Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #41 Skrevet 26. februar 2009 Jeg er helt enig med denne bruden som har uttalt at gaveprisen bør ligne kuvertprisen. I følge "skikk og bruk" er det også dette som er "normen" i Norge i dag, selv om det sikkert finnes en rekke unntak. Jeg var selv gjest i et bryllup for et par år tilbake, hvor jeg var svært usikker på hvor mye jeg skulle kjøpe for i gave. Tilfeldigvis kom jeg over en "skikk og bruk" bok, og leste der en rekke nyttige tips når det gjelder etikette for bryllup hvor det bl.a stod at kuvertpris var vanlig gavepris. Så blir det da opp til hver enkelt om de velger å følge skikk og bruk eller lage sine egne normer. Veldig mange her inne (virker det til) kjører jo såkalte "alternative bryllup" i utgangspunktet, og da gjelder nok ikke den klassiske skikk og bruk uansett. Når vi nå arrangerer bryllup, må jeg innrømme at jeg forventer gaver i samme klasse som kuvertprisen. Selvsagt vet jeg at jeg ikke kommer til å få dette av alle, og jeg arrangerer ikke bryllup for gavenes del - men det ER og blir en del av pakken. Det VET vi. Det er derfor vi lager ønskelister, det er derfor glassvaremagasinene har ferdige program for brudepar mtp ønskelister og det er derfor vi har gavebord og utpakkere. Det er derfor vi ønsker oss "dyre" ting til bryllupet, som servise og bestikk. Hadde jeg ikke forventet å få noen gaver eller gaver til et par hundre kroner, hadde jeg ikke våget å legge ut ønskeliste heller. Kuvertprisen varierer jo veldig fra bryllup til bryllup, og de færreste oppgir denne til gjestene. Derfor må man bruke skjønn. Husker det stod en generell regel i skikk og bruk-boken med ca priser etter om det var "klubbhus" el hotellbryllup og hvorvidt alkohol var inkluder og det var fri bar. Har dessverre ikke den boken her nå, men vil anslå at klubbhusbryllup ligger på ca 3-400 pr gjest, med alkohol i alle fall 500. Hotell fra 700 og opp til 1500 pr gjest. Mange gir ikke pr gjest, men pr par - noe som egentlig ikke er å følge skikk og bruk, men som likevel er forståelig. Om man ikke har peiling på hvordan bryllupet er, synes jeg en grei pris å gå utfra er 5-600 kr per gjest. Altså 1000-1200 kr pr par. I bryllupet jeg var i for et par år siden var jeg invitert alene, det var en venninne og et alkoholfritt klubbhusbryllup. Jeg valgte da å gi en gave for 800 kr, selv om jeg da var student og satt trangt i det økonomisk. Det er jo ikke verre enn at man tar en ekstravakt og får dekket det inn igjen! Hvorvidt man velger å komme i bryllupet eller ikke bør ikke ha noe å si på hvor mye man gir for, så lenge man er invitert. Synes jeg. Gaven er jo en "startpakke" til brudeparet, og ikke en betaling for middagen. Om begge to er invitert ville jeg derfor minst gitt en gave for kr 1000. Er bare du invitert; en gave for 500. Men som jeg sa innledningsvis; dette er tradisjonell skikk og bruk og mange velger å ikke følge dette. Kommer vel an på hvilken sosioøkonomisk klasse man tilhører og hvilket syn man har på bryllup. Jeg håper gjestene mine ikke tenker slik... Ønsket mitt er at flest mulig kommer, og at de koser seg sammen med oss. Jeg legger mye innsats ned i dette, med herlig middag til alle, god musikk og god drikke. Mitt ønske er at det hele skal bli en fin opplevelse. Blir lei meg om folk skal tenke så mekanisk på det Jeg driter i om vi får gaver eller ikke, jeg vil bare kose meg jeg!
HelloKjersti Skrevet 26. februar 2009 #42 Skrevet 26. februar 2009 For det andre er det ofte foreldrene som betaler bryllupet, eller ihvertfall store deler av det. De får jo ingen gaver... Ofte? Sitter med inntrykket at folk flest betaler størsteparten selv.
Jade Skrevet 26. februar 2009 #43 Skrevet 26. februar 2009 For det andre er det ofte foreldrene som betaler bryllupet, eller ihvertfall store deler av det. De får jo ingen gaver... Var det ikke i gamle dager det, da? Når man gjerne giftet seg som 18-åring og uetablert, og flyttet hjem til mannens gård? Jeg vet ikke om noen som har fått bryllupet (ikke engang store deler av det) betalt av foreldrene. Ei veninne av meg fikk ca 20000,- av foreldrene. Det synes jeg var fryktelig mye!
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #44 Skrevet 26. februar 2009 Ser noen synes det er "rart" at man har råd til å gi gave, men ikke å dra i bryllupet. Den tankegangen er vel litt vel sneversynt. Jeg måtte takke nei til en invitasjon pga. at samlede kostnader ville ha oversteget et femsifret beløp (lang flyreise, overnatting, fri fra jobb uten lønn), likevel tok jeg meg råd til å gi bryllupsgave (samme størrelse som om jeg hadde deltatt).
Gjest Wind Skrevet 26. februar 2009 #45 Skrevet 26. februar 2009 (endret) Ser noen synes det er "rart" at man har råd til å gi gave, men ikke å dra i bryllupet. Den tankegangen er vel litt vel sneversynt. Jeg måtte takke nei til en invitasjon pga. at samlede kostnader ville ha oversteget et femsifret beløp (lang flyreise, overnatting, fri fra jobb uten lønn), likevel tok jeg meg råd til å gi bryllupsgave (samme størrelse som om jeg hadde deltatt). Jeg skjønner jo det, men nå tenker jeg ikke over så veldig store avstander, bare generelt. Klær, ta seg fri fra jobb, osv., er jo ting som lett koster litt penger, akkurat som en gave, og da lurer jeg på om man liksom helst skal gi gave, og la være å komme, eller komme, og vente med gave, eller ikke gi noe ... Teit tankegang, jeg vet, men jeg er nå enn sånn. Endret 26. februar 2009 av Wind
Piper Skrevet 26. februar 2009 #46 Skrevet 26. februar 2009 Jeg er helt enig med denne bruden som har uttalt at gaveprisen bør ligne kuvertprisen. I følge "skikk og bruk" er det også dette som er "normen" i Norge i dag, selv om det sikkert finnes en rekke unntak. Jeg var selv gjest i et bryllup for et par år tilbake, hvor jeg var svært usikker på hvor mye jeg skulle kjøpe for i gave. Tilfeldigvis kom jeg over en "skikk og bruk" bok, og leste der en rekke nyttige tips når det gjelder etikette for bryllup hvor det bl.a stod at kuvertpris var vanlig gavepris. Så blir det da opp til hver enkelt om de velger å følge skikk og bruk eller lage sine egne normer. Veldig mange her inne (virker det til) kjører jo såkalte "alternative bryllup" i utgangspunktet, og da gjelder nok ikke den klassiske skikk og bruk uansett. Når vi nå arrangerer bryllup, må jeg innrømme at jeg forventer gaver i samme klasse som kuvertprisen. Selvsagt vet jeg at jeg ikke kommer til å få dette av alle, og jeg arrangerer ikke bryllup for gavenes del - men det ER og blir en del av pakken. Det VET vi. Det er derfor vi lager ønskelister, det er derfor glassvaremagasinene har ferdige program for brudepar mtp ønskelister og det er derfor vi har gavebord og utpakkere. Det er derfor vi ønsker oss "dyre" ting til bryllupet, som servise og bestikk. Hadde jeg ikke forventet å få noen gaver eller gaver til et par hundre kroner, hadde jeg ikke våget å legge ut ønskeliste heller. Kuvertprisen varierer jo veldig fra bryllup til bryllup, og de færreste oppgir denne til gjestene. Derfor må man bruke skjønn. Husker det stod en generell regel i skikk og bruk-boken med ca priser etter om det var "klubbhus" el hotellbryllup og hvorvidt alkohol var inkluder og det var fri bar. Har dessverre ikke den boken her nå, men vil anslå at klubbhusbryllup ligger på ca 3-400 pr gjest, med alkohol i alle fall 500. Hotell fra 700 og opp til 1500 pr gjest. Mange gir ikke pr gjest, men pr par - noe som egentlig ikke er å følge skikk og bruk, men som likevel er forståelig. Om man ikke har peiling på hvordan bryllupet er, synes jeg en grei pris å gå utfra er 5-600 kr per gjest. Altså 1000-1200 kr pr par. I bryllupet jeg var i for et par år siden var jeg invitert alene, det var en venninne og et alkoholfritt klubbhusbryllup. Jeg valgte da å gi en gave for 800 kr, selv om jeg da var student og satt trangt i det økonomisk. Det er jo ikke verre enn at man tar en ekstravakt og får dekket det inn igjen! Hvorvidt man velger å komme i bryllupet eller ikke bør ikke ha noe å si på hvor mye man gir for, så lenge man er invitert. Synes jeg. Gaven er jo en "startpakke" til brudeparet, og ikke en betaling for middagen. Om begge to er invitert ville jeg derfor minst gitt en gave for kr 1000. Er bare du invitert; en gave for 500. Men som jeg sa innledningsvis; dette er tradisjonell skikk og bruk og mange velger å ikke følge dette. Kommer vel an på hvilken sosioøkonomisk klasse man tilhører og hvilket syn man har på bryllup. Må faktisk le av innlegget ditt, for jeg trodde ikke det var mulig å tenke så mye over gavene man får eller ikke får til bryllupet. Jeg forventet at gjestene kom for å dele dagen med oss, at de spiste, drakk og koste seg sammen med oss. Hva gavene kostet, kunne ikke brydd meg mindre. Men jeg er veldig takknemlig for ALLE gavene vi fikk, selv de kortene vi fikk fra noen av gjestene. Til ts: Jeg ville gitt for det samme, enten vi var gjester eller ikke. I vår krets er det vanlig å gi for ca 500 pr par
teebie Skrevet 26. februar 2009 #47 Skrevet 26. februar 2009 Nå er jeg verken forlovet eller tror at jeg kommer til å gifte meg med det første, så jeg går vel i kategorien bryllupsgjest. Har vært i noen brylluper, og skal i ett denne sommeren. Må si at jeg er litt sjokkert med at folk ikke kjenner til at elementær skikk og bruk tilsier at man gir en gave som står i forhold til kuvertprisen. Dette gjelder i alle slags selskap der det er naturlig at man gir gaver. Som regel vet man jo ikke hva kuvertprisen er, og det er jo ingen som sitter og finregner på dette. Når man vet hvor festen skal holdes, kjenner brudeparet og vet sånn nogenlunde hva som er vanlig i denne kretsen, er det ikke spesielt vanskelig å komme frem til en cirka sum. Det handler ikke om å betale for festen, men nå er det nå engang slik det er. Når det er sagt, kan jo ikke brudeparet forvente, eller på noen måte "kreve" dette. Man ta hensyn til at alle ikke har like god råd, og som brudepar vet man jo vet som er studenter etc. Normal folkeskikk tilsier også at man gir gave selv om man ikke kan komme, dersom man er invitert. I en bursdagsfest synes jeg dette stiller seg litt anderledes. Da mener jeg at man gir gave dersom det ville vært naturlig å gi gave selv om dagen ikke ble feiret med en større fest.
Modic Skrevet 26. februar 2009 #48 Skrevet 26. februar 2009 (endret) Nå er jeg verken forlovet eller tror at jeg kommer til å gifte meg med det første, så jeg går vel i kategorien bryllupsgjest. Har vært i noen brylluper, og skal i ett denne sommeren. Må si at jeg er litt sjokkert med at folk ikke kjenner til at elementær skikk og bruk tilsier at man gir en gave som står i forhold til kuvertprisen. Dette gjelder i alle slags selskap der det er naturlig at man gir gaver. Som regel vet man jo ikke hva kuvertprisen er, og det er jo ingen som sitter og finregner på dette. Når man vet hvor festen skal holdes, kjenner brudeparet og vet sånn nogenlunde hva som er vanlig i denne kretsen, er det ikke spesielt vanskelig å komme frem til en cirka sum. Det handler ikke om å betale for festen, men nå er det nå engang slik det er. Når det er sagt, kan jo ikke brudeparet forvente, eller på noen måte "kreve" dette. Man ta hensyn til at alle ikke har like god råd, og som brudepar vet man jo vet som er studenter etc. Normal folkeskikk tilsier også at man gir gave selv om man ikke kan komme, dersom man er invitert. I en bursdagsfest synes jeg dette stiller seg litt anderledes. Da mener jeg at man gir gave dersom det ville vært naturlig å gi gave selv om dagen ikke ble feiret med en større fest. Jeg trodde jeg var ganske oppdatert når det gjelder "elementær skikk og bruk", men dette med gave til samme pris som kuvertpris har jeg da altså aldri hørt om! Whatever; jeg - og de jeg har kjennskap til - synes det er naturlig å gi en gave når man er bedt, uavhengig av om man kan komme eller ikke. Prisen er jo helt uvesentlig - for hvordan skal man for eksempel vurdere prisen på et hjemmeheklet sengeteppe til dobbeltseng, som det jo ligger ENORMT mange timers jobb bak - i forhold til en fancy og dyr gave fra en eller annen interiørbutikk, men som det kanskje har tatt 10 minutter å kjøpe??? Jeg sier IKKE at jeg foretrekker det ene eller det andre, men for min egen del forsøker jeg å finne en gave til brudeparet (eller 40-årsjubilanten, som jeg også ville gitt gave til, selv om jeg ikke kunne komme) som jeg tror de vil bli glade for / ha nytte av / passe til dem, eller på annen måte være aktuell. Dersom jeg kjøper en gave, så har jeg satt en øvre kostnadsgrense på bakgrunn av min lommebok i den situasjonen jeg er i da, ikke på bakgrunn av hva alle andre måtte mene at passer seg! Jeg har kjøpt gave for 2000 kroner, og jeg har sydd et nydelig veggbilde med bildet av paret trykket på stoff i midten. Sistnevnte gave kostet ikke stort, siden jeg hadde det jeg trengte fra før av. Imidlertid tror jeg brudeparet som fikk "det billige veggbildet" var nesten mer glad for den gaven, enn de som fikk gave til 2000 kroner! (Edit: skrivefeil) Endret 27. februar 2009 av Modic
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå