mia83 Skrevet 23. februar 2009 #1 Skrevet 23. februar 2009 Noen som har malt rett på sponplater på vegg? Blir det pent? Eller burde jeg legge på noe først?
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #2 Skrevet 23. februar 2009 Jeg trodde det kun gikk an å male rett på gipsplater...men er ikke helt sikker. Men vet hvertfall at sparkel'et en bruker på gips er en mye finere sparkel. Den som brukes på spon er grovere...ser for meg at det ikke blir så fint....men er som sagt ikke helt sikker.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #3 Skrevet 23. februar 2009 Hei Du burde nok ikke male rett på sponplatene. Det vil ikke bli noe særlig pent. Spikerhull og andre ujevnheter må sparkles og så legges malerstrie på der igjen. Så er den klar til å males Det blir også lagt malerstrie på gips før den males.
mia83 Skrevet 23. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 23. februar 2009 Hei Du burde nok ikke male rett på sponplatene. Det vil ikke bli noe særlig pent. Spikerhull og andre ujevnheter må sparkles og så legges malerstrie på der igjen. Så er den klar til å males Det blir også lagt malerstrie på gips før den males. Vet man må sparkle.. Men det er bare i en vinterhage.. dere tror altså det ikke blir pent om man bare sparkler, grunner og så maler?
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #5 Skrevet 23. februar 2009 Det går fint å male rett på sponplateveggen. Om det bare er i en vinterhage, og du ikke er veldig nøye på at veggen skal være plettfri, går det fint an å bare sparkle og male.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #6 Skrevet 23. februar 2009 Hehe...okei, dersom det er i en vinterhage er det bare å male i vei på platene.. Men husk grunningen! det finnes grunning som er ment for sponplater o.l.
mia83 Skrevet 23. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 23. februar 2009 Hehe...okei, dersom det er i en vinterhage er det bare å male i vei på platene.. Men husk grunningen! det finnes grunning som er ment for sponplater o.l. Ville ikke gjort det på stua nei for å si det sånn..
Kvist Skrevet 23. februar 2009 #8 Skrevet 23. februar 2009 Husk på at spon er "levende" altså vil det bevege seg med temperatur og fuktighetskifter. Så sparkelen vil helt garantert få sprekker i plateskjøtene. Jeg hadde nok lagt på en form for tapet/strie/duk før jeg malte, for å unngå å få synlige sprekker. Men sparkling av både spikerhull og skjøter slipper du ikke unna uansett.
mia83 Skrevet 24. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 24. februar 2009 Husk på at spon er "levende" altså vil det bevege seg med temperatur og fuktighetskifter. Så sparkelen vil helt garantert få sprekker i plateskjøtene. Jeg hadde nok lagt på en form for tapet/strie/duk før jeg malte, for å unngå å få synlige sprekker. Men sparkling av både spikerhull og skjøter slipper du ikke unna uansett. Vi skal bruke noe greier i sprekkene ja. Det var ikke gjort på stua vår da vi kjøpte huset... så jeg vet hvordan det blir seende ut hvis man ikke gjør noe med det.. skikkelig tydelige sprekker var det.. ikke pent..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå