Gjest amu Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 PÄ vei gjennom parken i dag gikk jeg forbi en gjeng med gutter. Jeg hÞrer han ene si "se her", snur meg og rekker sÄ vidt Ä hoppe unna for Ä unngÄ Ä fÄ en diger kloss av snÞ rett i bakhodet. Den traff meg i skuldra, og nÄr jeg snur meg stÄr guttene og ler. Jeg gÄr bort for Ä si et par alvorsord til han som kastet. De er seks stykker, kanskje i alderen 12-17. Jeg vil ha en unnskyldning fra gutten som kastet, men de er frekke og ekle. FÄr tak i gutten og prÞver Ä riste ham litt, men da blir jeg holdt fast av en av de andre guttene. Jeg kjefter og banner og han slipper meg til slutt. Jeg skal innrÞmme jeg var barnslig som ble sÄ hissig og ikke bevarte roen, men nÄr jeg gikk bort og ble mÞtt med latter og "hva er problemet da", klikka det for meg. Han ene ba meg passe meg, ellers skulle han knulle meg sa han, mens han gjorde bevegelser med underlivet. Jeg sa de fikk fjerne seg fra parken med den uspiselige oppfÞrselen sin, og gikk min vei. PÄ vei hjem litt senere gikk jeg samme vei. De sto der ennÄ, men jeg sÄ ikke pÄ dem, gikk rett forbi. Da fÄr jeg en hard snÞklump i bakhodet. GÄr bort til de, men de oppfÞrte seg sÄ usmakelig at jeg slengte av meg noen fraser og gikk. Hadde de ikke vÊrt sÄ mange, hadde jeg gitt han ene gutten juling, det er jeg sikker pÄ. Hva skjer med ungdommer i dag? Vi gjorde rampestreker da vi var smÄ vi og, men ikke pÄ den mÄten. Hvor gÄr grensen for hva som er pÞbelstreker og hva som er sjikane? Jeg nÊrmer meg 30 Är, og fÞr i dag, hadde jeg ikke trodd jeg var i stand til Ä banke en gutt pÄ 12-13 Är. Det var ikke at de traff meg som provoserte mest, men hvordan de snakket til meg og holdningen deres. At jeg ble holdt fast gjorde meg rasende. Er dette vanlig oppfÞrsel for gutter i den alderen? Det er ikke mitt ansvar Ä oppdra dem, men synes ikke det er riktig Ä ikke si fra til dem heller. Hva er deres tanker rundt slike situasjoner og hvordan man som voksen skal hÄndtere det?
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 SnÞballkasting er da virkelig ikke noe nytt for "ungdommen i dag" Tvert imot er det vel uvanlig uskyldig for dagens unge. Hvorfor i alle dager prÞvde du ta fysisk fatt i en av dem og riste?? Hva ville du oppnÄ med det? TÄpelig oppfÞrsel av deg. Om du ville vise dem at det var galt Ä kaste snÞballer, sÄ hjelper det da ikke om du skal bli fysisk med dem. à riste folk er da ikke bedre enn Ä kaste snÞballer. Her overreagerte du. En kommentar om "Er dere virkelig sÄ barnslige at dere ikke har kommet over snÞballkastestadiet ennÄ?" hadde vÊrt nok.
Gjest amu Skrevet 24. februar 2009 #3 Skrevet 24. februar 2009 SnÞballkasting er da virkelig ikke noe nytt for "ungdommen i dag" Tvert imot er det vel uvanlig uskyldig for dagens unge. Hvorfor i alle dager prÞvde du ta fysisk fatt i en av dem og riste?? Hva ville du oppnÄ med det? TÄpelig oppfÞrsel av deg. Om du ville vise dem at det var galt Ä kaste snÞballer, sÄ hjelper det da ikke om du skal bli fysisk med dem. à riste folk er da ikke bedre enn Ä kaste snÞballer. Her overreagerte du. En kommentar om "Er dere virkelig sÄ barnslige at dere ikke har kommet over snÞballkastestadiet ennÄ?" hadde vÊrt nok. NÄ var det ikke snÞballer de kastet. Det var en stor og hard kloss av snÞ. Hadde jeg fÄtt den i bakhodet som var hensikten, hadde det ikke vÊrt behagelig. Jeg har vondt der snÞklumpen traff meg i bakhodet, sÄ det er ikke lÞssnÞ det er snakk om her. Grunnen til at jeg ville riste gutten, var at ord ikke hjalp. Jeg ble kalt meget stygge ting, og forsÞkt dyttet vekk. Kaster man pÄ tilfeldig forbigÄende, mÄ man regne med Ä bli tilsnakket. Kan man kaste fÄr man ogsÄ si beklager nÄr noen sier det gjorde veldig vondt. Det er ikke sÄ mange Är siden jeg var ung, men slik sprÄkbruk hadde ingen av de jeg vanket med. Jeg blir fort hissig, det tar jeg selvkritikk for. Men, samtidig mener jeg at det gÄr en grense for hva som kan kalles rampestreker og ikke. FÄr bare hÄpe de guttene tenker over hvem de kaster etter, sÄ gamle damer ikke blir deres neste offer. SÄ fÄr jeg vel slutte og bry meg sÄ mye. Du vet, jeg sier fra til folk som sitter med fÞttene i setene pÄ banen og folk som kliner tyggis pÄ setene.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #4 Skrevet 24. februar 2009 BevÊpne deg med solide isklosser av noen snÞballer neste gang du passerer pÞbelungene, sÄ kan du ta igjen om det gjentar seg. Ord hjelper ikke pÄ folk uten oppdragelse, dessverre.
Gjest Rastapasta Skrevet 24. februar 2009 #5 Skrevet 24. februar 2009 Det skal du ikke finne deg i. Jeg hadde reagert pÄ samme mÄte, kanskje enda mer sint. Drittunger.
Gjest Gjest_Naja_* Skrevet 24. februar 2009 #6 Skrevet 24. februar 2009 SkjÞnner godt at du ble sint! Men kanskje det var nettopp det de ville oppnÄ? Jeg hadde sikkert ikke tort Ä gÄ bort til dem Ä si noe en gang jeg, og det hadde heller ikke gjort ting bedre. Tror kanskje kommentaren til "gjest" om snÞballstadiet og barnslighet ville vÊrt ganske lur.
Kimb Skrevet 27. februar 2009 #7 Skrevet 27. februar 2009 SÄnn som jeg leser dette, synes jeg det minner mer om overfall/sjikanering enn rampestreker. Synd at det faktisk har blitt sÄnn at unger(12) og de du tror skal vÊre sÄpass voksne(17)ikke har respekt fo andre. Skremmende utvikling, siden det bare blir mer og mer av den..Uansett alder og kjÞnn. Selv om jeg ikke er noen fan av "vold", hÄper jeg de fÄr smake sin egen medisin en dag
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