Gjest Dulcis Skrevet 23. februar 2009 #1 Skrevet 23. februar 2009 Har sikkert kunnet lagt dette under Forbruker og økonomi, men velger heller å legge det her jeg, vil høre fra flest mulig Er altså interessert/nysgjerrig i å høre om dere som "bare" er samboere, har felles økonomi? Her i huset er det en selvfølge. Den første plassen vi bodde i lag hadde jeg en 100% stilling mens han hadde bare en mindre stilling. Selv om han hadde klart å betale sin del av både strømregninga og husleie for lønna han fikk, bestemte vi oss for at vi skulle ha en felles økonomi. Dermed delte vi på regningene, betaling på lånene, og så videre, og endte som regel opp med at jeg betalte det meste den siste halvdelen av måneden. Nå er situasjonen snudd opp ned, og det er han som tjener det dobbelte av meg, og vi deler da på hans lønn når eventuelt min konto går tom. For oss er dette den eneste løsningen som vi føler oss vel med, hvis f.eks. jeg skulle ha hatt igjen 3000,- etter alle faste utgifter og han ingenting, sånn som det var til å begynne med, ville jeg ha hatt dårlig samvittighet hvis bare jeg har kjøpt meg en masse klær og stasj. Mens han hadde bare levd på "mine premisser" og barmhjertighet, og bare hadde fått det nødvendigste. Jeg synes dette er en god ordning, i hvert fall for oss, siden vi da står stilt likt og kan nyte det vi har til overs ilag eller står sammen hvis det en måned er litt trangere økonomisk. Hvordan har dere det? Og hvorfor? Må også nevne at vi er i begynnelsen og slutten av 20årene. Ville vært interessant å se om det har noe med alder å gjøre
Gjest Mann på 44 Skrevet 23. februar 2009 #2 Skrevet 23. februar 2009 Har sikkert kunnet lagt dette under Forbruker og økonomi, men velger heller å legge det her jeg, vil høre fra flest mulig Er altså interessert/nysgjerrig i å høre om dere som "bare" er samboere, har felles økonomi? Her i huset er det en selvfølge. Den første plassen vi bodde i lag hadde jeg en 100% stilling mens han hadde bare en mindre stilling. Selv om han hadde klart å betale sin del av både strømregninga og husleie for lønna han fikk, bestemte vi oss for at vi skulle ha en felles økonomi. Dermed delte vi på regningene, betaling på lånene, og så videre, og endte som regel opp med at jeg betalte det meste den siste halvdelen av måneden. Nå er situasjonen snudd opp ned, og det er han som tjener det dobbelte av meg, og vi deler da på hans lønn når eventuelt min konto går tom. For oss er dette den eneste løsningen som vi føler oss vel med, hvis f.eks. jeg skulle ha hatt igjen 3000,- etter alle faste utgifter og han ingenting, sånn som det var til å begynne med, ville jeg ha hatt dårlig samvittighet hvis bare jeg har kjøpt meg en masse klær og stasj. Mens han hadde bare levd på "mine premisser" og barmhjertighet, og bare hadde fått det nødvendigste. Jeg synes dette er en god ordning, i hvert fall for oss, siden vi da står stilt likt og kan nyte det vi har til overs ilag eller står sammen hvis det en måned er litt trangere økonomisk. Hvordan har dere det? Og hvorfor? Må også nevne at vi er i begynnelsen og slutten av 20årene. Ville vært interessant å se om det har noe med alder å gjøre Er selv samboer med ei som er noen år yngre og har et barn. Vi har blant annet av hensyn til guttungen mye større hus enn vi hadde trengt om vi var to og også en plassering sentralt i forhold til skole. Jeg tjener ca 30% mer enn henne, men hun hadde mye mer egenkapital på huset. Selv om vi ikke har felles konto eier vi hus i sammen og den som har penger betaler regninger og mat. Tror vi bruker ca likt på oss selv, men guttungen får mye. Hadde ikke orket og finregne på kostnader. Vi har funnet en løsning som vi trives med.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #3 Skrevet 23. februar 2009 Vi er samboere uten barn og har i praksis felles økonomi. Vi eier et hus sammen (50% av huset hver). Den som tjener mest av oss, tjener over 150.000 mer enn den andre. Vi er i 20-årene og har vært sammen i nærmere syv år.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. februar 2009 #4 Skrevet 23. februar 2009 vi har delt økonomi. Det er fordi jeg tjener for dårlig til å ha råd til å sitte med halvparten av lånet på huset. Jeg tjener halvparten av det han tjener i mnd ca. Så han betaler alt av regninger som går på huset, og jeg betaler alt av mat og slike ting. Bilen eier vi likt så utgiftene på det deler vi 50/50. Det funker for oss, og det har det gjort alltid. Mange som liker å legge seg opp i dette fordi jeg kommer dårligst ut av det ved et evt brudd, men så lenge jeg ikke tjener nok så kommer vi nok til å fortsette sånn. Jeg har fremdeles nok igjen av min lønn til å kjøpe det jeg vil, eller å spare meg opp litt penger.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #5 Skrevet 23. februar 2009 vi har delt økonomi. Det er fordi jeg tjener for dårlig til å ha råd til å sitte med halvparten av lånet på huset. Jeg tjener halvparten av det han tjener i mnd ca. Så han betaler alt av regninger som går på huset, og jeg betaler alt av mat og slike ting. Bilen eier vi likt så utgiftene på det deler vi 50/50. Det funker for oss, og det har det gjort alltid. Mange som liker å legge seg opp i dette fordi jeg kommer dårligst ut av det ved et evt brudd, men så lenge jeg ikke tjener nok så kommer vi nok til å fortsette sånn. Jeg har fremdeles nok igjen av min lønn til å kjøpe det jeg vil, eller å spare meg opp litt penger. Du burde ta lån på en del av huset, det du har råd til å betale. Da får du også glede av verdistigningen ved evt brudd. Du burde tenke på det! Sorry at jeg legger meg i...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå