Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Har sett på en leil til 1,850 mill, den er helt ok, men ikke kjempefin (laminatgulv, vinyl, furu), men til den prisen har jeg ikke råd til særlig oppgradering. Har 2 barn, leil har 2 soverom, så jeg må sove på stua (sovesofa). Bør jeg vente og se an markedet litt til, eller by f.eks 300 under og se hva som skjer? Jeg har det litt travelt (flytter fra samboer), men ikke mer travelt enn at jeg må ta hensyn til økonomi og hensyn til at barna skal få beholde nærmiljøet sitt.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 Bør jeg vente og se an markedet litt til, eller by f.eks 300 under og se hva som skjer? Såklart kan du det. Spesielt hvis leiligheten har vært lenge til salgs og i prisantydning er satt for høyt. Men du må nok forvente videre boligprisnedgang, ihvertfall gjør jeg det.
Titti72 Skrevet 24. februar 2009 #3 Skrevet 24. februar 2009 Det står forskjellig hver dag i forskjellige aviser. Så det er ikke lett å vite. I går leste jeg at en gjennomsnitsleilighet står ute i 65 dager, og at prisene fortsatt skal ned. I forrige uke var prisene stagnert og flatet ut. Hvor lenge finanskrisen varer aner ingen, det blir kun gjetning. Men: Jeg hadde visning på lørdag, og fikk solgt i går før kl. 16.00. Etter budrunde (fikk inn et skambud, 400 under takst) endte summen opp på prisantydningen. Så jeg er overrasket over hvor lett det var å selge. Og ifht. takst så blir (nye) takster satt til dagen marked. Jeg hadde en takst før "krakk" og etter "krakk". Det tror jeg ikke alle tenker over når de byr. Å gå under taksten for min del var uaktuelt, jeg har allerede ned til dagens takst, tatt tapet som er på markedet. Sjekk hvor gammel taksten er hvis du skal by på noe.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #4 Skrevet 24. februar 2009 Kjøpte for tre uker siden en leilighet til 1.7 millioner, prisantydning var på 1.950.000, kjenner flere som har fått kjøpt under dagens takst. Boligmarkedet skal nok lenger ned, ja.
Gjest Gjest1 Skrevet 24. februar 2009 #5 Skrevet 24. februar 2009 Boligmarkedet skal nok lenger ned, ja. Det skal både opp og ned og opp og ned (dog kanskje i omvendt rekkefølge), det er bare et spørsmål om hvilken tidshorisont du har. For noen byer vil det kunne variere litt mer enn andre. Eksempelvis er det ikke til å komme unna at det i Oslo nå er tilnærmet byggestopp, det igangsettes (les: bygges) altså ikke flere hus. Samtidig vet vi at det er en avgang (les: gamle hus som "går ut på dato" og blir fraflyttet) og på toppen av det hele så øker folketallet. Når folketallet går opp samtidig som antall boliger går ned, så gir det nødvendigvis en økning i etterspørselen. Selvfølgelig kan psykologien i markedet gjøre at prisene synker ytterligere før det snur, men detso mer de synker, jo større er sannsynligheten for at pendeleffekten blir betydelig når det først snur.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #6 Skrevet 24. februar 2009 Nå ramser du opp kun det som kan trekke prisene opp. Det finnes massevis av faktorer som drar prisene ned også, det er bare å åpne Dagens Næringsliv.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #7 Skrevet 24. februar 2009 Nå ramser du opp kun det som kan trekke prisene opp. Det finnes massevis av faktorer som drar prisene ned også, det er bare å åpne Dagens Næringsliv. Ikke minst at nyfødte babyer ikke skal ut på markedet på lenge, for ikke å snakke om den stadig større eldre garde som flytter inn på sykehjem Halvparten av alle nybygg i Oslo i 2006 ble kjøpt opp av spekulanter. Nok sagt. Ikke rart det er "boligmangel" - de tomme skallene står der og fryser.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #8 Skrevet 25. februar 2009 "vår" megler har sagt at vi bør få huset vårt på markedet før påske fordi han mener at det vil komme veldig mange boliger på markedet etter påske, og det sammenlagt med fortsettende finanskrise vil bety at prisene faller dramatisk fra sommeren av. To av naboene har mistet jobben og begge har begynt å planlegge flytting til billigere bolig, de skal selge husene sine nå. Hva de får for boligene vil på mange måter avgjøre hva vi får. Men vi vil ikke vente for lenge, for vi er redde for å tape for mye. Megleren har sagt at vi med dagens prisutvikling taper 10.000 i boligverdi per måned...
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #9 Skrevet 25. februar 2009 "vår" megler har sagt at vi bør få huset vårt på markedet før påske fordi han mener at det vil komme veldig mange boliger på markedet etter påske, og det sammenlagt med fortsettende finanskrise vil bety at prisene faller dramatisk fra sommeren av. To av naboene har mistet jobben og begge har begynt å planlegge flytting til billigere bolig, de skal selge husene sine nå. Hva de får for boligene vil på mange måter avgjøre hva vi får. Men vi vil ikke vente for lenge, for vi er redde for å tape for mye. Megleren har sagt at vi med dagens prisutvikling taper 10.000 i boligverdi per måned... Ok, det betyr at det fortsatt er lurt å ha is i magen, stemmer jo med hva jeg har lest andre steder, at nedgangen kommer til å fortsette ut 2009 og videre inn i 2010, slik at det beste man kan gjøre nå er å holde et øye med markedet og prøve å legge seg opp så mye egenkapital man klarer.
mann23 Skrevet 25. februar 2009 #11 Skrevet 25. februar 2009 Jeg ber til gud om 7% arbeidsledighet og prisfall på 40% av dagens priser. Leste et sted hvor 1% økning i arbeidsledighet tilsvarte prisfall på 10% i boliger, grovt regnet Siden gud ikke finnes får jeg bare håpe på at prisene går ned jeg som alle andre.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #12 Skrevet 25. februar 2009 Ikke minst at nyfødte babyer ikke skal ut på markedet på lenge, for ikke å snakke om den stadig større eldre garde som flytter inn på sykehjem Ja, og nettopp dette forsterker Oslos problem. I Oslo så flytter nemlig barnefamilier ut, så disse barna som ikke skal ha eget tak over hodet før om 20 år, de drar. Derimot er det innflyttere fra andre steder som gjør at Oslo har en stigning i folketall - og disse skal ha bolig med en gang. Halvparten av alle nybygg i Oslo i 2006 ble kjøpt opp av spekulanter. Nok sagt. Dette er nok med på å "redde" prisfallet i en stund fremover. Problemet er at dersom nybyggingen ikke kommer i gang tidsnok til å ha boliger klare når resalgboligene er "brukt opp", da får vi et hopp i prisene.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #13 Skrevet 25. februar 2009 Jeg ber til gud om 7% arbeidsledighet og prisfall på 40% av dagens priser. Leste et sted hvor 1% økning i arbeidsledighet tilsvarte prisfall på 10% i boliger, grovt regnet Siden gud ikke finnes får jeg bare håpe på at prisene går ned jeg som alle andre. Fonuftig tenkt, støttes!
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #14 Skrevet 25. februar 2009 "vår" megler har sagt at vi bør få huset vårt på markedet før påske fordi han mener at det vil komme veldig mange boliger på markedet etter påske [...] Hvis han sitter og tvinner tommeltotter nå, så er det jo ikke så rart at han pusher på for å få oppdraget i gang. To av naboene har mistet jobben og begge har begynt å planlegge flytting til billigere bolig, de skal selge husene sine nå. Det blir spennende å se prisutviklingen på "billigere bolig". Dersom flere flytter fra de dyrere husene, så vil jo tilbudet her bli større enn etterspørselen, men for de "billigere boligene" så vil jo etterspørselen risikere å bli større enn tilbudet - hvilket i teorien skal gi prisstigning. I så fall blir det glade dager for alle som skal selge "billigere bolig" for å kjøpe seg et dyrere hus. =)
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #15 Skrevet 25. februar 2009 Ikke alle er enige i at boligprisene vil falle i stor grad videre. http://e24.no/makro-og-politikk/article2942252.ece
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #16 Skrevet 25. februar 2009 Jeg ber til gud om 7% arbeidsledighet og prisfall på 40% av dagens priser. Leste et sted hvor 1% økning i arbeidsledighet tilsvarte prisfall på 10% i boliger, grovt regnet Siden gud ikke finnes får jeg bare håpe på at prisene går ned jeg som alle andre. Ja for det gjør jo ingenting om andre mister jobben og blir tvunget til å selge boligen sin med tap så lenge du selv kommer godt ut av det, er det slik å forstå?
mann23 Skrevet 25. februar 2009 #17 Skrevet 25. februar 2009 Ja for det gjør jo ingenting om andre mister jobben og blir tvunget til å selge boligen sin med tap så lenge du selv kommer godt ut av det, er det slik å forstå? At jeg håper på at ting blir best mulig for meg er vel intet annet enn menneskelig. Selvfølgelig håper jeg at boligprisene går ned. Selvfølgelig håper jeg ikke at mennesker mister jobben sin, men kjære deg, de to tingene er uforenelige
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2009 #18 Skrevet 2. mars 2009 http://www.nettavisen.no/bolig/article2561451.ece Ser ikke ut til å prisene raser nedover i allefall, kan bli lenge å vente på at boligprisene skal gå ned 40 % !
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2009 #19 Skrevet 2. mars 2009 Ja for det gjør jo ingenting om andre mister jobben og blir tvunget til å selge boligen sin med tap så lenge du selv kommer godt ut av det, er det slik å forstå? I "alle år" er det alle andre som har kommet godt ut av det, mens jeg har hatt like stor sjanse for å kjøpe en akseptabel bolig som for å vinne i Lotto. Det var ingen som ville forbarme seg over meg og la meg leie billig hos dem av den grunn. Nå øyner jeg en sjanse for endelig å få til noe bra for MEG. Da gleder jeg meg over det, uten å sørge for dypt over de som må selge boligen sin med tap.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2009 #20 Skrevet 2. mars 2009 http://www.nettavisen.no/bolig/article2561451.ece Ser ikke ut til å prisene raser nedover i allefall, kan bli lenge å vente på at boligprisene skal gå ned 40 % ! alle ventet oppgang i januar og februar, men fra mars går prisene nedover igjen, bare les her: http://e24.no/eiendom/article2955175.ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå