Gjest jyske Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 skal ikke gifte meg akkurat nu, men har tenkt litt på dette med forlover. saken er den at jeg ganske lenge var i en venninne-gjeng, hvor vi hang sammen mye i flere år. av ulike grunner - mest konfliktfylte, så ble denne gjengen sakte men sikkert utvannet. det som var min beste venninne - og som jeg flere ganger sa at var naturlig å velge som forlover - vel, hun er ikke så naturlig lengre som det. hun er selvsagt naturlig som gjest, men det er umulig å legge skjul på at vi har vanskelig for å kommunisere godt. det er ingen negativ stemning, bare mer "rar". vårt forhold er ikke lengre slik det var, og det er helt tydelig. det kommer nok ikke til å bli det samme som før heller - og jeg tror faktisk ikke hun har lyst heller egentlig. hun har forandret seg endel etter hun fikk kjæreste for å si det sånn..... søsken er ikke naturlig å velge, og om jeg velger noen andre så blir det så utrolig tydelig at den bare er valgt i mangel av denne venninnen min. (både for meg, henne og absolutt alle andre) jeg har jo god kontakt med flere venninner, men ikke god nok til at jeg synes det blir naturlig å spørre om en forloverrolle. (flere bor i andre byer, derfor ikke masse kontakt) så: kan man bare droppe hele forloverstyret - og heller ha vitner eller noe som skriver under på papirene? vi kommer ikke til å ha noe stivt bryllup, det blir så avslappet som overhodet mulig.
Gjest Faerie Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 Hvis jeg ikke husker feil, og hvis det ikke er endret så er det slik: Dere må ha en forlover hver som underskriver noen papirer på forhånd, og under vielsen må to vitner underskrive... vigselsprotokoll eller noe sånt? (vitnene behøver ikke være identiske med forloverne).
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #3 Skrevet 24. februar 2009 Er det noen andre i familien du kunne ha spurt? Din mor feks? Skal dere gifte dere i kirken eller strille hos byfogden? Fest etterpå? Skjønner godt dilemmaet, og det eneste som vil være "naturlig" å ha som forlover og som ikke er venninne er familie. I manko på "egnede" søsken kan du vurdere moren din, en tante, svigersøster e.l.
Gjest ts Skrevet 24. februar 2009 #4 Skrevet 24. februar 2009 ikke så mange alternativer i familie nei("alle" vet at jeg ikke har det næreste forhold til min familie) - og ingen svigersøstre:P det blir eventuelt kirke og fest etterpå ja... nei, jeg tror nok bare det blir å spørre en annen venninne - selv om jo selvfølgelig den vet at dette er istedetfor den som egentlig var tenkt. min søster er veldig sjenert, og kommer ikke til å holde noe taler, så jeg vil heller ikke spørre henne om dette. har jo ikke tenkt å la forloveren ha noen store oppgaver uansett, men det er så kjedelig å få endelig fastslått for alle at vi ikke er nære venninner lengre i selve bryllupet liksom.... det er jo slike små ting, som eksempelvis talen - hvor denne venninnen min jo har snakket om historier hun skal fortelle, som ikke andre "vet om". ingen andre venninner kan jo fortelle de samme historiene, og har jo heller ikke kjent meg like godt som henne. så egentlig er det jo kjedelig, men samtidig tror jeg ikke hun har like lyst å ha den rollen i dag som hun hadde for en stund siden. blir det veldig vanskelig så er jo en mulighet å få mødre på begge sider til å skrive under i kirken eller noe, å bare droppe forlovergreiene.
Pastor Knut Skrevet 24. februar 2009 #5 Skrevet 24. februar 2009 så: kan man bare droppe hele forloverstyret - og heller ha vitner eller noe som skriver under på papirene? vi kommer ikke til å ha noe stivt bryllup, det blir så avslappet som overhodet mulig. Dere må ha forlovere som underskriver på forlovererklæringen som sendes til folkeregisteret. Når dere skal gifte dere, da holder det med at dere har to vitner. Disse kan være noen helt andre enn de forloverne som underskrev på papirene. Strengt tatt er forlovere bare de som underskriver på papirene. De som er med dere under vielsen er vitner. De kan være de samme som forloverne, men behøver altså ikke være det.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #6 Skrevet 24. februar 2009 min søster er veldig sjenert, og kommer ikke til å holde noe taler, så jeg vil heller ikke spørre henne om dette. Du må ha forlover som vitne til vielsen (hun må skrive under på vielsespapirene). Utenom dette behøver ikke forloveren ha noen av de "vanlige" rollene. Hvis søsteren din føles som det mest naturlige valget - spør henne først! La henne vite at du ikke forventer noen tale, hør gjerne med din kommende mann sin forlover om dere ikke kan droppe forlovernes tale. Jeg vet allerede nå at uansett hvilken av kompisene han jeg skal gifte meg med velger som forlover så kommer de ikke til å ønske å holde noen tale. Jeg er forresten litt i din situasjon. Jeg hadde en venninne som var "selvsagt" men hun er ikke lenger så selvsagt. Nå er mitt mest naturlige alternativ min kjære kusine. Vi har ikke mye kontakt, men den er jevnlig og vi kjenner hverandre og vil alltid ha et godt og jevnlig forhold siden vi er like gamle.
Pastor Knut Skrevet 24. februar 2009 #7 Skrevet 24. februar 2009 Du må ha forlover som vitne til vielsen (hun må skrive under på vielsespapirene). Her blandes det litt sammen. Forlover behøver ikke være vitne til vielsen. Forlover behøver ikke gjøre annet enn å fylle ut og skrive under på de papirene som sendes til folkeregisteret for å prøve ekteskapsvilkårene. Dette er i utgangspunktet den eneste oppgave en forlover behøver ha. Under vielsen må man derimot ha til stede to vitner. Disse vitnene kan godt være de samme som forloverne, men behøver ikke være det. Det kan være to vidt fremmede voksne mennesker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå