Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #21 Skrevet 28. februar 2009 Og så syns jeg det er veldig rart om dette er en norsk tradisjon når jeg så at Mette Marit og Martha hadde forlovelsesringene på høyre hånd. Se her og her Man skulle vel tro at de kongelige gjør alt som er sett på som riktig skikk og bruk. skikk og bruk Hvis du ser på linken over, er det skikk og bruk å bruke forlovelsesring på venste hånd, bruke samme som giftering ved å bytte hånd (til høyre). Ser ikke ut til at de kongelige har fulgt med i timen
Store My Skrevet 28. februar 2009 #22 Skrevet 28. februar 2009 Men det er litt rart at man leser at det er norsk tradisjon å ha forlovelsesringen på venstre og bytte over til høyre når man gifter seg, når det virker som det er færre som gjør det på denne måten. Det stemmer heller ikke at det er nosk tradisjon, det er svensk tradisjon. Du kan jo spørre alle i foreldre og besteforeldre-generasjonen. De fleste (alle?) vil svare at de hadde en glatt gullring på høyre hånd både som forlovet og som gift. Og denne ringen fungerte både som forlovelsesring og som giftering. Men nå kan man jo gjøre som man selv vil...
Lilly-L Skrevet 28. februar 2009 #23 Skrevet 28. februar 2009 Det stemmer heller ikke at det er nosk tradisjon, det er svensk tradisjon. Hvor har du dette fra? Leser du linkene jeg har postet på side 1 ser du at svensk tradisjon er å ha gifteringene på venstre side, og at gifteringene her i Norge skal være på høyre. Skjønner ikke helt at det skal være så vanskelig å forstå
Store My Skrevet 1. mars 2009 #24 Skrevet 1. mars 2009 Hvor har du dette fra? Leser du linkene jeg har postet på side 1 ser du at svensk tradisjon er å ha gifteringene på venstre side, og at gifteringene her i Norge skal være på høyre. Skjønner ikke helt at det skal være så vanskelig å forstå Beklager, ordla meg litt knotete. Jeg mente at i sverige er det vanlig å ha forlovelsesringen på andre hånden og deretter flytte over når man gifter seg. Og i linkene du har postet står det at det er skikk og bruk, ikke at det er tradisjon. Jeg mener at man ikke kan påstå at det er tradisjon når det er "ingen" som følger den. jeg kjenner kun én person som har flyttet over ringene fra venstre hånd. Alle andre inkl foreldre og besteforeldre generasjonen har ringen på høyre hånd..
Lilly-L Skrevet 1. mars 2009 #25 Skrevet 1. mars 2009 Beklager, ordla meg litt knotete. Jeg mente at i sverige er det vanlig å ha forlovelsesringen på andre hånden og deretter flytte over når man gifter seg. Og i linkene du har postet står det at det er skikk og bruk, ikke at det er tradisjon. Jeg mener at man ikke kan påstå at det er tradisjon når det er "ingen" som følger den. jeg kjenner kun én person som har flyttet over ringene fra venstre hånd. Alle andre inkl foreldre og besteforeldre generasjonen har ringen på høyre hånd.. Jaja, folk får gjøre som de vil, enten det er tradisjon eller skikk og bruk som ligger til grunn For min egen del hadde det vært veldig rart å bruke en giftering på høyre hånd før jeg faktisk var gift. Kjenner ingen som har gjort dette. Ville egentlig vært veldig rart i det hele tatt å bruke en giftering før jeg var gift, derfor har jeg egen forlovelsesring på venstre hånd før bryllupet.
Zoom Skrevet 1. mars 2009 #26 Skrevet 1. mars 2009 Jeg har min på venstre, mens han har sin på høyre. jeg bytter til høyre når vi gifter oss:)
cogito Skrevet 4. mars 2009 #27 Skrevet 4. mars 2009 Me har ring begge to, som me har brukt både som forlovelseringer og gifteringer. Det var han som valde ut ringane før han fridde. Me har alltid hatt dei på høgre hand. Visste ikkje noko om at det er skikk og bruk å bytte hand når ein giftar seg. For meg er det høgrehanda som er "ringhanda". Har aldri opplevd noko misforståingar medan me var forlova.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå