Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Greit, ost og kjeks-kveld er kanskje ikke så avansert, men for en som aldri har gjort det før, kan veldig lite om ost og har lyst til å lage det for samboeren, hadde det vært greit med tips. Hva slags type oster bør jeg kjøpe? Hva er lett å like? Jeg er ikke spesielt glad i blåskimmelost og liknende. Kjeksene bør vel være salte? Typisk Ritz-kjeks og liknende? Er det bare å kladde på litt ost på en kjeks og spise eller bør det være noe annet tilbehør? Tuuusen takk for alle gode råd!
BlackBerry Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 (endret) Kjøp inn salte kjeks, f.eks Ritz. Sætre har også to andre typer, en med chili og en med hvitløk. De heter vel Tapini tror jeg. Ang. ost finnes det jo mye godt Ulike typer kremoster fra f.eks Tine, ulike typer brie osv. Man må egt bare prøve seg fram på hva man liker best. Men kremostene fra Tine vil jeg hvertfall satset på. Mange forskjellige smaker å velge mellom. Av tilbehør er jo druer et must! Rødløk er også godt! Jeg legger kjeks og oster + evt. tilbehør på et stort fat. Alle har hver sin tallerken og kniv. Så kan man lage sine egne kjeks Litt hvitvin for de som skulle ønske det er jo heller ikke å forakte! Kos deg med ost og kjeks og lykke til Endret 24. februar 2009 av Aliana
Pingting Skrevet 24. februar 2009 #3 Skrevet 24. februar 2009 (endret) Salte kjeks er nok best ja, eller egentlig hva som helst saa lenge de ikek er soete. Ost som kan vaere godt er Brie, Chevre, Cheddar og egentlig hva du har lyst til! Om du har et supermarked i naerheten, kan du spoerre dem o raad og smaksproever Tilbehoer jeg pleier aa haa er druer, honning (veldig godt med blaaskimmelost, men kan tenke meg det er godt med brie og), oppskaaret paprika, cherrytomater, og slikt. Om man skal vaere skikeklig fancy (noe jeg aldri gidder, hihi) saa finnes det tomatmarmelade og lignende som er beregnet paa aa spise med ost. Veldig godt, men j**** dyrt. hvordan du spiser det er en smakssak. Noen hiver et taarn av ost og tilbehoer paa kjeksen og proever aa spise det uten at alt raser (eh, jeg er en av disse), mens andre spiser alt hver for seg. Endret 24. februar 2009 av Pingting
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #4 Skrevet 24. februar 2009 Vi elsker ost og kjeks-kvelderm jeg og min kjære Vi gjør det som regel ikke så avansert; Ritz-kjeks, Tine kremost, en brie, kanskje gräddost, honning og frukt (godt med det meste av frukt, druer, kiwi, appelsin, eple... bare å prøve seg frem). Personlig liker jeg røde viner best til ost og kjeks, men det går fint an å bare drikke vann/saft/brus e.a.
Gjest Glør Skrevet 24. februar 2009 #5 Skrevet 24. februar 2009 Sånn generelt bør man vel ha minst en kremost, en hvitmuggost, feks brie eller camembert, enn kittmodnet ost, feks port salut, ridderost osv. Til et ostefat hører det egentlig også med en blåmuggost, men de er såpass spesielle at jeg bare kjøper det hvis jeg vet at noen liker det. Vi har gjerne også fetaost, en type edamer, vanlige faste oster som feks jarlsberg osv. Så det er bare å starte med noen typer, også får man fort noen favoritter, etterhvert som man lærer hva man liker. Vi kjøper som regel mange typer, og ender opp med å spise ost og kjeks en hel helg, feks. Kjeks er litt smak og behag, jeg liker ikke salte, selv om jeg vet det er vanlig. Jeg synes hovedpoenget er osten, så jeg liker kjeks uten så mye smak, feks startkjeks og kaptein. De pakkene man får kjøpt som har 4-5 ulike kjekstyper er greie, i tillegg til at vi kjøper en pakke eller to med favorittene våre. Mine favoritter av tilbehør er druer, cherrytomater, melon, spekemat, eple, løk. Også foretrekker jeg hvitvin til, gjerne en riesling, mens samboeren min vil ha rødvin. Noe av poenget er jo at man ved å kombinere ulike ting skaper nye smaker, så det er bare å prøve seg fram. Hiv litt ost og evt tilbehør på en kjeks, og se om man like rdet.
hilli Skrevet 25. februar 2009 #6 Skrevet 25. februar 2009 Det bryter vel litt med konseptet ost & kjeks, men jeg syns godt brød er best til ost dersom jeg skal ha noe å spise osten på. Jeg tenker da på godt hvitt brød som f.eks. skikkelige franske baguetter med sprø skorpe. Hvis man ikke bor i nærheten av et fransk bakeri så er faktisk Hatting flutes (ikke baguettene) ikke så aller verst. Forresten så er vanlig blåbærsyltetøy kjempegodt på brie (sikkert godt på andre oster også), og kan være alternativ til fancy marmelader og chutneyer. Når det gjelder osten så syns jeg du skal ta en tur i en skikkelig ostedisk. Hvis du har tenkt til å servere litt annet enn bare kremost så er osten man får i ostedisken mye bedre enn etterligningene fra Tine. Du kan også få smake på osten før du kjøper den, noe som kan være en fordel, spesielt hvis du ikke er så fortrolig med skarpe oster.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #7 Skrevet 25. februar 2009 Tusen takk for mange gode tips! Da blir det nok en helaften til helgen. Gleder meg!
Gjest Gaby Skrevet 25. februar 2009 #8 Skrevet 25. februar 2009 Må bare anbefale favorittosten min, Rambol. Den er lett å like (smaken ligner philadelphia, bare mindre frisk) for en som ikke liker muggost osv. Den finnes i forskjellige varianter i ostedisken, trekanter med krydder utenpå, pakket inn i plastfolie. Har bare sett den med pepper, paprika og valnøtter her i byen. Jeg liker Salinas best av kjeks, og tilbehøret må minst bestå av druer og melon (honning eller cantaloupe). Nam!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå