Gå til innhold

Usikker valp

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ei venninne av meg har en herlig rottisvalp. Skikkelig søt! Hun er veldig flink med hunden, trener utelukkende positivt (klikker), og valpen er rolig og har allerede kommet ganske langt i trening. Vi er ganske mye sammen med de, og jeg har lagt merke til at denne valpen er ganske så usikker, spesielt med andre hunder. Venninna mi sosialiserer masse, og da med omgjengelige og trivelige hunder. Allikevel har denne valpen flere ganger snappet etter andre hunder. Har også registrert at det er mye vokting hos hunden. I helga var vi i selskap hos de, og da lå hun og voktet senga si. Har hørt fra andre at det er mye vokting til stadighet, men har ikke sett så mye til dette selv. Men at det er mye vakt har jeg merket. Knurrer og bjeffer ved hver minste lyd.

Ellers synes jeg valpen har et trivelig gemytt. Men jeg må si det er nytt for meg med en så liten valp (er 5 mnd nå, men har vært sånn fra begynnelsen) og så sterk vokting og snapping etter andre hunder. Er dette vanlig hos denne rasen eller? Nå håndterer eieren dette ved avledning, eller med å stikke til henne mat når hun vokter f.eks sengen sin for å gjøre henne trygg. Hvordan er disse metodene egentlig? Jeg vet at jeg hadde håndtert det annerledes, derfor jeg spør. Jeg hadde nok bare ikke godtatt vokting, og vært ganske bestemt på at det ikke var lov fra første stund, men det er ikke sikkert det hadde vært lurt. Har aldri hatt dette problemet, så jeg vet ikke. Jeg lurer veldig på hvordan denne hunden blir når den blir stor iom at den er såpass usikker og har mye vokt. Er også usikker på om det er ok å håndtere det på den måten. Hunden kan ikke nei, og er også oppe på bordet når vi spiser fordi den ikke kan nei eller har lært at bordet ikke er lov. Synes det er litt masete når hunden omtrent klatrer oppi maten vår når vi spiser, og vi må passe på så hun ikke får tatt noe. Har veldig sansen for klikkertrening, jeg bruker det selv på mine, men jeg er ikke HELT canis jeg da. Jeg vil gjerne kunne si nei og være litt bestemt i hverdagen.

Hva synes dere?

PS. jeg blander meg aldri inn i andres oppdragelse, så jeg spør ikke for å blande meg. Spør fordi jeg interesserer meg, for for å lære :)

Endret av Rafi
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rottweilere har en god del vokt i seg, men synes ikke det er greit at de driver å snapper etter hender. Det er en valpefakte, men må uansett trenes bort. Det går ikke over av seg selv. Hvis hun stikker mat bort til hunden når hun vokter senga si, så forsterker hun voktinga - hun forsterker ikke tryggheten. Selv om man skal bruke positive metoder, så bør man sette grenser for hva som er greit og ikke greit.

Jeg er ikke enig i måten de oppdrar hunden på, ut fra hva du forteller her. _HATER_ hunder som spretter opp på bord etter mat og sånt, grøss! Selv om det er en valp, så tåler den å bli satt på plass og få grenser. Begynner man med grensesetting fra valpen er liten, så får man det mye lettere når hunden blir voksen. Og med tanke på hvor stor en rottweiler vil bli, så er det til det beste å begynne tidlig.

Skrevet

hm. Jeg er litt usikker på hvordan dette kommer til å bli, for jeg ser ikke noe grensesetting overhodet med denne valpen. Men hundeeieren gjør dette bevisst fordi hun er i mot den type trening, og vil bruke 100% klikkermetoden. Det KAN jo bli bra for alt jeg vet, men er veldig skeptisk til håndteringen av snappingen og vokting.

Skrevet

Selv om man skal trene 100 % positivt, så kan man sette grenser for hunden sin. De jeg kjenner som klikkertrener til punkt og prikke fjerner hunden fra situasjonen når oppførselen ikke er akseptabel, eller demper oppførselen på noe vis. Til og med den mest hardbarka Canis-tilhenger har grenser for hunden sin :P Håper ikke venninnen din ender opp som en av de som ødelegger rottweilerens rykte (satt på spissen) :s Grensesetting betyr ikke at man må ta i hunden sin, eller korrigere fysisk på noe vis, eller å bruke stemmen.

Skrevet

Det hender at hun fjerner hunden fra situasjonen, men synes det er mest avledning.

Skrevet

Er jo stor forskjell på avledning og å fjerne hunden fra situasjonen, mener nå jeg. Glad jeg ikke kjenner venninna di, jeg hadde ikke klart å la være å bry meg :P

Skrevet
Er jo stor forskjell på avledning og å fjerne hunden fra situasjonen, mener nå jeg. Glad jeg ikke kjenner venninna di, jeg hadde ikke klart å la være å bry meg :P

Jeg sliter litt selv, men det har jo ikke noe hensikt å bry seg da :) vi har jo forskjellig mening bare. dersom jeg blir spurt skal jeg si hva jeg mener, men tror ikke jeg kommer til å si noe ellers.

Synes uansett kombinasjonen usikker hund+vokting er litt skummel...

Skrevet

Er ikke helt heldig nei, ikke hos den rasen ihvertfall.

Skrevet
Synes uansett kombinasjonen usikker hund+vokting er litt skummel...

Vokting er vel ganske typisk for usikre hunder. Det er jo nettop usikre hunder som er mest utsatt for å miste privilegier. Men jeg ville ikke puttet en 5 måneder gammel valp i en sånn boks. Det er veldig vanlig at valper i den alderen har issues, som usikkerhet og litt irrasjonell oppførsel.

Det er ikke verre enn at hun rett og slett fjerner senga en periode, så det ikke blir en atferd som virkelig får sette seg.

Hvordan er valpen rundt matfatet? Er det ok at man nærmer seg når den spiser?

Gjest Gjest_Jente_*
Skrevet

Det er selvsagt forskjeller på hva hunder vokter på, noen ting mener jeg at de får lov til å vokte på, mens andre ting er ikke lov. Har selv flere hunder med forholdsvis sterkt vaktinnstikt. I utgangspunktet synes jeg ikke at det er negativt at en hund vokter, våre hunder får lov til å si ifra når det kommer folk de ikke kjenner, de får lov til å være skeptiske til fremmede i mørket osv. På den annen side er det ikke lov å vokte på maten overfor meg eller min samboer, liggeplasser er det heller ikke lov til å vokte på.

At hun gir hunden godbiter når han vokter på sengeplassen er total idioti. Da sier hun jo til hunden at hun vil at den skal være territorial med liggeplassen sin. Det er forskjell på å bruke positiv trening, og på å belønne hunden for alt den gjør, uansett om det er positivt eller negativt. Det kan også være normalt for en valp å glefse etter andre hunder når den er liten, det trenger ikke være negativt. Valper er usikre å må få lov til å si ifra når andre hunder går for langt. Det som likevel er viktig er å stoppe hunden hvis den går for langt.

Jeg tror selv ikke på bare positiv trening, jeg mener at hundeeieren skal være en klar leder som setter regler som hunden må følge. Hadde vi dillet og dallet med alle hundene vi har, så måtte vi mest sannsynlig avlivet minst en av dem, for de ville da overkjørt oss helt. Man skal ikke være slem med hunden, men man skal sette grenser. Det tror jeg, lik barneoppdragelse, gir en mer selvsikker hund.

Skrevet

Her er det noe feil.. Selv om man bruker positive metoder så kan man sette grenser for hunden sin.

Selv har jeg også rottweiler (snart 2 år gammel) og hun har jeg satt grenser for helt fra starten av. Det er viktig at din venninne begynner så snart som mulig å sette grenser for valpen ellers kan hun få problemer senere.

Rottweileren er en rase som krever en konsekvent leder. Dette trenger ikke å bety at man må være fysisk med hunden, men det betyr at man er konsekvent og har klare regler for hva hunden har lov til og ikke lov til.

Denne vokte-situasjonen med sengen høres helt uhørt ut for meg.. Når hun gir hunden godbiter i denne situasjonen belønner hun jo adferden!!

På min hund har jeg lært inn et "Nei", dvs at dersom hun gjør noe uønsket så sier jeg Nei.. Da hun var yngre brukte jeg mye time-out i kombinasjon med "Nei" for å få henne til å slutte med valpebitingen.. Hun bet og jeg sa nei og puttet henne i valpegrinden. Veldig effektivt og går fint å bruke i kombinasjon med klikkertrening..

Glefsing etter andre hunder og sånn ville jeg ikke bekymret meg for enn så lenge.. Rottweilere leker ganske voldsomt og dette kan lett oppfattes som noe annet enn lek for et utrent øye.. Min både knurrer og småbiter i lek med andre hunder, og hun har aldri vært i noen slosskamp av den grunn. De forstår hverandre godt hundene, og ordner som regel opp seg i mellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...