Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 Fellesutgifter kr 2000 mnd dekker - internett - vaktmester - strøm fellesareal - fellesgjeld nedbetaling (ikke stor fellesgjeld) - regnskapsfører Tillegg kr 150/mnd for leie av park.plass Er dette dyrt, jeg mener, internett koster jo ikke mye, og skifte av lyspærer og slikt klarer man jo selv gratis når mankjøper en selveier?
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 Synes dette høres rimelig ut. Vi har 3000 i månedlige fellesutgifter, og vi har ikke engang vaktmester. (all snømåking, lyspæreskifting og slikt gjør vi selv på dugnad - urk). Det som er med er internett/kabelTV og strøm i fellesareal, nedbetaling av fellesgjeld (som nå er på 70 000 kr tror jeg), regnskapsfører, og for hvert årlige møte vi har med de andre som bor her, blir det vedtatt å sette opp fellesutgiftene for å SPARE penger til reparasjoner ved behov. Så en god del av det går til nettopp dette, en bufferkonto.
flickan Skrevet 24. februar 2009 #3 Skrevet 24. februar 2009 Fellesutgifter kr 2000 mnd dekker - internett - vaktmester - strøm fellesareal - fellesgjeld nedbetaling (ikke stor fellesgjeld) - regnskapsfører Tillegg kr 150/mnd for leie av park.plass Er dette dyrt, jeg mener, internett koster jo ikke mye, og skifte av lyspærer og slikt klarer man jo selv gratis når mankjøper en selveier? Hva er fellesgjelda da? Er du sikker på at det ikke også i tillegg dekker utvendig forsikring og kommunale avgifter? (renovasjon, vann osv) Det er i såfall ganske uvanlig.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #4 Skrevet 24. februar 2009 Fellesutgifter kr 2000 mnd dekker - internett - vaktmester - strøm fellesareal - fellesgjeld nedbetaling (ikke stor fellesgjeld) - regnskapsfører Tillegg kr 150/mnd for leie av park.plass Er dette dyrt, jeg mener, internett koster jo ikke mye, og skifte av lyspærer og slikt klarer man jo selv gratis når mankjøper en selveier? Det er ikke dyrt, nei. Det dekker også utvendig forsikring, og kommunale avgifter, og dette utgjør faktisk ganske mye. Vaktmester skal ikke skifte lyspærene dine. Vaktmestrene har ikke noe inni din leilighet å gjøre. Vaktmestrene tar seg av ytre vedlikehold, og vedlikehold av fellesområdene. Inkludert snømåking, strøing, ordning av felles bed og plen, osv. Jeg betaler 3000 i fellesutgifter. Det dekker i tillegg til det du lister opp, kabeltv, dugnad og vask av trapp/gang.
Gjest Skrevet 24. februar 2009 #5 Skrevet 24. februar 2009 Helt greit, her betaler vi 5700 og det er ikke inkludert internett.
flickan Skrevet 24. februar 2009 #6 Skrevet 24. februar 2009 Dersom det dekker kommunale avgifter og forsikring også er det ikke dyrt nei. Man må regne med en 7-800 kr i mnd selv for kun dette. Internett koster jo gjerne 400 kr, så når man ser på de andre tingene det dekker i tilllegg, er dette ikke dyrt.
Glitnir Skrevet 24. februar 2009 #7 Skrevet 24. februar 2009 Enig med de over her, det er ikke dyrt. Antar som det sies at dette også inkluderer kommunale avgifter og forsikring på bygget.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #8 Skrevet 24. februar 2009 Dere må holde renter og avdrag på fellesgjeld utenfor. Eller ser det meningsløst å sammenligne tallene.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #9 Skrevet 24. februar 2009 Dere må holde renter og avdrag på fellesgjeld utenfor. Eller ser det meningsløst å sammenligne tallene. ts sier det er lav fellesgjeld, så da utgjør ikke renter og avdrag på gjellen så veldig stor del av fellesutgiftene. Vi har også lav fellesgjeld (under 30 000), så det utgjør fint lite av utgiftene. Jeg går utifra at de andre som har svart også har lav fellesgjeld, ellers ville de vel presisert at høy fellesgjeld er med i bildet.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #10 Skrevet 24. februar 2009 Fellesutgifter kr 2000 mnd dekker - internett - vaktmester - strøm fellesareal - fellesgjeld nedbetaling (ikke stor fellesgjeld) - regnskapsfører Tillegg kr 150/mnd for leie av park.plass Er dette dyrt, jeg mener, internett koster jo ikke mye, og skifte av lyspærer og slikt klarer man jo selv gratis når mankjøper en selveier? ja, hyggelige fellesutgifter. Så på nett en dag, der en leilighet hadde 164.-pr mnd i fellesutgifter,MEN så var selve prisen veldig høy. Til mindre fellessut,jo større pris
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #11 Skrevet 24. februar 2009 Fellesutgifter kr 2000 mnd dekker - internett - vaktmester - strøm fellesareal - fellesgjeld nedbetaling (ikke stor fellesgjeld) - regnskapsfører Tillegg kr 150/mnd for leie av park.plass Er dette dyrt, jeg mener, internett koster jo ikke mye, og skifte av lyspærer og slikt klarer man jo selv gratis når mankjøper en selveier? man kan aldri sammenligne noen brl i fellesutgifter
flickan Skrevet 24. februar 2009 #12 Skrevet 24. februar 2009 man kan aldri sammenligne noen brl i fellesutgifter Det kan man vel, så lenge man vet hva de dekker er det fullt mulig å sammenlikne fellesutgifter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå