Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #1 Skrevet 23. februar 2009 Hvem ønsker å jobbe på et sted der man er under pedo-observasjon hele tiden? Hvem ønsker å jobbe med barn når alle menn er overgripere til det motsatte er bevist? Og det motsatte blir vel egentlig aldri bevist, gjør det? Det er ikke noe spesielt moro å få disse rare blikkene og hele tiden føle seg under observasjon. Det er ikke noe moro og bli utspurt av foreldre: hvorfor vil du jobbe med barn da? har du barn selv eller? er du gift eller? Nei, fy! Dette smitter også over på fedre. Sånn samfunnet er i dag, egentlig ikke så langt fra Bjugn-tiden, kan dere bare ikke forvente at fedrene skal ta en aktiv del av barna deres liv. Kanskje dersom de har sønner, men døtre? Det er bare å holde seg langt unna! Jeg har selv døtre, og føler meg ukomfortabel i skifting og stellesituasjoner. Egentlig holder jeg meg langt unna og overlater ansvaret til mor i huset. Forhåpentligvis har dere fått avklart to viktige spørsmål. Nå vet dere hvorfor det ikke er lett å rekruttere menn i barnehagene og hvorfor fedre tar avstand fra sine døtre. Jeg har ikke jobbet i barnehage før, men kjenner flere menn som har opplevd det som ubehagelig og sluttet etter kort tid. Er det virkelig slik at dere kvinner og mødre ser en pedo bak ethvert tre og forventer at de skal sprette opp som troll på fjærer fra små esker? Dere kan stort sett takke dere selv for disse to problemstillingene som overskriften tilsier. Jeg tror dere selv vet hvem som bør føle seg truffet eller ikke, noen er selvsagt verre enn andre. Hilsen en mann og familiefar som er lei idiotien!
Gjest Wrangler Skrevet 23. februar 2009 #2 Skrevet 23. februar 2009 Jeg er ikke sånn mamma. Så jeg føler meg ikke truffet av dine konkusjoner. Men KAN til en viss grad forstå at noen menn opplever det slik... Dessverre.
Phaedra Skrevet 23. februar 2009 #3 Skrevet 23. februar 2009 Hvorfor tror du vi anser alle menn som jobber med barn som pedo? Hvor kommer disse tankene (og sinnet) fra? Jeg synes det er flott med menn som jobber i barnehage, skole osv. Jeg pleide også å like de mannlige lærerne best på skolen, og det husker jeg fortsatt. Jeg synes også det er fint når menn deltar i skift, stell, hva det måtte være med barna sine, og jeg tror det skal mye til for at jeg begynner å lure på om noen er pedofil. Så, hva er bakgrunnen for innlegget ditt?
Gjest frufru Skrevet 23. februar 2009 #4 Skrevet 23. februar 2009 Jeg husker spesielt en tråd, tror det var her på forumet, om noen som ikke ville at en mann som jobbet i barnhagen skulle skifte bleier på jenta deres. Og det var så mange som var enige! Det er var til og med noen som sa noe om at hun var redd for at datteren hennes skulle leke med seg selv (noe som skjer, og som er helt naturlig) og dermed ufrivillig "friste" han som skiftet på henne... Som om menn flest ikke har noe hemninger og at selv om de ikke er pedofile så kan de jo bli det av å se de nakne småjentene... Det var så mange som nikket og var enige og heller ville være føre var. Nå ble trådens natur slik at det virket som de fleste "seriøse" falt vekk og det ble en slags lynsjetråd, men det var fremdeles en ganske så skummel tråd. Jeg kan skjønne det er vanskelig for fedre også. Jeg har sett hvordan noen folk ser på mannen min når han koser med prinsessen vår. Nå er han veldig flink til å overse det, men ettersom vi bor i en by hvor det en stund tilbake var en pedo-scare så er det veldig mange som er "overvåkne". Det er til og med noen som syns det er unaturlig og ekkelt at han koser sånn med henne. Mannen min er en kosete type. Han er like kosete med sønnen vår, men han har begynt å bli så stor at han ikke vil koses med mens lillepia fremdeles elsker det. Men jeg vil si til TS at de fleste mødre jeg kjenner ikke tenker slikt i det hele tatt. Ikke kjeft oss alle ned for syndene til noen få. Ikke gå i den fella de du er sint på går i.
