mia83 Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Lurer på om noen av dere har brukt fargen Chi. Maling altså. Jotun Lady. Den ser VELDIG hvit ut, men lurer litt på hvordan den ser ut mot f.eks hvite lister? Blir det veldig likt? Vil ha en liten kontrast i forhold til hvitt, men ikke for stor kontrast heller..
Gjest Gjest_laura_* Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 Jeg lurer på det samme! Lurer også på eggehvit? Er det stor forskjell til hvitt?
mia83 Skrevet 24. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 24. februar 2009 Jeg lurer på det samme! Lurer også på eggehvit? Er det stor forskjell til hvitt? Jeg synes eggehvit ser litt mer grå ut. Bare en anelse. men har ikke fått sett det ordentlig opp mot hvitfargen.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #4 Skrevet 24. februar 2009 Den er kaldere enn eggehvit som er vanlig hvit(om jeg ikke blander den med en annen farge nå). Eggehvit=0502y som er standard hvit. Ren hvit gulner derfor er eggehvit standard hvit.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. februar 2009 #5 Skrevet 24. februar 2009 Jeg synes eggehvit ser litt mer grå ut. Bare en anelse. men har ikke fått sett det ordentlig opp mot hvitfargen. Eneste forskjellen du ser er glansgraden, fordi det er samme farge. Evt to forskjellige leverandører kan også gi litt forskjell.
Gjest Gjest_laura_* Skrevet 24. februar 2009 #6 Skrevet 24. februar 2009 Så hvis jeg ber om helt hvit til lister/dører osv. så er det egghvit jeg får??
Gjest Gjest_laura_* Skrevet 24. februar 2009 #7 Skrevet 24. februar 2009 Ser ut til at Chi er enda lysere enn egghvit, forresten Hvitere enn standard hvitt, tydeligvis!
mia83 Skrevet 24. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 24. februar 2009 såpass ja.. tenkte å finne en farge som var mer grålig på en måte.. men ikke mye altså.. kanskje bedre å velge hvit pepper f.eks?
mia83 Skrevet 24. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 24. februar 2009 For å si det sånn, det jeg er ute etter, er en farge som er nesten helt hvit, men heller LITT mot grå..
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. februar 2009 #10 Skrevet 24. februar 2009 Lurer på om noen av dere har brukt fargen Chi. Maling altså. Jotun Lady. Den ser VELDIG hvit ut, men lurer litt på hvordan den ser ut mot f.eks hvite lister? Blir det veldig likt? Vil ha en liten kontrast i forhold til hvitt, men ikke for stor kontrast heller.. Jeg har brukt fargen Chi, og er veldig fornøyd med den! Har brukt den på dører og trapp. Mot eggehvite lister, ser den en anelse grå ut, så du ser forskjell på disse to. Fin kontrast hos meg, kan anbefales på det varmeste
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. februar 2009 #11 Skrevet 24. februar 2009 For å si det sånn, det jeg er ute etter, er en farge som er nesten helt hvit, men heller LITT mot grå.. Sier det igjen, tror fargen Chi kan være noe for deg da : )
Gjest Gjest_laura_* Skrevet 24. februar 2009 #12 Skrevet 24. februar 2009 Så Chi er IKKE hvitere enn egghvit? Egghvit er hvitest?? Hvitt er forvirrende...
mia83 Skrevet 24. februar 2009 Forfatter #13 Skrevet 24. februar 2009 Så Chi er IKKE hvitere enn egghvit? Egghvit er hvitest?? Hvitt er forvirrende... hehe ja ikke sant.
mia83 Skrevet 24. februar 2009 Forfatter #14 Skrevet 24. februar 2009 (endret) Jeg har brukt fargen Chi, og er veldig fornøyd med den! Har brukt den på dører og trapp. Mot eggehvite lister, ser den en anelse grå ut, så du ser forskjell på disse to. Fin kontrast hos meg, kan anbefales på det varmeste Tusen takk!! Mannen min likte også Chi veldig godt skjønner du.. så da går vi for den Gleder meg til å handle maling! Et lite tilleggsspørsmål: Listene dine, har du kjøpt HVIT maling til dem? Altså ba du om å få HVIT maling eller ba du om å få Eggehvit? Endret 24. februar 2009 av mia83
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #15 Skrevet 24. februar 2009 Så Chi er IKKE hvitere enn egghvit? Egghvit er hvitest?? Hvitt er forvirrende... Chi er 0401-G42Y, dvs 4% sort, 1% kulør og 95% hvit med kulørtonen G42Y som betyr grønn med 42%gul 0502Y(eggehvit) vil si 5% sort, 2% kulør, 93% hvit med kulørtonen gul. Det er mer hvitt i chi enn i eggehvit dessuten går eggehvit mot gul og chi mot grønt.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #16 Skrevet 24. februar 2009 Ber du om hvit maling til lister får du AUTOMATISK eggehvit. Vil du ha helt hvit får du bare en base og det anbefales i grunnen ikke.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #17 Skrevet 24. februar 2009 Ellers vil jeg ikke påstå at chi heller mer mot grått enn eggehvit gjør i grunnen. Jeg synes i grunnen ikke chi er en så veldig fin hvitfarge. Det er helt klart grønnskjær i den.
Gjest Rufus i.i. Skrevet 25. februar 2009 #18 Skrevet 25. februar 2009 Hvitt er forvirrende! Standard hvit er ikke lenger hvit... Ferdigmalte produkter(lister, dører, tak- og veggplater, vinduer mm) kommer veldig veldig veldig ofte i fargen med kode S0502-Y. Denne fargen har mange navn f eks hvit, eggskall, krem og bommull er de jeg kommer på i farten... S0502-Y er litt gulere enn 0502-Y, som var standard for en del år siden... Det er ikke noe automatikk i hvilken hvitfarge du får når du går inn i en butikk! Ikke om man velger en litt anstendig butikk i alle fall! Malingsselgerene burde være så proffe at de spør hva du har ellers - før de evt anbefaler fargen med kode S0502-Y da den er mest vanlig dersom man f eks har ferdigmalte vinduer, lister e.l i samme rom! Hvordan malingen gulner er da virkelig helt forskjellig. Dersom man velgeren oljemaling bør man kanskje velge helt hvit, da denne (iallefall fra de store produsentene i Norge) har etter ca 6 måneder har forandret farge vesentlig - mot gult. Mange leverandører har ferdige hvite mailinger i tillegg til sine baser(som ikke nødvendigvis er helt hvite...) Det finnes i dag minst to gode akrylmalinger(vannbaserte) som passer til lister og annet treverk - husk det finnes andre malinger på markedet enn Jotun sine.... Ble litt engasjert her - men dette er noe som virkelig ligger mitt hjerte nært...og det stod litt av hvert i denne troden som ikke stemmer med hva man lærer på fagkurs iallefall... Ellers er jeg nok enig i grønnskjær i Chi..kjøp en prøveboks og mali litt hjemme...da ser man best hvordan det vil bli hos dere:-) Det finnes også en farge som har kode 0500-N, som er en veldig lys gråfarge...og mye mer nøytral/ren i fargen.. Lykke til med malinga:-)
Fat Sally Lee Skrevet 25. februar 2009 #19 Skrevet 25. februar 2009 Ellers vil jeg ikke påstå at chi heller mer mot grått enn eggehvit gjør i grunnen. Jeg synes i grunnen ikke chi er en så veldig fin hvitfarge. Det er helt klart grønnskjær i den. Vi har Chi på veggene her, og jeg kan ikke med min beste innsats se noe grønnskjær. For meg ser den hvit ut, men er kanskje en ørliten anelse mørkere enn listene som er malt med standard listmaling fra Lady.
Puserjenta Skrevet 25. februar 2009 #20 Skrevet 25. februar 2009 (endret) Jeg vurderte chi en stund, men syns den ble veldig gjennomsiktig. Så vi har eggehvitt på veggen, og fornøyd med den. Vi har hvit pepper på et soverom og den er hvit med antydning til lys lys grønn. Skulle jeg malt idag ville jeg valgt grått. Endret 25. februar 2009 av Puserjenta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå