Gjest Dulcis Skrevet 23. februar 2009 #1 Skrevet 23. februar 2009 Siden været ute er i ferd med å ta knekken på meg (regn og snø om hverandre, sørpe til langt opp til knærne og diverse) har jeg bestemt meg for å begynne å planlegge sommerferien litt. Tidlig ute, men shitau, det er jo under et halvår til! :happy: Siden sambo ikke har sett så mye av det som er sør for Trondheim, har jeg bestemt meg for at vi skal utforske vårt kjære hjemland i år Men er nok kanskje litt uaktuelt med den østre delen av landet... Er ikke interessert i så altfor mye action på ferien (selv om det kanskje hadde vært noe å ta med sambo på strikkhopping da...), men heller fine steder å ta bilde av, litt interessant historie bak stedene, kanskje noen artige senter/museer (som vitenskapssenteret i Tr.heim), naturundre, fine sentrumsgater, osv. Har vært inne på tanken om Trollstigen, Geirangerfjorden, Atlanterhavsveien, Maihaugen og noen andre, men hadde vært artig å høre om dere har en favoritt(små)by eller sted hvor dere har vært eller bor. Ble litt rotete det her, men er rett og slett ute etter tips om fine (mindre) steder i landet. Noen tips? (Gjerne rundturer)
hjertesukka Skrevet 23. februar 2009 #2 Skrevet 23. februar 2009 (endret) - Har en gang tatt rundturen rundt Jotunheimen og ned til Sogn. Hvis dere er interessert i friluftsliv, så kan dere jo gå over Besseggen samtidig, som ligger langs denne ruten. Man kan også ta turen til toppen av Galhøpiggen om det er av interesse. Vi startet på Geilo og kjørte opp til Beitostølen, overnattet og dagen etter over Valdresflya og ned til Lom. Deretter overnattet vi på Røisheim Hotel, som er et veldig spesielt sted. Vi overnattet i stabburet. Røisheim ligger i Lom kommune og i starten av Bøverdalen. (tror jeg- se link for mer detaljer) De serverer gourmetmat her, og de har også gitt ut en kokebok. Så stedet er ikke spesielt rimelig, men bare nevner det. Men fantastisk koselig og jeg vil karakterisere det som en perle. http://www.roisheim.no Neste dag over Sognefjellet og ned til Leikanger i Sogn. Tok ferje over til Vik i Sogn, kjørte over fjellet og tok inn på Fleichers Hotel på Voss. Dette var et kort resyme av turen, men her er jo masse flott natur med på kjøpet og fine motiver å fotografere. (noen dårlige og feil formulerte setninger - men til mitt forsvar så var jeg på vei til sengen og fikk bare så lyst å svare.) Endret 23. februar 2009 av hjertesukka
^^Belle^^ Skrevet 24. februar 2009 #3 Skrevet 24. februar 2009 Preikestolen er verdt å få med seg på ferie i sør-Norge synes jeg. Det tar litt tid å komme opp, men det er ikke noen krevende løype. Ta med dere niste og bruk god tid. Ellers liker jeg veldig godt Stavanger om sommeren. Sitte nede på kaien i solsteiken og ta seg en kald pils. *aaahh* Sentrumsområdet i Stavanger er også kjempekoselig. Men styr unna Sandvolleyballturneringen og Glad mat festivalen - da er det altfor mye folk der synes jeg. Sildajazzen i Haugesund er også gøy å få med seg, 12-16. august, gjerne ikke pga. selve jazzen (jeg hater jazz), men folkelivet og selve byen. Er du på disse kanter må du også besøke Skudeneshavn (45 min fra Haugesund). Byen er nydelig på sommeren.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #4 Skrevet 25. februar 2009 Øyhopping i Hardangerfjorden Tysnes, Stord, Bømlo, Halsnøy, samt en sving innom fastlandet for å se Baroniet i Rosendal, Bondhusbreen (del av Folgefonna) og Bondhusvatn - fin rusletur i behagelig terreng. Bergen er også herlig om sommeren =) Båten som går mellom Bergen og Stord (Leirvik) fortsetter videre til Haugesund og Stavanger, så ikke så vanskelig å komme seg videre sørover På østsiden vil jeg anbefale Stavern rett utenfor Larvik. Herlig by =) Fredrikstad er også nydelig om sommeren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå