheten, ikke for å absolutt måtte "drive "med noe....

Vel, jeg har jo portugisisk vannhund som er en rase jeg virkelig brenner for. Men ellers har du nok rett :)

Jeg synes det virker herlig å bo sånn som det, men er samtidig rett for at det skal bli ensomt :$

Skrevet

Litt off topic, men starter man hundeoppdrett for å drive butikk, så går man inn i det på helt feil grunnlag og bør droppe det med en gang. Men, å bo på et småbruk når man skal drive med oppdrett er ingen dum idè.

Men veldig enig i det siste du skriver, stillheten er et stort pluss ved å flytte til avsides :)

Skrevet
Vel, jeg har jo portugisisk vannhund som er en rase jeg virkelig brenner for. Men ellers har du nok rett :)

Jeg synes det virker herlig å bo sånn som det, men er samtidig rett for at det skal bli ensomt :$

Det trenger ikke å bli ensomt. Selv om en flytter til et småbruk, så kan man bo sentralt. Har sett meg ut flere småbruk her hvor vi bor, og alle er fra 10-15 km unna sentrum, ca 8 km (på det lengste) til skole og butikker. Og man har godt med naboer, men de er lengre unna enn avstanden det er mellom huset ditt, garasjen din og huset til naboen :) Så man får den stillheten og privatlivet man gjerne er ute etter.

Aner jo ikke hvordan det er der hvor du bor, men tror nok du kan komme ganske sentralt til med et småbruk nærmest uansett hvor i landet du bor.

Skrevet

Småbruk er noe jeg drømmer om også... Er vokst opp på gård selv og kunne tenke meg å tilby mine barn (når de engang kommer) samme oppvekst.

Trenger ikke bli ensomt - finnes mange småbruk som ligger i nærhet av større sentrum.

Jeg er odelsjente og har på en måte lyst til å ta over hjemme, men vårt småbruk ligger fryktelig usentralt til, 4 mil til nærmeste butikk... Og stedet er så og si fraflyttet, så der ville jeg følt meg ensom. Det var annerledes når jeg var i barneskolealder, da var det både butikk, skole, barnehage og postkontor i bygda. Og tenk - det er ikke mer enn 10-15 år siden...

Bare vær klar over at det er vanskelig å drive småbruk lønnsomt, det er grunnen til at mange er fraflyttet og ute for salg. Og for å drive med større dyr som melkeproduskjon og kjøttproduskjon trengs det mye kunnskap.

Hundepensjonat er nok ingen dum ide, og det er det marked for oss. Spesielt om man ikke bor for langt unna sivilasjonen.

Skrevet
Småbruk er noe jeg drømmer om også... Er vokst opp på gård selv og kunne tenke meg å tilby mine barn (når de engang kommer) samme oppvekst.

Trenger ikke bli ensomt - finnes mange småbruk som ligger i nærhet av større sentrum.

Jeg er odelsjente og har på en måte lyst til å ta over hjemme, men vårt småbruk ligger fryktelig usentralt til, 4 mil til nærmeste butikk... Og stedet er så og si fraflyttet, så der ville jeg følt meg ensom. Det var annerledes når jeg var i barneskolealder, da var det både butikk, skole, barnehage og postkontor i bygda. Og tenk - det er ikke mer enn 10-15 år siden...

Bare vær klar over at det er vanskelig å drive småbruk lønnsomt, det er grunnen til at mange er fraflyttet og ute for salg. Og for å drive med større dyr som melkeproduskjon og kjøttproduskjon trengs det mye kunnskap.

Hundepensjonat er nok ingen dum ide, og det er det marked for oss. Spesielt om man ikke bor for langt unna sivilasjonen.

Ikke sant, jeg er også vokst opp på gård på et ganske så øde sted. Høres nesten ut som om vi kommer fra samme sted, hehe.

Har også lyst til å drive pensjonat, men har ikke kompetansen til det - enda ;)

Skrevet
Ikke sant, jeg er også vokst opp på gård på et ganske så øde sted. Høres nesten ut som om vi kommer fra samme sted, hehe.

Har også lyst til å drive pensjonat, men har ikke kompetansen til det - enda ;)

Hehe :ler: Kanskje det ??!!??

Pensjonat er en liten tanke jeg leker med, men helst kattepensjonat for min del :)

Skrevet
Hehe :ler: Kanskje det ??!!??

Pensjonat er en liten tanke jeg leker med, men helst kattepensjonat for min del :)

Hehe, da hadde jeg blitt skremt i såfall :P

Ååå, kattepuser :rødme: Jeg er dessverre allergisk :( Blir hundepensjonat for min del, I luuuuv doggies :strix:

Skrevet

:legrine:

Hehe, da hadde jeg blitt skremt i såfall :P

Ååå, kattepuser :rødme: Jeg er dessverre allergisk :( Blir hundepensjonat for min del, I luuuuv doggies :strix:

Me too :legrine:

Hadde nok ikke klart å holde meg til bare katter. Skulle hatt noen sauer, geiter og kanskje en hest for kosens skyld....drømme.... :rødme:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...