Gjest Oza Skrevet 24. februar 2009 #5 Skrevet 24. februar 2009 (endret) Det er bare sånn det er, og jeg skjønner det godt med tanke på at det er noe menn (og kvinner, men det er ikke så vanlig) KAN gjøre, og som er veldig vanskelig å oppdage. Gjør ikke du ? Det viktigste er vel at du selv vet at småjentene (og guttene) er trygge med deg ? Endret 24. februar 2009 av Oza
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #6 Skrevet 24. februar 2009 Hvem ønsker å jobbe på et sted der man er under pedo-observasjon hele tiden? Hvem ønsker å jobbe med barn når alle menn er overgripere til det motsatte er bevist? Og det motsatte blir vel egentlig aldri bevist, gjør det? Det er ikke noe spesielt moro å få disse rare blikkene og hele tiden føle seg under observasjon. Det er ikke noe moro og bli utspurt av foreldre: hvorfor vil du jobbe med barn da? har du barn selv eller? er du gift eller? Nei, fy! Dette smitter også over på fedre. Sånn samfunnet er i dag, egentlig ikke så langt fra Bjugn-tiden, kan dere bare ikke forvente at fedrene skal ta en aktiv del av barna deres liv. Kanskje dersom de har sønner, men døtre? Det er bare å holde seg langt unna! Jeg har selv døtre, og føler meg ukomfortabel i skifting og stellesituasjoner. Egentlig holder jeg meg langt unna og overlater ansvaret til mor i huset. Forhåpentligvis har dere fått avklart to viktige spørsmål. Nå vet dere hvorfor det ikke er lett å rekruttere menn i barnehagene og hvorfor fedre tar avstand fra sine døtre. Jeg har ikke jobbet i barnehage før, men kjenner flere menn som har opplevd det som ubehagelig og sluttet etter kort tid. Er det virkelig slik at dere kvinner og mødre ser en pedo bak ethvert tre og forventer at de skal sprette opp som troll på fjærer fra små esker? Dere kan stort sett takke dere selv for disse to problemstillingene som overskriften tilsier. Jeg tror dere selv vet hvem som bør føle seg truffet eller ikke, noen er selvsagt verre enn andre. Hilsen en mann og familiefar som er lei idiotien! Det er ikke en menneskerett å få jobbe med barn, men det er en menneskerett å bli beskyttet mot potensielle overgripere.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #8 Skrevet 24. februar 2009 Det er ikke en menneskerett å få jobbe med barn, men det er en menneskerett å bli beskyttet mot potensielle overgripere. Nettopp! Det er viktig at flere menn arbeider i barnehage, men samtidig er det dessverre nødvendig at de observeres spesielt for å avsløre evt pedofile tendenser. Av hensyn til barnas sikkerhet må de finne seg i dette. Det at man følger med mennenes oppførsel mhp tegn til overgrepshandlinger, betyr ikke at mennene får mistanke om slik oppførsel rettet mot seg. Mistanken kommer først når de oppfører seg slik at det vekker mistanke. Så lenge de gjør jobben slik de skal og godtar en viss overvåking, har de intet å frykte og heller intet å klage over.
Gjest overgrepsoffer Skrevet 24. februar 2009 #9 Skrevet 24. februar 2009 Nettopp! Det er viktig at flere menn arbeider i barnehage, men samtidig er det dessverre nødvendig at de observeres spesielt for å avsløre evt pedofile tendenser. Av hensyn til barnas sikkerhet må de finne seg i dette. Det at man følger med mennenes oppførsel mhp tegn til overgrepshandlinger, betyr ikke at mennene får mistanke om slik oppførsel rettet mot seg. Mistanken kommer først når de oppfører seg slik at det vekker mistanke. Så lenge de gjør jobben slik de skal og godtar en viss overvåking, har de intet å frykte og heller intet å klage over. Takk for et godt innlegg!
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #10 Skrevet 24. februar 2009 Jeg føler at du lever for ti/femten år siden og jeg lever nå. Det er ikke samme verden.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #11 Skrevet 24. februar 2009 Jeg føler at du lever for ti/femten år siden og jeg lever nå. Det er ikke samme verden. hvem var denne kommentaren til?
Amalie_85 Skrevet 24. februar 2009 #12 Skrevet 24. februar 2009 Vet veldig godt hva du mener med at menn blir uglesett i barnehagen. Men den trenden har nok snudd litt og. For jeg har flere menn i min klasse nå (førskolelærer) og når vi har vært i praksis har de blitt tatt imot nesten bedre enn oss jenter. Og en jeg vet hvem er sa og at han syns det er bedre nå enn det var for noen år siden, da følte han at foreldrene var ute etter han hele tiden. Mens nå så var alle kjempe positive og fortalte til han at de var glade for å ha en mann der for barnet dems syns det er så kjekt. Men at menn tar avstand fra sine dødtre....den syns jeg er litt merkelig. For om man gjør det så LAR man jo samfunnet styre deg. Hva med da å vise til verden at dette er mitt barn, jeg er en foreldre som tar like stor del av det som følger med som den andre foreldren. Jeg hadde stussa veldig om min kjæreste ikke ville skifte på en eventuell datter.
Siona Skrevet 24. februar 2009 #13 Skrevet 24. februar 2009 I barnehagen hvor datteren min går er det faktisk flest menn. Ihvertfall på hennes avdeling. Synes det er helt supert!
Gjest Blush Skrevet 24. februar 2009 #14 Skrevet 24. februar 2009 Nettopp! Det er viktig at flere menn arbeider i barnehage, men samtidig er det dessverre nødvendig at de observeres spesielt for å avsløre evt pedofile tendenser. Av hensyn til barnas sikkerhet må de finne seg i dette. Det at man følger med mennenes oppførsel mhp tegn til overgrepshandlinger, betyr ikke at mennene får mistanke om slik oppførsel rettet mot seg. Mistanken kommer først når de oppfører seg slik at det vekker mistanke. Så lenge de gjør jobben slik de skal og godtar en viss overvåking, har de intet å frykte og heller intet å klage over. Nå, de fleste menn er ikke pedofile og jeg vil tro at de færreste av de overgrep som faktisk skjer, skjer i barnehager. Hvis menn skal finne seg i å bli mistenkeliggjort på grunnlag av hva et mindretall av dem gjør så må det samme også gjelde kvinner, all den tid det faktisk finnes kvinnelige overgripere også. Jeg er enig med ts i at pedofilifrykten tar litt av hos enkelte, samtidig som jeg jo har forståelse for det i en verden der vi får servert historier om overgrep stadig vekk. Men jeg har enda ikke møtt kvinner irl som har uttrykt skepsis til menn i barnehager. At du føler deg ukomfortabel med å stelle dine egne døtre i ditt eget hjem synes jeg er trist.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #15 Skrevet 24. februar 2009 jeg vil tro at de færreste av de overgrep som faktisk skjer, skjer i barnehager. ta på deg brillene dine så du ser litt klarere. det er en kjent sak at pedofile søker seg til miljøer hvor det er tilgang på barn, f-eks barnehager, skoler, idrettslag. Dette vet selv du... Det betyr ikke at alle som jobber innenfor de nevnte stedene er potensielle pedofile, men det betyr at ganske mange KAN være det, og derfor skal man følge med nøye på de menn som jobber med barn.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #16 Skrevet 24. februar 2009 Hvis menn skal finne seg i å bli mistenkeliggjort på grunnlag av hva et mindretall av dem gjør så må det samme også gjelde kvinner, all den tid det faktisk finnes kvinnelige overgripere også. OK, nå er du bare dum. Du VET at det er langt flere mannlige enn kvinnelige overgripere? Og bare så du vet det: Kvinnelige overgripere er som oftest barnas egen mor, ikke barnehagetanta eller læreren. Ikke kast deg så bastant inn i debatter hvor du ikke vet noe som helst, og med idiotiske utsagn står i fare for å tråkke på ofrene, noen av dem tydelige i denne debatten!
Gjest Blush Skrevet 24. februar 2009 #17 Skrevet 24. februar 2009 OK, nå er du bare dum. Du VET at det er langt flere mannlige enn kvinnelige overgripere? Og bare så du vet det: Kvinnelige overgripere er som oftest barnas egen mor, ikke barnehagetanta eller læreren. Ikke kast deg så bastant inn i debatter hvor du ikke vet noe som helst, og med idiotiske utsagn står i fare for å tråkke på ofrene, noen av dem tydelige i denne debatten! Saklig du. Poenget var at det finnes overgripere av begge kjønn, og at ingen skal stigmatiseres på grunnlag av kjønnet sitt. Hvis det virkelig er nødvendig med ekstra observasjon i barnehager så får det gjelde alle. Mannlige overgripere er også som oftest i familie med barnet. Ser ikke hvor jeg har tråkket på noen her, men.
Gjest mor og "utsatt" Skrevet 24. februar 2009 #18 Skrevet 24. februar 2009 OK, nå er du bare dum. Du VET at det er langt flere mannlige enn kvinnelige overgripere? Og bare så du vet det: Kvinnelige overgripere er som oftest barnas egen mor, ikke barnehagetanta eller læreren. Ikke kast deg så bastant inn i debatter hvor du ikke vet noe som helst, og med idiotiske utsagn står i fare for å tråkke på ofrene, noen av dem tydelige i denne debatten! Er ikke du litt bastant og "dum" selv nå som uttaler deg på vegne av alle "ofre". Vet du alt? Mannlige overgripere også som oftest barnas egen far eller i familie med barnet. Ofre er forskjellige de også, jeg for min del har vært utsatt for et mannlig familiemedlem - men har ikke hatt problemer med at det har jobbet menn i de barnehagene jeg har hatt mine barn. Men jeg er mer obs på menn, det skal jeg innrømme og leter etter tegn som jeg gjenkjenner - samtidig som jeg er veldig obs på at jeg ikke skal la det gå utover alle menn pga. det jeg opplevde med en dust av arten.
Gjest ja Skrevet 24. februar 2009 #19 Skrevet 24. februar 2009 selv er jeg pappa til en jente på 18 mnd og jeg ser det som naturlig å kose med henne. selvfølgelig er det tragisk at noen blir utsatt for overgrep men det må da ikke bli slik i dette samfunnet at far blir sett på som pedo fordi han gir barna sine kjærlighet og omsorg. Trodde det var nettopp det barn trengte for å vokse opp og bli harmoniske og trygge ...
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #20 Skrevet 24. februar 2009 Det er ikke en menneskerett å få jobbe med barn, men det er en menneskerett å bli beskyttet mot potensielle overgripere. Nå skrev jeg ikke hovedinnlegget fordi jeg mener det er en menneskerettighet å jobbe med barn. Jeg skriver bare at hysteriet skremmer menn vekk fra både omsorgsyrker med barn og selv egne barn. Det blir altfor lett av kvinner og skrive at man bare må akseptere det og leve med det dersom man vil jobbe med barn. Dere opplever tross alt aldri uglesyn. Det gjør faktisk noe med stoltheten din og komforten din som et menneske. Det er nedverdigende og sårende av aller verste grad. Som sagt ingen menneskerettighet å jobbe med barn, men jeg vil da mene at det er en slags rettighet for barn barn å få oppleve begge kjønnsrollene på et daglig plan, spesielt barn som bor med alenemødre.? Slik det er nå, holder de fleste menn seg unna, så enkelt er det. Dere kan ikke stille krav av menn når menn ikke vil være der i utgangspunktet, det blir en helt feil tankegang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå