Gå til innhold

Samtaleemner med stille personer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har nettopp begynt i ny jobb hvor det er mange stille personer. Har kjempelyst til å bli bedre kjent med folk. Har alltid jobbet på steder hvor praten har kommet fort i gang, men her er det annerledes. Det høres jo litt teit ut å ikke klare å ta iniativ selv, men det er litt vanskelig å holde en samtale gående med noen som ikke sier så mye. Når du kommer utfor personer som er veldig stille, hva pleier du å starte samtalen med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være greit å åpne med helt hverdagslige ting som har med jobben/omgivelsene å gjøre? Jeg har begynt i ny jobb hvor det er lite tid til å snakke med de andre, og når vi først har pause sitter en del og snakker (i ett) om ungene sine (som de andre, men ikke jeg, kjenner) og andre ting som egentlig er helt ok, men litt lite inkluderende ovenfor meg som hverken har barn eller har noe som helst forkunnskaper om andres barn. (og jobben er såpass intens at det virker som de fleste synes det er greit å la være å snakke om den i pausene). Litt kjedelig, selv om jeg forstår at det lett blir sånn. Jeg er ikke så flink til å ta initiativ selv heller, og hadde en litt dårlig start da jeg var veldig lite sosial pga ting som hendte privat. Men det virker som hyggelige og omgjengelige folk, så jeg regner med at det går seg til. Hvis man får slengt inn en og annen hyggelig eller morsom (men "snill") kommentar innimellom pleier det å gli lettere etter hvert.

Skrevet

Noe veldig ufarlig, som å kommentere maten som serveres til lunsj, været eller noe annet veldig åpenbart. Det gjelder å få folk trygge på deg først, så kanskje de åpner seg litt etterhvert. Jeg har erfart at alle syns det er gøy å prate om dumme "nyheter" i VG i lunsjen - prøv det. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...