Gjest Gjest_Guri_* Skrevet 23. februar 2009 #1 Skrevet 23. februar 2009 Panelet i leiligheten min ble grunnet og malt med to strøk for ca. 6 år siden. Nå skal jeg male igjen - trenger jeg å grunne først? Og, jeg skal fikse spikerhull o.l., er det sparkel jeg skal bruke til dette? Eller finnes det andre ting som er bedre egnet til panel?
sixx Skrevet 23. februar 2009 #2 Skrevet 23. februar 2009 Panelet i leiligheten min ble grunnet og malt med to strøk for ca. 6 år siden. Nå skal jeg male igjen - trenger jeg å grunne først? Nei, eksisterende maling fungerer som grunning. Skal du endre mye på fargen? Og, jeg skal fikse spikerhull o.l., er det sparkel jeg skal bruke til dette? Eller finnes det andre ting som er bedre egnet til panel? Ja, det er sparkel du skal bruke. Til kvistsprekker bruker jeg akrylmasse.
Gjest padawan Skrevet 4. mars 2009 #3 Skrevet 4. mars 2009 om du skal bruke grunnning er litt avhengig av hvor stor kontrast det er mellom fargen som er der og den fargen som skal males på. er det stor forskjell bør du grunne. grunningsmaling har bedre dekkevne enn vanlig maling så du kan spare deg for noen strøk ved å grunne. er det liten forskjell trenger du, som tidligere nevnt i tråden, ikke å grunne. til spikerhull er finsparken bra å bruke. er det store hull eller sprekker som skal tettes bør du bruke akryl fugemasse.
hufsa! Skrevet 5. mars 2009 #4 Skrevet 5. mars 2009 Heia,jeg bytta fra brun til hvit på panel.Måtte ha 3 strøk og ang spikerhull,har aldri sparka holder lenge og dyttre litt maling i hulla ;-)) Ja,om det ikke er noen kjempehull.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2009 #5 Skrevet 5. mars 2009 Heia,jeg bytta fra brun til hvit på panel.Måtte ha 3 strøk og ang spikerhull,har aldri sparka holder lenge og dyttre litt maling i hulla ;-)) Ja,om det ikke er noen kjempehull. Jeg har lest flere av rådene dine her inne på hus/hage og håper virkelig ikke at noen følger dem. Det virker som om du ikke har greie på hva du snakker om. Folk spør her for å få skikkelige råd. Selvfølgelig skal man sparkle over spikerhull. Å dytte maling inn i hullene er helt på jordet. Nå kommer det selvfølgelig an på hvilke krav man selv har til resultatet, men hvis man vil ha en vegg hvor maling ikke renner ut fra spikerhull og det ikke sprekker opp rundt spikerhullene fordi det er for tykt lag med maling inni - da sparkler man selvfølgelig. Hva er vits med å gi råd her Hufsa, så lenge du hele tiden gir feil råd?
hufsa! Skrevet 5. mars 2009 #6 Skrevet 5. mars 2009 Jeg har lest flere av rådene dine her inne på hus/hage og håper virkelig ikke at noen følger dem. Det virker som om du ikke har greie på hva du snakker om. Folk spør her for å få skikkelige råd. Selvfølgelig skal man sparkle over spikerhull. Å dytte maling inn i hullene er helt på jordet. Nå kommer det selvfølgelig an på hvilke krav man selv har til resultatet, men hvis man vil ha en vegg hvor maling ikke renner ut fra spikerhull og det ikke sprekker opp rundt spikerhullene fordi det er for tykt lag med maling inni - da sparkler man selvfølgelig. Hva er vits med å gi råd her Hufsa, så lenge du hele tiden gir feil råd? Jeg tar aldri feil jeg ;-)) Blir kjmpefint,hvorfor lage mere jobb enn man trenger?? Du må prøve før du kan utale deg.Jeg har iallefall prøvd ut det jeg anbefaler,tji hi.
Gjest Moby Skrevet 8. mars 2009 #8 Skrevet 8. mars 2009 Panelet i leiligheten min ble grunnet og malt med to strøk for ca. 6 år siden. Nå skal jeg male igjen - trenger jeg å grunne først? Og, jeg skal fikse spikerhull o.l., er det sparkel jeg skal bruke til dette? Eller finnes det andre ting som er bedre egnet til panel? Vask veggen med Jotun kraftvask. Denne fjerner fett, nikotin, sot og matter lett slik at ny maling fester bedre. Sparkle spikerhull og andre sprekker. Slip lett med fint sandpapir når dette har tørket. Første strøk kan godt være heftgrunn, for å få bedre feste. Slurv lønner seg ikke. Sluttresultatet vil bære preg av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå