Gå til innhold

Er dette en ok middag?

Gjest Gjest_megselv_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_megselv_*
Skrevet

Vi skal ha fest i eget lokale, og vil gjøre det stilfult, men enkelt.

Bryllupet er i midten av juni.

Menyen vi har tenkt på er:

Forrett: Grillet laks på frisk salatseng med rømmedressing

Hovedrett: indrefilet(okse) med fløtegratinerte poteter og rødvinsaus

Dessert: Bringebær Panna Cotta

Høres dette bra ut, eller burde en bryllupsmiddag være mere "spesiell"?

Skrevet

høres helt fantastisk ut, takk foresten, nå fikk jeg og bestemt meny

Skrevet

Det hørtes kjempegodt ut, og det er ikke noe vits i å diske opp med altfor avanserte greier, dere vil jo at alle skal like det!? :) Dessuten er de jo der for å feire dere, ikke snakke i lange tider senere om at maten var for kjedelig, så det blir nok kjempebra. Håper dere får en nydelig :bryllup:

Skrevet

Det mangler vel noe grønt til hovedretten? Vet ikke om du bare har glemt å skrive det opp her jeg, men det er jo tilbehøret som gjør om en rett er god eller ikke synes jeg. Tror jeg hadde satset på å finne noe kreativt, fargerikt, friskt og smaksrikt ved siden av kjøttet. Og for all del ikke vassen broccoli og riflekuttede gulrøtter...

Gjest Gjest_megselv_*
Skrevet
Det mangler vel noe grønt til hovedretten? Vet ikke om du bare har glemt å skrive det opp her jeg, men det er jo tilbehøret som gjør om en rett er god eller ikke synes jeg. Tror jeg hadde satset på å finne noe kreativt, fargerikt, friskt og smaksrikt ved siden av kjøttet. Og for all del ikke vassen broccoli og riflekuttede gulrøtter...

Ja,selvfølgelig med friske grønnsaker til!! Glemte det bare... Takk!

TS

Skrevet

Syns det høres ut som en typisk bryllupsmeny jeg.

Skrevet

Høres veldig bra ut!

Vi skal ha nesten akkurat det samme, faktisk, bare lammestek, og så jordbær til dessert :)

Skrevet

Vi fikk noe lignende i et bryllup nettopp, veldig fornøyd med det. De hadde noe som gjorde seg og var spennende men ikke avansert som tilbehør til kjøttet: Pærer! Nå er ikke jeg noen matekspert, og vet ikke helt hva det heter - kunne det vært ovnsbakte, halve pærer? Smakte bittelitt som de som man kjøper hermetisk til dessert, men de var varme og så ut som de var litt brunede på kantene (bar preg av ovnsbaking i allefall).

Kanskje det kan være noe?

Skrevet

Høres godt ut. Det viktigste er jo at brudeparet selv er fornøyde med menyen!

Skrevet

Jeg synes den er helt vanlig, men nå er faktisk ikke det viktigste hvorvidt menyen er den mest spennende og fantastiske. Det er mye viktigere at menyen passer til antall gjester, lokalene og ikke er for vanskelig for de som skal lage maten, anrette og servere. Hva nytter det vel med en "fancy" meny om den ikke blir laget og servert skikkelig? :)

Skrevet

Hvis det var meg ville jeg byttet ut forretten med gravelaks med sennepsaus eller noe liknende, men det er bare meg :) (Veldig glad i gravelaks med sennepsaus :spise:

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Arne_*
Skrevet

Til Ts.

Jeg synes menyen din høres virkelig flott ut. Eksklusive ingredienser, klassisk festmat som passer enhver smak. Men jeg må ærlig inrømme at den er ikke noe særlig original. Jeg har vært i et titalls bryllup de siste årene og det er heller vanskelig å finne en meny som skiller seg ut fra de andre.Dersom en legger til noen tyttebær eller serverer en annen kroppsdel av rådyret så blir det fermdeles den samme greia.

For to år siden var jeg i et vegetarbryllup. Dette kan faktisk kalles originalt. Kanskje det bare er fordi jeg er mann, men en tolvtimers fest med kun tilbehør? er statistisk sett en stoor skuffelse for halvparten av gjestene pluss for alle damene som liker kjøtt. Så etter min mening så er kanskje det classiske best med tanke på gjestene.

Men når det er sagt så er jeg også veldig fan av det originalet. Selv har jeg ikke behov for å gjøre som alle andre, det viktigste for meg er at maten er god, og hva er bedre enn å arrangere en fest med favorittretten vår på menyen. Når en selv endelig har muligheten til å bestemme så skal vi servere komler (raspeballer) til 80-100 gjester. En deilig middag, originalt, typisk oss og garantert noe gjestene vil like og huske. Det eneste problemet er å finne en vin som passer til (??) og svigermors godkjenning.

MVH

A.T.S.

Gjest Gjest_Mie_*
Skrevet
Til Ts.

Jeg synes menyen din høres virkelig flott ut. Eksklusive ingredienser, klassisk festmat som passer enhver smak. Men jeg må ærlig inrømme at den er ikke noe særlig original. Jeg har vært i et titalls bryllup de siste årene og det er heller vanskelig å finne en meny som skiller seg ut fra de andre.Dersom en legger til noen tyttebær eller serverer en annen kroppsdel av rådyret så blir det fermdeles den samme greia.

For to år siden var jeg i et vegetarbryllup. Dette kan faktisk kalles originalt. Kanskje det bare er fordi jeg er mann, men en tolvtimers fest med kun tilbehør? er statistisk sett en stoor skuffelse for halvparten av gjestene pluss for alle damene som liker kjøtt. Så etter min mening så er kanskje det classiske best med tanke på gjestene.

Men når det er sagt så er jeg også veldig fan av det originalet. Selv har jeg ikke behov for å gjøre som alle andre, det viktigste for meg er at maten er god, og hva er bedre enn å arrangere en fest med favorittretten vår på menyen. Når en selv endelig har muligheten til å bestemme så skal vi servere komler (raspeballer) til 80-100 gjester. En deilig middag, originalt, typisk oss og garantert noe gjestene vil like og huske. Det eneste problemet er å finne en vin som passer til (??) og svigermors godkjenning.

MVH

A.T.S.

God idé Arne*!

Hvorfor er ikke komler mer vanlig i norske bryllup? Hva syns dere andre om komler/raspeballer/kompe til bryllupsmat?

Tradisjonelt, rimelig, mettende?

Gjest Mie (igjen)
Skrevet

Ikke meningen å kuppe tråden, men ja, er det noe alkoholholdig drikke som passer til komler? Hva evt. med cider?

Skrevet (endret)
Ikke meningen å kuppe tråden, men ja, er det noe alkoholholdig drikke som passer til komler? Hva evt. med cider?

I så fall ville jeg gått for et relativt kraftig/ganske mørkt øl, som til pinnekjøtt, og kanskje også med en liten akevitt ved siden av?

Endret av Honesty
Gjest Gjest
Skrevet

takk for svaret!

Hmm, ja, tenkte og på akevitt, men han som skal bli husbonden min en dag er ikke så interessert i øl. Flere idéer?

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
I så fall ville jeg gått for et relativt kraftig/ganske mørkt øl, som til pinnekjøtt, og kanskje også med en liten akevitt ved siden av?

Helt enig. Mjød eller juleøl passer godt til dette.

Skrevet

Fikk samme menyen i et bryllup jeg var i. Kan sikkert være godt, men for min del smakte det dårlig. Blodet rant utover tallerken. Ikke alle liker rå mat, vær litt obs på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...