Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Sønnen vår er 12 år og bor 40-60 % hos far og meg. Far mener at sønnen vår har ansvar for at alt som er med til han skal komme tilbake til meg. Glemmer han noe må han hente det selv. Det tar ca en halv time å gå nå på vinteren. Jeg kan så klart kjøre og hente, men det er jeg som må gjøre det hver gang og ikke far. Kan jeg forvente at sønnen vår ma ta ansvar for dette uten at far hjelper til? Er så lei av at ting ikke kommer tilbake. Gidder snart ikke sende med ting selv om det er min oppgave å gjøre det.
Aurela Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 Da jeg var 12 hadde jeg ansvar for dette selv, og det gikk som regel helt fint.. Men, det var kanskje lettere siden det var annenhver helg og en times kjøring mellom mamma og pappa.. Hva med å skrive en liste til han om hva som er veldig viktig å få med hjem, som gummistøvler, utebokse og andre ting.. Regner med at han kanskje har noe hos faren siden han er det 40%?
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #3 Skrevet 24. februar 2009 Da jeg var 12 var jeg i ferd med å ta over ansvaret for alt innkjøp av klær. Vask og ordning av klærne mine hadde jeg allerede helt ansvaret for. At en 12 åring ikke skal kunne forventes å ordne opp i dette selv høres rart ut for meg.
MeLi Skrevet 24. februar 2009 #4 Skrevet 24. februar 2009 Synes 12 år er gammelt nok til å huske alt selv, ja. Alle jeg vet om på den alderen "klarer seg selv". Er jo ikke akkurat en liten unge lenger heller.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #5 Skrevet 24. februar 2009 Jeg synes faren til gutten er flink som gjennomfører dette jeg. Det er alt for mye dilling og dulling av store unger. Ikke skyld på far, han har satt en fin regel og jeg synes du bør følge den opp. Det med å skrive en liste sammen med gutten var en super ide. Ikke kjør for å hente sakene, la han gå eller sykle for å hente sakene sine selv, en halv time er da ingenting. Jeg vedder på at etter at han har forstått at du også er med på denne regelen vil han bli flink til å huske alle sakene sine. Det handler da om å samarbeide også når man ikke bor sammen. Og gutten er helt klart stor nok til å klare denne oppgaven.
Ullsokken Skrevet 24. februar 2009 #6 Skrevet 24. februar 2009 Jeg synes faren til gutten er flink som gjennomfører dette jeg. Det er alt for mye dilling og dulling av store unger. Helt enig! Skal ungene bli ansvarsfulle må de også få ansvar!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 25. februar 2009 #7 Skrevet 25. februar 2009 Det er klart at sønnen vår skal ta ansvar, men jeg syns også at de voksne kan ta litt ansvar overfor hverandre. Jeg passer på at sønnen vår har med seg det han trenger når han skal til far. Men det er nok for at han skal slippe farens temprament hvis han glemmer noe. Jeg har nok skjemt bort begge to. Eks-mannen min glemte noe bestandig og jeg ordnet alltid opp for han i 15 år, så han er vant til at jeg gjør det nå også. Det er dumt å være (dum)snill for å gjøre ting enklere for alle.:-)
Gjest imli Skrevet 25. februar 2009 #8 Skrevet 25. februar 2009 Synes en tolvåring er mer enn stor nok til å ta ansvar for det selv ja.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #9 Skrevet 25. februar 2009 Det er klart at sønnen vår skal ta ansvar, men jeg syns også at de voksne kan ta litt ansvar overfor hverandre. Jeg passer på at sønnen vår har med seg det han trenger når han skal til far. Men det er nok for at han skal slippe farens temprament hvis han glemmer noe. Jeg har nok skjemt bort begge to. Eks-mannen min glemte noe bestandig og jeg ordnet alltid opp for han i 15 år, så han er vant til at jeg gjør det nå også. Det er dumt å være (dum)snill for å gjøre ting enklere for alle.:-) Ok, faren er en glemsom fyr. Vil du at gutten din skal bli lik?? Klart du og faren skal ta hensyn til hverandre, men dette er jo en oppgave som gutten fint kan klare selv og kanskje lære og vokse på. La han også pakke selv, hjelp han de første gangene slik at han får med alt, lag en liste eller noe. Etterhvert vil han vite hva han har med seg og han vil også vite hva han trenger å ta med seg hjem igjen. Du gjør han jo bare en bjørnetjeneste ved å støtte han istedenfor faren i dette tilfelle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå