Gå til innhold

Jentevenn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Camilla_*
Skrevet

Jeg har bodd sammen med en fantastisk fyr i 1,5 år nå.. Vi har som alle andre da våre problemer også. Et problem for meg er at jeg sliter med den kontakten han har med ei jente på jobben. Jeg er ganske sjalu av meg som person.

For cirka 1 år siden så begynte det en ny jente i butikken ved siden av hans, og etterhvert hadde de utvekslet mobilnr, facebook og msn, uten at jeg hadde lagt merke til det. På facebook sendte de et par tullete meldinger til hverandre. Typen begynte først. Jeg brydde ikke meg så mye om det, bare lurte på hvem hun var og sånt. Helt fram til nå har de hatt litt kontakt på msn også. Han har ertet henne mye og sånt.

En dag hadde vi en krangel, og typen dro på jobb. Etter at han var ferdig sa han at han skulle på cafe med noen kompiser med navn. Det var greit. Så etterpå fikk melding fra han om at han skulle på en fest hos en kompis. Neste morgen fant jeg ut via mobilen hans at han hadde vært alene med den jenta pluss en annen jente fra jobben på en cafe (en helt annen cafe enn det han sa i melding til meg tidligere). Etterpå hadde han besøkt hun jenta (riktignok hadde han fått med en kompis til da). Jeg konfronterte ham med dette og var sint fordi han hadde løyet til meg om alt den kvelden. Han unnskyldte seg med og sa at det var min egen skyld at han måtte lyve for meg. At hvis jeg ikke var så sjalu så hadde han aldri løyet. Han lovte at han aldri skulle gjøre det igjen.

Vi kom oss "over" denne krangelen. Noen måneder senere var han invitert til en vors hos henne, og han hadde tenkt å ta meg med. Så sa hun jenta at det bare var et par jenter der. Jeg gadd da ikke å dra. Han skrev i melding til henne "dama må også ha noen hunks å se på". Senere samme kveld så kranglet vi. Han sendte henne melding og spurte hva hun holdte på med. Jeg reagerte på at han sendte henne melding når vi kranglet. Han forsto det og innrømte at det var feil av ham å gjøre det. Etter dette så følte jeg at jeg ikke likte kontakten de hadde fått. De hadde tatt følge hjem fra jobben flere ganger uten at jeg hadde visst noe om det. Typen forteller ingenting, dersom jeg ikke spør og graver.

Noen måneder senere igjen hadde han en vors hjemme mens jeg var på julebord. Da kom bare en god kompis av ham og senere inviterte han henne også, og hun kom. Selv om han visste at jeg ikke likte henne eller den kontakten de hadde. Den kvelden ble det tatt mange bilder, og jeg oppdaget at han hadde slettet noen bilder. Han sa at han bare slettet fordi det var dårlige bilder. Etterpå hadde jeg spurt mye om kontakten deres og gravd en del.

Så skulle han nylig på julebord. Jeg likte ikke dette pga jeg visste hun jenta skulle være med, og han lovte meg å sende meldinger underveis så jeg skulle føle meg trygg. Utpå natta ble han plutselig helt borte og jeg fikk ikke flere sms. Plutselig fikk jeg en melding om at han var hjemme. Neste dag spurte jeg ham hva som skjedde. Han fortalte at han hadde dratt på et homse utested med hun jenta, 2 andre jenter og 3 gutter fra jobben sin. Han sa han ikke hadde snakket mye med hun jenta. Men likevel så hadde han stått alene med hun jenta og en annen jente på slutten av kvelden og han hadde mistet kompisene sine. Typen fortalt at han fulgt hun jenta pluss en annen jente til taxi så gikk han hjem. Jeg ble irritert fordi han klarte å havne med akkurat hun jenta av 500-600 personene som var på julebordet. Han visste jo jeg ikke likte den kontakten. Senere kom det ut bilder på facebook og på det ene bildet så hadde han holdt rundt henne. Jeg ble sjalu...

Må også si at typen er en herlig kar, og han har sagt at han skulle holde seg litt unna henne pga sjalusien min.

Jeg har en ganske dårlig magefølelse når det gjelder denne jenta. Jeg vet ikke om jeg bare har blitt "sykelig" sjalu eller om jeg virkelig har grunner til å være sjalu her. Siden jeg fant ut at han hadde løyet angående hvor han var den kvelden, så har jeg hatt problemer med å stole på ham når det gjelder henne. Er redd for at det er mye mer som jeg ikke vet......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo det at han lyver som skaper dårlig magefølelse hos deg først og fremst. Deretter kommer det at han fortsetter å ha nær kontakt med henne, og lyver om det også.

Og når en blir løyet for, vet en jo ikke hva som er sant, en har bare lært at en ikke kan stole på at det som sies er sant.

Da kan ting virke mye verre enn det som er realiteten, en vet jo egentlig ingen ting.

Gjest høna eller egget?
Skrevet
Jeg konfronterte ham med dette og var sint fordi han hadde løyet til meg om alt den kvelden. Han unnskyldte seg med og sa at det var min egen skyld at han måtte lyve for meg. At hvis jeg ikke var så sjalu så hadde han aldri løyet. Han lovte at han aldri skulle gjøre det igjen.

Var dette første gangen du ble sint på ham?

Er det første gang du har opptrådt sjalu når han er med henne eller andre jenter?

Når han svarer som han gjør, så kan det nesten virke som om han føler du har vært sjalu FØR denne hendelsen, og da kan det jo kanskje være en grunn til at han ikke forteller deg alt?

Ja, det er galt av ham å lyve!

Og dersom du ikke har vist tendenser til sjalusi før denne episoden, skjønner jeg ikke hvorfor han lyver om dette heller, eller hvorfor han påstår at han lyver fordi du er sjalu.

Dersom du derimot HAR vist tendenser til å bli sjalu, uten at han har gjort noe galt, før, og det for ham oppfattes som et problem at du ikke fikser hans kontakt med andre kvinner, så forstår jeg litt mer hvorfor han gjør som han gjør. Selv om løgn likevel ikke er rett, så kan jeg forstå det, dersom han har en sjalu kjærste.

Har dere hele tiden hatt en avtale om at det er ok at du sjekker hans data, telefon etc? (det virker som du har gjort det, kan hende jeg har misforstått)

jeg vet mange mener det er ok å snike i partnerens data og telefon, så lenge de har mistanke om utroskap. Der er jeg sterkt uenig, og dersom du er en av de som snoker i hans telefon og meldinger, og slik oppdager at han har kontakt med andre jenter (uten å være utro), så blir det også feil.

Skrevet
Var dette første gangen du ble sint på ham?

Er det første gang du har opptrådt sjalu når han er med henne eller andre jenter?

Når han svarer som han gjør, så kan det nesten virke som om han føler du har vært sjalu FØR denne hendelsen, og da kan det jo kanskje være en grunn til at han ikke forteller deg alt?

Ja, det er galt av ham å lyve!

Og dersom du ikke har vist tendenser til sjalusi før denne episoden, skjønner jeg ikke hvorfor han lyver om dette heller, eller hvorfor han påstår at han lyver fordi du er sjalu.

Dersom du derimot HAR vist tendenser til å bli sjalu, uten at han har gjort noe galt, før, og det for ham oppfattes som et problem at du ikke fikser hans kontakt med andre kvinner, så forstår jeg litt mer hvorfor han gjør som han gjør. Selv om løgn likevel ikke er rett, så kan jeg forstå det, dersom han har en sjalu kjærste.

Har dere hele tiden hatt en avtale om at det er ok at du sjekker hans data, telefon etc? (det virker som du har gjort det, kan hende jeg har misforstått)

jeg vet mange mener det er ok å snike i partnerens data og telefon, så lenge de har mistanke om utroskap. Der er jeg sterkt uenig, og dersom du er en av de som snoker i hans telefon og meldinger, og slik oppdager at han har kontakt med andre jenter (uten å være utro), så blir det også feil.

Ja, jeg innrømmer at jeg har vist tendenser til å bli sjalu før det som skjedde. Har med meg dårlige erfaringer fra tidligere forhold. Jeg har prøvd å jobbe med sjalusien min, og det kan i perioder gå bra, men når det skjer saker som disse så brusser alt opp igjen. Vi ble ferdige med det som skjedde den kvelden, men jeg synes det var feil av ham å fortsette kontakten med henne. De hadde jo nylig blitt kjent, og han kunne bare kuttet henne ut. Jeg blir bare mer og mer usikker når dette bare fortsetter og jeg aldri kan vite hva som skjer neste gang.

Vi er åpne når det gjelder mobil, data osv. Han vet han kan sjekke når han vil og samme omvendt.

Skrevet

Hvor ofte har de kontakt utenom jobben?

Skrevet
Hvor ofte har de kontakt utenom jobben?

