Gjest Gjest_Riona_* Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Jeg er litt flau over å ikke vite dette men hvilken hånd har man gifteringer på? enn forlovelsesringer? Er det forskjellig hva som er vanlig i Norge kontra utlandet? Må man har forlovelsesringer? både hun og han? Kan man bruke de samme ringene til gifteringer? eller må man kjøpe nye? På film så går jo mannen ned på kne og setter ring på dama, men mannen har jo aldri ring selv? eller? Er det vanlig å ha inskripsjon på forlovelsesringer? Setter pris på hvis noen hjelper meg for jeg har ikke peiling på slikt
Lilly-L Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 Det er veldig forskjellig. Tror det finnes like mange svar som det er spørsmål Samboer fridde med ring til meg, han har ikke ring. Har ikke inskripsjon i forlovelsesringen min, men vurderer å sette datoen inni. Vi kjøper oss egne gifteringer som vi ikke tar på oss før vielsen (synes det er en fin symbolikk i det). Disse skal vi ha inskripsjon i. I Norge er det vanlig å ha giftering på høyre hånd og forlovelsesring på venstre. Forlovelsesringen (enten det er den samme som man bruker til giftering eller frierringen) flyttes over til høyre hånd når man er gift. Jeg får da to ringer på min høyre hånd.
jezza86 Skrevet 24. februar 2009 #3 Skrevet 24. februar 2009 Vi har enkle gullringer som forlovelsesringer, og skal mest sannsynlig bruke de samme som gifteringer, da en ring er mer enn nok for oss begge... Vi bruker også allerede ringene på høyre hånd... vet jeg har hørt om dette som Lilly-L snakker om, men flere av venneparene våre som og er forlovet, har ringene på høyre... så må bare gjøre det som dere føler for
Gjest Gjest_Riona_* Skrevet 25. februar 2009 #4 Skrevet 25. februar 2009 flere som vil fortelle hvordan dere gjør dette?
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #5 Skrevet 25. februar 2009 Ifølge norsk skikk og bruk, skal forlovelsesring være på venstre hånd, giftering på høyre. Der forlovelsesring senere brukes som giftering, skal man gå med ringen på venstre inntil vielse. Ellers i vesten er det motsatte vanlig. Nei, ringforlovelse er ikke tradisjon i Norge, men er en importert skikk. Man velger selvfølgelig selv om ingen, begge eller bare en skal gå med ring i forlovelsessperioden. Man kan også bruke forlovelsesring som giftering. F.eks. Lykkeringene til Mestergull kan brukes som forlovelsesring, og så kan man sette inn diamant eller mønster til bryllupet. På film brukes ofte den amerikanske tradisjonen med forlovelsesring til damen, og gifteringer til begge. Som sagt ikke en gammel norsk tradisjon, selv om mange i dag velger dette (kanskje nettopp pga film?). Noen har inskripsjoner på forlovelsesringer, men det tror jeg er fåtallet. En del som beholder forlovelsesringen som giftering, får inskripsjonen og forlovelsesdato ordnet ved forlovelse, og føyer til bryllupsdato til vielsen. Eks: din turid 31.12.06 10.10.09 Hovedpoenget er vel at dere står ganske fritt
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #6 Skrevet 25. februar 2009 Han fridde med låneringer (til begge). Så dro vi sammen til gullsmed for å velge ut ringer sammen. Vi har valgt å holde de helt enkle nå, og så får vi satt på mønster/inskripsjoner til vi gifter oss. Liker at vi begge går med ring ("begge er forlovet"), det var enten det eller ingen med ring. Har ringen på venstre nå, flytter til høyre etterhvert
Lilly-L Skrevet 25. februar 2009 #7 Skrevet 25. februar 2009 Liker at vi begge går med ring ("begge er forlovet"). Dette blir for meg som at "begge er gift". Det er jo strengt tatt gifteringer dere går med.
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 25. februar 2009 #8 Skrevet 25. februar 2009 Dama i butikken sa at vi skulle ha forlovelsesringen på høyre hånd, hvis ikke noen av oss var svenske da.
Modic Skrevet 26. februar 2009 #9 Skrevet 26. februar 2009 Dama i butikken sa at vi skulle ha forlovelsesringen på høyre hånd, hvis ikke noen av oss var svenske da. Vi har enkle gullringer som forlovelsesringer. Har "din ***" samt datoen inni, etterfulgt av et hjerte. Når vi gifter oss, føyer vi til "for evig" samt bryllupsdatoen. Har korte navn, så det er god plass. Vi bærer dem på høyre hånd. I min vennekrets er dette helt vanlig, og jeg har aldri sett noen bære forlovelsesringen på venstre hånd. Men hver og en får vel gjøre som de har lyst til!
Strix Skrevet 26. februar 2009 #10 Skrevet 26. februar 2009 Han fridde, med 2 ringer, vi bar hver vår på høyre hånd, med en begynnende gravering inni. Når vi giftet oss 7mnd senere så pussa vi dem opp og graverte inn resten. For meg er det en amerikansk tradisjon at bare kvinnen skal ha ring. Og ring på venstre hånd forbinder jeg med Sverige eller USA.
Lilly-L Skrevet 26. februar 2009 #11 Skrevet 26. februar 2009 For å sitere en tidligere tråd om dette.. Norsk tradisjon er at forlovelsesringene skal på venstre hånd, gifteringene på høyre! Les her , her , og her
Gjest Gjest_Amelie_* Skrevet 26. februar 2009 #12 Skrevet 26. februar 2009 Vi har valgt "amerikansk" løsning, delvis fordi jeg synes de enkle gullringene er temmelig stygge. Vi kjøpte ringene mine på Tiffanys. Et sett bestående av en enstens diamantring, og et diamantbånd (hvitt gull med 11 diamanter). Førstnevnte brukte jeg på høyre hand frem til bryllupet. Som gifteringer, brukt fra vielsen, har jeg diamantbåndet og han har en enkel ring i matt, hvitt gull. Han brukte ikke forlovelsesring.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #13 Skrevet 26. februar 2009 Dette blir for meg som at "begge er gift". Det er jo strengt tatt gifteringer dere går med. Vel, det er vel derfor de skal være på venstre da, slik at ingen misforstår
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #14 Skrevet 26. februar 2009 Jeg har min forlovelsesring (enstens ring) på venstre hånd. Når vi gifter oss får jeg en giftering på min høyre hånd. Vi har valgt glatte ringer i hvitt gull (6mm til han, 5mm til meg)
Lilly-L Skrevet 26. februar 2009 #15 Skrevet 26. februar 2009 Vel, det er vel derfor de skal være på venstre da, slik at ingen misforstår Det er vel nettopp misforståelser det blir, ettersom det er mange som har forlovelsesringene på feil hånd
mingle Skrevet 27. februar 2009 #16 Skrevet 27. februar 2009 Jeg har en diamantring (som han fridde med) på venstre hånd, forlovelsesring vi kjøpte sammen på høyre hånd i hvitt gull, og vi vurderer å ha nye gult gull ringer til bryllupet. Må innrømme det blir en del ringer etter hvert...
Phaedra Skrevet 27. februar 2009 #17 Skrevet 27. februar 2009 Har forlovelsesringen på høyra hånd. Min bedre halvdel har også forlovelsesring. Han insisterer på å bytte ut disse til bryllupet med nye, og siden det av en eller annen grunn betyr mye for ham så krangler ikke jeg, men helt ærlig kunne jeg brukt den samme videre Vi har ingen inngravering, men skal få det i gifteringene. Ellers er det som mange andre sier her mange forskjellige måter å gjøre dette på. Jeg bryr meg ikke noe om at noen tror vi er gift bare fordi begge har ringer, og jeg kjenner ingen som har forlovelsesringen på venstre hånd. Inntil jeg skulle gifte meg så var jeg ikke klar over at dette var "mulig" og ville derfor ikke oppfattet ringen på venstre hånd som forlovelsesring. Men det er nå meg
Gjest Gjest_Amelie_* Skrevet 27. februar 2009 #18 Skrevet 27. februar 2009 Noe jeg glemte å nevne over.. For meg hadde det ikke vært mulig å skifte fra venstre til høyre hand. Da måtte jeg ha utvidet ringen. Noe som både er unødvendige penger, og sliter en del på metallet. Ellers ville den enten vært for trang for høyre hand eller for stor for venstre. Det må da være mange som har noen milimeter i forskjell mellom venstre og høyre ringfinger?
Phaedra Skrevet 28. februar 2009 #19 Skrevet 28. februar 2009 Noe jeg glemte å nevne over.. For meg hadde det ikke vært mulig å skifte fra venstre til høyre hand. Da måtte jeg ha utvidet ringen. Noe som både er unødvendige penger, og sliter en del på metallet. Ellers ville den enten vært for trang for høyre hand eller for stor for venstre. Det må da være mange som har noen milimeter i forskjell mellom venstre og høyre ringfinger? Jeg har det samme. Har tenkt å fikse så jeg kan ha forlovelsesringen min på venstre hånd når jeg får giftering, og da må jeg få noen til å ordne så den blir en størrelse mindre.
Gjest Gjest_Riona_* Skrevet 28. februar 2009 #20 Skrevet 28. februar 2009 Ja, da skjønner jeg at det er helt opptil hver enkelt å bestemme hva man skal gjøre. Takk for alle svarene. Men det er litt rart at man leser at det er norsk tradisjon å ha forlovelsesringen på venstre og bytte over til høyre når man gifter seg, når det virker som det er færre som gjør det på denne måten. Og så syns jeg det er veldig rart om dette er en norsk tradisjon når jeg så at Mette Marit og Martha hadde forlovelsesringene på høyre hånd. Se her og her Man skulle vel tro at de kongelige gjør alt som er sett på som riktig skikk og bruk. Selv syns jeg det virker fint å bytte hånd når man gifter seg ettersom det er litt symbolikk i å skifte når man virkelig er gift.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå