Gå til innhold

katt unge

Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

har fått meg en kattunge, den er 8 uker, er en gutt, han vil jeg sterlisere,

noen som vet når jeg kan gjøre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nok vente til han blir kjønnsmoden, mine ble det ved rundt 4 mnd alderen. Og du burde passe godt på han ettersom han er blitt tatt fra moren sin en måned for tidlig.

Og jeg tror jeg ville salgt kastrere, sterlisering er det de sier om hunkatter og det er en god del større operasjon en kastrering (de bare fjerner ballene hans ved et lite snitt i pungen.)

Skrevet

Jeg kastrerte min hankatt når han var 6 mnd. veldig fort og greit.

Skrevet
har fått meg en kattunge, den er 8 uker, er en gutt, han vil jeg sterlisere,

noen som vet når jeg kan gjøre det?

Kastrer han rundt ca seks mnd, ikke lurt å vente så veldig mye lengre da den plutselig en dag markerer. De slutter ikke nødvendigvis å markere når de først har begynt uansett kastrering eller ikke.

Kastrering sies det også om hunnkatter når man fjerner alt, sterilisering er når de kun klipper og syr igjen.

Skrevet

Det kommer også litt ann på dyreklinikken. På min tok de kattene mer eller mindre når de hadde to baller, det er mer enn nok (med mindre de er veldig små av vekst).

Gjest Gjest_Hans_*
Skrevet

kattungen ble ikke tatt fortilig av mora, når en kattunge å er 8 uker er det vanlig å ta dem fra mora

Skrevet

Kattunger skal helst ikke tas fra mora før de er 12 uker gamle. Min katt ble kastrert ved ca 6 mnd alder.

Skrevet

Det at kattunger kan taes fra moren når de er åtte uker er en vanlig misoppfatning. De skal være tolv uker. Ang. kastrering/sterilisering, kan dette gjøres ganske tidlig. Ta en prat med det lokale veterinærkontoret, så kan de gi en individuell vurdering.

Skrevet

Så flott at du vil kastrere han. Jeg lover at det vil gi en mye mer hjemmekjær og kosete katt, som ikke er like utsatt for sykdommer og slosskamper. Han kan kastreres fra ca 5 måneders alder. Det er noe ulikt fra veterinær til veterinær, ta en ringerunde. Som allerede påpekt er det best å få det gjort før de blir kjønnsmodene, da de aldri lærer seg den typen atferd.

(Det er riktig at kattene bør være 12 uker da de blir tatt fra mammaen. Dette er kunnskap som er kommet frem de siste årene, og dessverre er det fortsatt mange som trur at 8 uker er den riktige alderen, da dette var vanlig tidligere. Dessverre er det også mye utdatert informasjon på internett og i informasjonsbøker, og også hos veterinærer. En kattunge lærer mest fra mammaen fra uke 8-12, derfor er dette viktige uker. En del katter som blir tatt allerede ved 8 ukers alder vil blant annet ha dårlig hygiene da de ikke har lært å vaske seg. )

Skrevet
kattungen ble ikke tatt fortilig av mora, når en kattunge å er 8 uker er det vanlig å ta dem fra mora

Det er hunder (om jeg ikke husker helt feil) som tas fra ved 8 ukers alder.

Skrevet

Helt riktig det som blir sagt over her om at kattungene skal være 12 uker gamle før de taes fra moren. Kattunger som blir tatt fra moren for tidlig kan utvikle uønsket adferd som dårlig hygiene, som nevnt, sutting og kan bli veldig klengete, altså få problemer med å være alene hjemme osv. Begge kattene mine ble tatt fra mammaen sin når de var 8 uker gamle,mye fordi de ville bli slått ihjel om jeg ikke hadde tatt dem med hjem når jeg gjorde det. De er veldig sære katter begge to og jeg er ikke i tvil om at hadde de fått mer lærdom av sine fine mammaer, hadde de vært litt anderledes og ikke så vanskelig å hanskes med (fks liker ikke Felicia noen andre enn meg og det er noe med henne som gjør at alle de andre kattene på gården mobber henne grenseløst :kjefte: ), men selvfølgelig elsker jeg dem som de er :)

Når det gjelder kastreringen vil jeg også rose deg for at du tar det valget, i mine øyne er det en selvfølge,men det er fremdeles veldig mange som ikke har kastrering/sterilisering som en selvfølgelig plan når de skaffer seg katt, og derfor kommer vi i dyrebeskyttelsen her i byen snart til å plukke kattunger både her og der :tristbla:

Katter kan kastreres fra de er 5 mnd gamle, de gjorde ihvertfall det på dyreklinikken hvor jeg jobbet (var MANGE pittesmå baller!), men jeg ville faktisk anbefalt deg å vente til han er 6 mnd, da de ofte blir litt mer selvstendige om man venter en liten måned ekstra og det er enklere for dyrlegen å gjøre inngrepet. MEN for all del IKKE slipp han ut før han er kastrert og vaksinert!

Skrevet

Kattungen burde vært 12 uker før den ble tatt fra mammaen sin, ja.

Men det er kjempebra at du vil ta ansvar og få ham kastrert! Alle katteeiere burde få sine katter kastrert inntil kattepopulasjonen er kommet ned på et passe nivå.

Kattunger kan kastreres omtrent når de blir kjønnsmodne. Du kan jo ta ham med til veterinær og få ham vaksinert snart, så kan du få dyrlegen til å fortelle deg om kastrering, ormekurer og chip-merking (som er veldig lurt hvis du skal ha katten ute).

Lykke til med det nye familiemedlemmet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...