Som jeg vet om så har de sendt meldinger på facebook og snakket sammen på msn. Vært sammen på 2-4 fester utenom jobb. Hvor ofte de har tatt følge hjem vet jeg ikke, tror ikke han har oversikt selv. De jobber ofte på samme tidspunkter så de pleier å gå innom hverandre.

Skrevet

Jeg hadde reagert på dette, først og fremst pga at han løy om at han hadde truffet henne. Men om han er/har planer om å være utro er nok ikke sikkert, kan bare hende han trives i hennes selskap å ser på henne som ei veninne rett og slett.

Skrevet

Vanskelig å si noe om når man bare hører din versjon, men jeg ville begynt å tvile litt på om han er til å stole på når han har grunn til å lyve flere ganger.

Skrevet

om jeg var i dine sko, så hadde jeg gått hvis han ikke begynte å respektere meg mer

har blitt bedratt før og gidder det ikke igjen

klarer de ikke å bygge opp tilliten etter løgner, så ...their loss!

typen din bygger ikke opp tilliten igjen, han bryter den ned

du er ikke sykelig sjalu, du er sjalu på en sunn og naturlig måte

han sier at han må lyve fordi du gjør ditt og datt. bullshit av ham

Skrevet
Jeg vet ikke om jeg bare har blitt "sykelig" sjalu eller om jeg virkelig har grunner til å være sjalu her.

Du har blitt sykelig sjalu. Pass på så du ikke graver din egen grav.

Skrevet
Du har blitt sykelig sjalu. Pass på så du ikke graver din egen grav.

Det var nå også et innspill.

Synes heller det han som på passe seg så han ikke graver sin egen grav. Løgner er ikke bra i et forhold, det skaper mye mistillit og tvil om hva som egentlig er sannheten. Skal han ha håp om å fortsette med ts, bør han vel begynne å prioritere annerledes

Skrevet
Det var nå også et innspill.

Synes heller det han som på passe seg så han ikke graver sin egen grav. Løgner er ikke bra i et forhold, det skaper mye mistillit og tvil om hva som egentlig er sannheten. Skal han ha håp om å fortsette med ts, bør han vel begynne å prioritere annerledes

Hun spør. Jeg svarer. Jeg ser ingen grunn til å bli sjalu i noen av scenariene hun beskriver. Ti høns ut av én fjær.

Hadde jeg hatt en så sjalu kjæreste ville jeg også løyet. Og det hadde vært begrenset hvor lenge jeg hadde holdt det ut.

Skrevet
Hun spør. Jeg svarer. Jeg ser ingen grunn til å bli sjalu i noen av scenariene hun beskriver. Ti høns ut av én fjær.

Hadde jeg hatt en så sjalu kjæreste ville jeg også løyet. Og det hadde vært begrenset hvor lenge jeg hadde holdt det ut.

En BLIR sjalu av å bli løyet for.

Hadde en greid å være åpen og ærlig, så hadde det ikke vært mer å bli sjalu for enn akkurat det som gir grunn til det.

Skrevet

For min del er ikke det ts skriver på noen måte sykelig sjalusi. Eksempel på sykelig sjalusi i min verden; En kollega av meg har en samboer som stadig kommer innom for å skule olmt på oss jentene som jobber rundt ham, og han har fortalt oss at han har fått streng beskjed om å aldri snakke til oss jentene på jobb med mindre det er livsnødvendig. Ikke får han være med på firmafester ol. DA snakker man SYKELIG sjalusi, sjalusi man bør på profesjonell hjelp for å takle.

Men TS kan jo helt klart ikke kreve at kjæresten hennes kutter all kontakten med denne jenta, da må du jo stille et ultimatum for ham, enten meg eller henne. Har erfart at når menn blir stilt ovenfor et ultimatum, velger de ofte den personen som ikke stilte ultimatumet for dem.

Du kan derimot prøve å få ham til å forstå at han må være 110% ærlig når det gjelder denne jenta, og få ham til å forstå at hun gjør deg usikker..så kan du bare håpe at han tar det til seg å tar hensyn.

Mest sannsynlig er det bare snakk om vennskap mellom dem, og da er det ikke mye å bekymre seg over :)

Gjest Kråkaa
Skrevet

En ting er sikkert; sjalusi er helt jævlig. Trudde jeg ikke var spesielt sjalusi inntil jeg nå nylig oppdaga at joda,Kråkaa kan være sykelig sjalu (sånn at man føler seg fysisk syk)

Om man ikke har opplevd det så vet man faktisk ikke hvor ille og vondt det er.

MEN jeg har også forståelse for at typen din kanskje lyver fordi han er redd for resultatet om han sier sannheten. Det er feigt å lyve for å finne en lett utvei men enkelte ganger tar vi alle feige avgjørelser.

Vanskelig å vite hva man bør gjøre i en slik situasjon. Å nekte han å møte henne kan drive han nærmere denne dama. Å godta noe som gjør at det vrenger seg i magen kan også føre han nærmer seg dama enda mer.

Har dere et godt forhold og er voksne,forståelsesfulle mennesker så skulle man tro at en åpen samtale om dette hvor dere begge sier hva dere føler,tenker og mener fører til en løsning.

Skrevet

Hvis man lyver fordi man er redd for resultatet hvis man sier sannheten, så betyr det vel også at sannheten ikke er helt bra?

Skrevet

Det ligger noe i det Illya, kan jo hende han er litt betatt av denne jenta..hvem vet?

Gjest Kråkaa
Skrevet
Hvis man lyver fordi man er redd for resultatet hvis man sier sannheten, så betyr det vel også at sannheten ikke er helt bra?

Nja,mulig det er jeg som er naiv men noen ganger trenger det ikke å være fordi at man nødvendigvis har noe å skjule,men for å skåne mottakeren som kanskje kommer til å reagere voldsomt. Ikke en ypperlig løsning selvfølgelig det å lyve uansett,men det kan virke som det rette der og da.

Skrevet
Jeg har bodd sammen med en fantastisk fyr i 1,5 år nå.. Vi har som alle andre da våre problemer også. Et problem for meg er at jeg sliter med den kontakten han har med ei jente på jobben. Jeg er ganske sjalu av meg som person.

For cirka 1 år siden så begynte det en ny jente i butikken ved siden av hans, og etterhvert hadde de utvekslet mobilnr, facebook og msn, uten at jeg hadde lagt merke til det. På facebook sendte de et par tullete meldinger til hverandre. Typen begynte først. Jeg brydde ikke meg så mye om det, bare lurte på hvem hun var og sånt. Helt fram til nå har de hatt litt kontakt på msn også. Han har ertet henne mye og sånt.

En dag hadde vi en krangel, og typen dro på jobb. Etter at han var ferdig sa han at han skulle på cafe med noen kompiser med navn. Det var greit. Så etterpå fikk melding fra han om at han skulle på en fest hos en kompis. Neste morgen fant jeg ut via mobilen hans at han hadde vært alene med den jenta pluss en annen jente fra jobben på en cafe (en helt annen cafe enn det han sa i melding til meg tidligere). Etterpå hadde han besøkt hun jenta (riktignok hadde han fått med en kompis til da). Jeg konfronterte ham med dette og var sint fordi han hadde løyet til meg om alt den kvelden. Han unnskyldte seg med og sa at det var min egen skyld at han måtte lyve for meg. At hvis jeg ikke var så sjalu så hadde han aldri løyet. Han lovte at han aldri skulle gjøre det igjen.

Vi kom oss "over" denne krangelen. Noen måneder senere var han invitert til en vors hos henne, og han hadde tenkt å ta meg med. Så sa hun jenta at det bare var et par jenter der. Jeg gadd da ikke å dra. Han skrev i melding til henne "dama må også ha noen hunks å se på". Senere samme kveld så kranglet vi. Han sendte henne melding og spurte hva hun holdte på med. Jeg reagerte på at han sendte henne melding når vi kranglet. Han forsto det og innrømte at det var feil av ham å gjøre det. Etter dette så følte jeg at jeg ikke likte kontakten de hadde fått. De hadde tatt følge hjem fra jobben flere ganger uten at jeg hadde visst noe om det. Typen forteller ingenting, dersom jeg ikke spør og graver.

Noen måneder senere igjen hadde han en vors hjemme mens jeg var på julebord. Da kom bare en god kompis av ham og senere inviterte han henne også, og hun kom. Selv om han visste at jeg ikke likte henne eller den kontakten de hadde. Den kvelden ble det tatt mange bilder, og jeg oppdaget at han hadde slettet noen bilder. Han sa at han bare slettet fordi det var dårlige bilder. Etterpå hadde jeg spurt mye om kontakten deres og gravd en del.

Så skulle han nylig på julebord. Jeg likte ikke dette pga jeg visste hun jenta skulle være med, og han lovte meg å sende meldinger underveis så jeg skulle føle meg trygg. Utpå natta ble han plutselig helt borte og jeg fikk ikke flere sms. Plutselig fikk jeg en melding om at han var hjemme. Neste dag spurte jeg ham hva som skjedde. Han fortalte at han hadde dratt på et homse utested med hun jenta, 2 andre jenter og 3 gutter fra jobben sin. Han sa han ikke hadde snakket mye med hun jenta. Men likevel så hadde han stått alene med hun jenta og en annen jente på slutten av kvelden og han hadde mistet kompisene sine. Typen fortalt at han fulgt hun jenta pluss en annen jente til taxi så gikk han hjem. Jeg ble irritert fordi han klarte å havne med akkurat hun jenta av 500-600 personene som var på julebordet. Han visste jo jeg ikke likte den kontakten. Senere kom det ut bilder på facebook og på det ene bildet så hadde han holdt rundt henne. Jeg ble sjalu...

Må også si at typen er en herlig kar, og han har sagt at han skulle holde seg litt unna henne pga sjalusien min.

Jeg har en ganske dårlig magefølelse når det gjelder denne jenta. Jeg vet ikke om jeg bare har blitt "sykelig" sjalu eller om jeg virkelig har grunner til å være sjalu her. Siden jeg fant ut at han hadde løyet angående hvor han var den kvelden, så har jeg hatt problemer med å stole på ham når det gjelder henne. Er redd for at det er mye mer som jeg ikke vet......

Dette var punktene jeg bet meg merke i, det ene var at han ga deg skylden for sin løgn. Slikt irriterer meg og jeg synes det virker feigt og hvertfall når an planlegger å lyge for deg fordi du er sjalu.

Jeg synes det er trist at du sitter i en posisjon hvor du må spørre og grave for å få informasjon om hva han har gjort. Det er uheldig for begge to.

Det er nok ikke kult å se bilder på facebook av at typen holder rundt ei dame, som man i utgangspunktet er sjalu på. Det er skadelig for selvfølelsen din og forholdet, jeg regner også med at det ikke hjelper på sjalusien.

Nå har jo dette klart utviklet seg, og du har mistet tryggheten din i forholdet. Jeg vet ikke om han gjør noe "galt" det eneste jeg vet er at du nå står i fare for å la sjalusien spise opp forholdet deres. Jeg har ikke noen erfaringer selv, men kan prøve å komme med noen tips.

Du må bestemme deg for at det er deg han vil være sammen med, og du må tro på det. Slik jeg forstår det så bor dere ikke sammen og har ingen barn. Altså, han har ingenting annet som binder dere sammen enn kjærlighet.

Da må du tro på og gjenta for deg selv, at det er deg han har valgt og velger. Ikke henne.

Du må bestemme at hun ikke skal få ødelegge forholdet, altså du må slutte å spørre om henne.

Egentlig så burde du kanskje bli kjent med henne selv.

Siden hun er en jente som samboeren din liker, så er det vel sannsynlig at du liker henne selv. Kanskje du har godt av å se dem sammen, slik du får bekreftet at det ikke er noe mellom dem?

Det var det jeg kom på i første omgang.

Skrevet
En BLIR sjalu av å bli løyet for.

Hadde en greid å være åpen og ærlig, så hadde det ikke vært mer å bli sjalu for enn akkurat det som gir grunn til det.

Ærlig talt da. Jeg har en annen mening enn deg. Hvorvidt du og jeg er uenige er ikke tema for denne tråden.

Dessuten, å si "hadde du vært ærlig, hadde ikke jeg trengt å være sjalu", er akkurat det samme som å si "hadde ikke du vært sjalu hadde ikke jeg trengt å lyve". Ansvarsfraskrivelse begge deler.

Og jeg har også blitt bedratt. Jeg har også dårlige forhold bak meg. Men det er da helt irrelevant i et nytt forhold. Hvorfor skal den nye måtte betale for hva den gamle har gjort?

Jeg har prøvd å jobbe med sjalusien min, og det kan i perioder gå bra, men når det skjer saker som disse så brusser alt opp igjen.

Saker som disse kommer alltid til å skje, fordi:

1. Verden består av kvinner og menn, og noen ganger liker kvinner og menn å være venner med hverandre på tross av hva andre kvinner og menn synes.

og

2. TS finner noe å være sjalu for, steder det ikke er noe å være sjalu for.

TS må få kontroll over sjalusien sin, slik at den ikke blusser opp. Det er en like dårlig unnskyldning for å oppføre seg dårlig, som å lyve er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...