Gå til innhold

Hvor får man kjøpt urte-frø i oslo?

Gjest Gjest_My

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_My

Jeg har blitt veldig glad i å lage mat med friske urter i, og kunne tenke meg å ha friske urter på kjøkkenbenken. Har kjøpt friske urter fra butikken flere ganger, men klarer ikke holde liv i dem. Tenkte derfor at jeg skulle invistere i noen eva solo potter og dyrke urtene selv. Men jeg vet ikke helt hvor man kan få tak i frø (timian, basilikum, rosmarin o.l.) i oslo området...gjerne ved majorstuen hvis det fins noe! :D

Håper noen kan hjelpe meg. Eier ikke grønnefingrer, men vil gjerne prøve meg! hehe Så tips tas med en stor TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lette flere steder, til og med på plantasjen, men fant ikke noe, nå på vinteren, så jeg endte med å bestille fra eBay ;) Har to evasolo-potter jeg også, men syntes fortsatt ikke at jeg får til urter... Fikk det til bra på verandaen i sommer, men ikke på kjøkkenbenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så masse frø på europris sist jeg var der. :)

Er vel ikke helt sesongen for frøplanting ennå, så kan vel være vanskelig å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på Mester grønn el andre blomsterbutikker, så også at de har på Floriss!

får heller ikke til urter i Eva Solo pottene, de bare dør for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest

Jeg har Eva Solo-potter som jeg får til utene i. Det som trengs, er at urtene må deles i minst tre før de plantes, for stilkene står altfor tett til at én plante får plass. Nå har en bailikum blitt tre planter, og vokser som bare det. Prøv det neste gang. Koriander får jeg ikke til inne, den er vanskelig. Har noen råd, så blir jeg glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

Gjest Gjest_Anette_*

Hei hei

De fleste gartnerier og hagesentre selger frø, samt plantasjen tror jeg skal ha en del.

Noen tips til dyrking av urter inne:

Urtene du får kjøpt i butikken er ofte sådd i dårlig gjord (torv) og tilført masse plantenæring. De er i bunn og grunn ikke ment å vare lenge, men hvis du deler de opp, planter de i ny og god jord er det mulig å få de til å vare. Husk å gi de næring ca. en gang i uken.

Urter trives best om de blir vannet fra bunnen av slik at de kan "drikke" gjennom røttene (når disse kommer ut gjennom hullene i vanningspotten). Vannet burde være lunkent, ikke iskaldt. Eva solo- potter er ikke nødvendig, vanlige potter fungerer like bra (og er jo gjerne litt finere da). ;)

Sørg for tilstrekkelig dagslys, men helst ikke midt i solsteken.

Når det kommer knopper på f.eks basilikum er det lurt å knipe av disse. Bruk de gjerne i en salat. Knoppene stjeler utrolig mye næring fra urten og er ikke gunstig.

Mange urter kan gjerne trimmes litt. Skjær av stilken i 45 graders vinkel rett over nest bladutspring og det vil komme nye skudd der.

Om vinteren:

- tørr vinterluft er ikke gunstig for urter, så plasser gjerne en skål med litt vann i under potten. Vannet vil sakte fordampe og gi litt fuktighet til urten.

- Får de for lite dagslys (min. 6 timer om dagen) kan et godt alternativ være å plassere de under et lysstoffrør (f.eks på kjøkkenbenken).

Lykke til med urtene dine! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt god erfaring med Eva Solo-potte og butikk-kjøpte urter, men da har jeg "luket" ut nesten halvparten av urten med en gang.

Nå ønsker jeg meg mynte, men det er sjelden å finne i butikkene. Kan jeg dyrke mynte fra frø også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...