Gå til innhold

Bilde av begravelse

Fremhevede innlegg

Gjest Kråkaa
Skrevet

Før i tiden så var det vanlig å ta bilde av begravelsesfølge ved siden av kisten. Synes disse bildene er litt stilige tross anledningen. Er vel ikke noe man rammer inn og henger opp på veggen.

Hvorfor er ikke dette vanlig lengre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi mange ikke vil bli tatt bilde av når man står og griner?

Jeg synes det er upassende å ta bilde av folk ved kisten. Det er et veldig privat øyeblikk. I tillegg så er bilder hvor man stiller opp mennesker noe man forbinder med lystige lag. Det å bli tatt bilde av er i dag så sterkt forbundet med å smile at det er utviklet kameraer som ikke tar bilde før folk smiler...

Før i tiden var det å bli tatt bilde av høytidelig, og man skulle IKKE smile. Til og med på bryllupsbilder var alle grav alvorlige. I dag er det helt motsatt, på bilder skal alle smile og være glade. Og det blir feil i en begravelse.

Gjest Kråkaa
Skrevet
Fordi mange ikke vil bli tatt bilde av når man står og griner?

Jeg synes det er upassende å ta bilde av folk ved kisten. Det er et veldig privat øyeblikk. I tillegg så er bilder hvor man stiller opp mennesker noe man forbinder med lystige lag. Det å bli tatt bilde av er i dag så sterkt forbundet med å smile at det er utviklet kameraer som ikke tar bilde før folk smiler...

Før i tiden var det å bli tatt bilde av høytidelig, og man skulle IKKE smile. Til og med på bryllupsbilder var alle grav alvorlige. I dag er det helt motsatt, på bilder skal alle smile og være glade. Og det blir feil i en begravelse.

Det høres ut som om du tror jeg mener snikfotografering. Tar ikke bilder om folk ikke vil.

Man MÅ jo ikke smile på bilder,det kommer jo an på anledningen.

Døden er jo en del av livet. Hvorfor er det så ille å fotodokumentere en begravelse (hvor folk synes det er greit) Er jo en hendelse i livet på lik linje med andre ting.

Skrevet
Det høres ut som om du tror jeg mener snikfotografering. Tar ikke bilder om folk ikke vil.

Man MÅ jo ikke smile på bilder,det kommer jo an på anledningen.

Døden er jo en del av livet. Hvorfor er det så ille å fotodokumentere en begravelse (hvor folk synes det er greit) Er jo en hendelse i livet på lik linje med andre ting.

Nei, jeg skjønte da at du ikke mente snikfotografering.

Man MÅ ikke smile, nei. Det er heller ikke poenget. Poenget er at fotografering av sammenkomster av mennesker er så sterkt knyttet sammen til at det er en festlig anledning, at det for mange vil føles svært upassende å ta bilde.

I de begravelsene jeg har vært i, har det vært vanlig at det har blitt tatt bilder på minnestunden etter begravelsen, og de fleste tar også bilder av kisten inne i kirken, før folk kommer. Så man har dokumentasjon på begravelsen. Men å stille folk opp rundt kisten og ta bilde, det synes jeg er en smule smakløst. Det er som regel veldig følelsesladet under selve begravelsen, og de færreste vil orke å bli tatt bilde av da. Ingen skal føle seg presset til å stille opp på bilde. Og siden en del også vil finne det upassende og støtende å stille folk opp rundt kisten for å ta bilde, så lar man vær.

Det å få folk til å stille seg opp når man skal ta bilde, blir også masse styr av. Slitsomt om man er nedbrutt, og ikke særlig verdig heller.

Gjest Kråkaa
Skrevet

Hmm..føler meg ekstra rar jeg nå som synes (utifra gamle bilder..) det er en slags skjønnhet i et slikt motiv.

Nåja.man er nå så forskjellig.

Skrevet
Hmm..føler meg ekstra rar jeg nå som synes (utifra gamle bilder..) det er en slags skjønnhet i et slikt motiv.

Nåja.man er nå så forskjellig.

Jeg sier ikke at det ikke er skjønnhet i de gamle bildene. Jeg sier at det er upassende å ta bildene. Ikke at bildene ikke blir fine.

Om du var i en begravelse til en som sto deg nær, ville du virkelig orke styret med å få folk til å stille seg opp rundt kisten? Ordne til slik at man sto etter høyde og at alle kom frem? Det blir nemlig alltid styr med slikt. Og når folk griner og er nedbrutt, blir det slitsomt. Ville du synes det var verdig med slik organisering og styr?

Skrevet

Det er noe helt annet å se på bilder av begravelser, og det å faktisk være i en begravelsen til en man er glad i.

Prøv å se for deg hvordan det ville vært å være i en begravelse til en av dine nærmeste hvor det skulle tas gruppebilder med kisten.

Gjest Kråkaa
Skrevet

Dette gjør vel ikke tanken min bedre men jeg tenkte på de nærmeste. De som vil av dem. Det var jo vanlig før. Lurer på hvorfor det ikke er vanlig idag. Døden er jo like ille idag som den var for 100år siden.

Var det noen som plutselig fant ut at "nei,dette er jo ikke verdig"?

Tenker ikke at rett etter selve begravelsen i kirka at man skal begynne å romstrere rundt kisten,styre med 40 stk som skal stille seg opp.

Om jeg skulle foretatt en slik bildetagning ville jeg ha spurt de nærmeste pårørende. Man tar jo ikke bilder av folk som ikke vil eller som i en slik situasjon kanskje ikke makter det.

Om noen ville ha fotografert meg (med flere) ved siden av en kiste så ville jeg ikke hadd noe imot det. Uvant?ja,siden det ikke praktiseres idag,men hadde ikke hadd noe imot det.

Skrevet

Jeg har bilder av bestemors begravelse fordi jeg ikke kunne være der. Jeg sto min bestemor veldig nær. Bildene viser henne i åpen kiste, samt bilder av blomster, lukket kiste, grav-følge, nedsettelsen osv. Det var utrolig vondt å se bilde av henne i kisten, men jeg føler det har vært veldig viktig for min egen sorg prosess. Synes ikke det var ekkelt eller makabert, bare litt rart, stille, men samtidig vakkert.

Skrevet

Jeg synes at hvis man vil ha bilder fra en begravelse kan man ta bilde av kisten, blomstene etc. og ikke menneskene.

Skrevet

Nei si det, sikkert fordi man har blitt et sammfunn som prøver og skjule det faktum at døden er en naturlig del av liver.

Skrevet

Jeg husker det ble tatt masse bilder i bestefars begravelse, både i kirken, utenfor, av kista, gravfølge, og i selskapet etterpå... Jeg syntes ikke noe om det i det hele tatt, synes det er dumt av folk å løpe rundt med kamera og knipse bilder av alt og alle i en sånn anledning. I utgangspunktet er det mange som ikke liker å bli tatt bilde av, meg inkludert, da blir det bare utrolig unødvendig å påtvinge folk den irritasjon oppå alt annet. Hvis det er SÅ viktig for folk å ha bilder av denne store dagen, sørg i alle fall for å ta bilder før resten av familien har ankommet...

Skrevet

At de nærmeste tar bilder av kisten og slikt er da slett ikke uvanlig. Men det gjøres -før- begravelsen, ikke I begravelsen. Og man sender ikke slike private bilder rundt til slekt og venner. At du ikke har sett bilder av nymotens begravelsesfølger, er vel kanskje fordi dette er private bilder?

Skrevet
Jeg synes at hvis man vil ha bilder fra en begravelse kan man ta bilde av kisten, blomstene etc. og ikke menneskene.

Om en person ønsker og ta bilde av menneskene. Hva så skader det noen ?

Tror du at bildet fanger sjelen til den avdøde og holder den til fange ?

Eller synes du det er makabert ?

Jeg synes det for være opp til en vær. Det er ihvertfall ikke noe galt i å ta bilder av døde mennesker... Ihvertfall ikke om det blir tatt av slekt eller venner av den som er død

Skrevet
Døden er jo like ille idag som den var for 100år siden.

Døden er ikke ille, Den er naturlig trist ja døden er trist men ikke ille.

Og for 100 år siden hadde de et mer naturlig og kanskje bedre syn på døden en hva vi har i dag.

Skrevet
Om en person ønsker og ta bilde av menneskene. Hva så skader det noen ?

Tror du at bildet fanger sjelen til den avdøde og holder den til fange ?

Eller synes du det er makabert ?

Jeg synes det for være opp til en vær. Det er ihvertfall ikke noe galt i å ta bilder av døde mennesker... Ihvertfall ikke om det blir tatt av slekt eller venner av den som er død

Haha, hva slags spørsmål var det?

Så klart tror jeg ikke bildet fanger sjelen, eller synes det er makabert :P hva har det med å ta bilde av de sørgene uansett? Nå tror jeg du mener å ta bilde av den døde, og det var ikke det det var snakk om.

Nei, jeg synes bare at man skal respektere at sørgende mennesker ikke orker blitz og bilder på en så tung dag. Folk er forskjellige.

Jeg ønsker ikke å se, eller at det skal finnes, bilder av meg fra mine tyngste dager. Jeg vil ikke ha et kamera i ansiktet de dagene jeg har blitt dumpa og har kjærlighetssorg heller, selv om det også er en naturlig del av livet. Det er poengløst. Derfor synes jeg folk kan ta bilder av kisten/blomstene/graven hvis de vil ha bilder av dagen.

Skrevet (endret)

Jeg synes det er faktisk veldig bra å ta bilder. Er man en av de nærmeste pårørende, er det ofte sånn at man husker nesten ingenting av hele dagen. Men det er likevel fint å se etterpå hvem som hadde kommet og at alt gikk faktisk bra og at seremonien var fint.

Jeg har selv også bilder fra flere begravelser. Synes det er ganske fint å ha faktisk.

Men for meg betyr ikke fotografering at noe festlig må skje, tenker ikke det i det hele tatt. Fotografi er bare dokumentasjon av livet - også det som er trist.

Endret av mrs_bond

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...