Gå til innhold

Kjøp av tomt - bygging av hus

Anbefalte innlegg

Gjest Fru Meta
Skrevet

Vi har funnet en kjempeflott tomt som vi gjerne vil ha. Har så lyst til å bygge hus!! Banken har gitt klarsignal og vi vil gjerne by på tomta..

Skal snakke med megler i dag. Er det noe viktig vi bør huske på?? Vet det der om vann og avløp og sånt..

Dette er så spennende!! Kikket i vår første huskatalog i går og er bare så happy for at det ser ut til å ordne seg. Og i går hadde vi to måneders bryllupsdag :D Kjekt å være nygift og lykkelig på jakt etter vår første bolig :hoppe::hoppe:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk om det er spesielle reguleringplaner på tomten.

Spør også om hva slags grunn det er. Om det er bare fjell/stein, så kan det blir en kostbar affæreå sprenge bort.

Ellers kan jeg egentlig ikke komme på de helt store tingene.

Les gjennom prospektet og snakk med megler og eier.

Ellers er det vel bare å kjøpe...

Ikke så mye som kan være galt med en tomt egentlig.

Lykke til!

Skrevet

Vann og kloakk har du nevnt.

Hvor skal veien gå inn til tomten?

Er det i et boligfelt med begrensninger på f.eks. takvinkler etc?

Er det kjekke og greie naboer sånn at du slipper problemer som dette?

Gjest Anonymous
Skrevet

Veldig ofte så selges tomter av byggefirmaer - dvs at du ikke kan velge hustype fritt, men må velge fra "selgerens" katalog. Sjekk dette først, og om du liker noen av husene i katalogen.

Du kan som regel gjøre endringer på ferdighusene, men da koster det veldig fort mye mer!

Gjest Fru Meta
Skrevet

Takker for svar alle sammen!!

Det er gitt byggetillatelse på tomta, men man må jo selvsagt få huset godkjent også. Kommunen har skrevet at de regner det som mulig å lage vei inn til tomta som kan godkjennes.

Tomta selges av privatperson.

Det er sendt ut nabovarsel uten at det kom noen innsigelser.

Tomten er uregulert men parsellen inngår i boligområde.

I prospektet står det at tomten anses lett å opparbeide..

For meg virker det som om dette er grei skuring, men noe MÅ det jo være som er galt... Ellers har vi hatt ekstrem flaks :)

Skrevet

Høres jo bra ut dette! :D

Og problemene dukker nok opp etter hvert, selv om det ofte er småtterier som kan løses.

Dette går nok bra skal du se.

Skrevet

Har dere sjekket med kommunen hva slags takster de har på tilknytning til vann & kloakk? Holdt på å gå i bakken når jeg sjekket dette i en kommune vi hadde planlagt å bygge i.... det ville komme på ca. 200.000 med et hus i normalstørrelse :o I nabokommunen kostet tilknytningen bare en brøkdel....

Du sier dette ligger i et boligfelt? Om det er langt til nærmeste nabo kan nemlig tilknytning til el-verket bli en kostbar affære, også... Sjekk takster hos el-verket.

Skrevet

hegehi: Hvis du bor i den kommunen jeg tror du bor i, så skjønner jeg hva du mener.

Vi sjekket litt tomter der ute for noen år siden og fikk sjokk.

I tillegg skulle man ikke ha mer enn EN boenhet der, for de ville ikke ha flere barnefamilier der. :o

Skrevet

Lea: Kan nok være samme kommune. Vi måtte bare slå fra oss tanken på å bygge der, og kjøpte heller et gammelt hus....

Var vant med priser fra den kommunen jeg vokste opp i (på vestlandet), der kostet det ca. 8.000 for alle tilknytningene tilsammen...

Skrevet

Det er litt spesielt med den kommunen. De er dyrest i landet og har nytt kloakkanlegg. Dessuten har de masse reguleringsplaner som er helt på bærtur.

Det er vanskelig å få til utleieleiligheter (noe de oppmunterer til i Oslo) og de er treige med gangveier o.l.

Er veldig glad for at vi ikke kjøpte noe der.

(Sorry avsporingen)

Gjest Fru Meta
Skrevet

Avsporinger er bare bra det :D

Takk nok en gang for gode svar!!

Det er så fint å ha dere her inne. Dere vet jo alt!! :D

• 9 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Les bestemmelsene til reguleringsplanen nøye, og studer plankartet. Jeg ville også dobbeltsjekka dette med veitilknytning. Er dere avhengig av samarbeid med naboer/grunneier for å få veien godkjent?

Anonym poster: 02e10c926ec645bfcc063c6e7c079d7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...