Gå til innhold

Hvor mye gi for i gave

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk også beskjed av en bedre venninne da hun skulle gifte seg at gaveprisen bør ligge på kuvertprisen. Har aldri hørt det hverken før eller siden. Jeg kjøpte en noe billigere gave.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gjest:

Hehe :) Skrev hun opp kuvertprisene i invitasjonen da?

Det blir litt sånn; Skal du ha middag og alkohol, så skal du f%&# meg betale for det også!

Endret av Jade
Skrevet

Jeg hadde gitt det samme uavhengig av om jeg kunne komme eller ikke så lenge jeg er invitert. En annen ting er at jeg synes man skal ha en god grunn for ikke å gå i et bryllup når man er invitert. Men det er vel en annen diskusjon,

Og gave gir man selvfølgelig om man kan komme eller ei, vanlig folkeskikk det.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet
Vi er invitert, samboeren og jeg, til et bryllup jeg ikke kan ta meg tid eller råd til å reise i. Hvor mye bør vi gi for? Er barndomsvenninne med bruden..

Om du ikke kommer så gir du heller ikke noe gave om dere ikke bor i nærheten av hverandre eller er utrolig nære. Snu heller på det og spør om du ville forventet gave fra noen som ikke kommer?

Skrevet
Om du ikke kommer så gir du heller ikke noe gave om dere ikke bor i nærheten av hverandre eller er utrolig nære. Snu heller på det og spør om du ville forventet gave fra noen som ikke kommer?

Man gir selvfølgelig gave selv om man velger å ikke komme. Noe annet er ufint når man er invitert i bryllup.

Skrevet

Skal jeg være helt ærlig så syns jeg at mange av dere bruder kan være ærlige å si at dere forventer å få gaver både fra gjester og fra flere som ikke er invitert.

Det er nok veldig uhøflig å si at man forventer gaver, men hvem gjør ikke det? Man forventer det fordi man vet at det er HELT VANLIG Å GI BRYLLUPSGAVER. Leser i mange andre tråder at "Neida, vi forventer ikke noen gaver vi". Hvorfor planlegger dere takkekort da, eller gavebord? Bryllup handler ikke om gaver, der er jeg helt enig, men det er noe som følger med UANSETT, og hvertfall på bygdenorge.

Da vi giftet oss visste jeg det ville komme mye gaver utenom gjestenes gaver, da jeg også har komfimert meg og vet hvem jeg fikk fra da. Og jeg fikk helt rett.

Men så til TS sitt spørsmål. Jeg syns du absolutt skal kjøpe for det du ville ha kjøpt for om du skulle dratt. Når din barndomsvenninne ønsker deg der er det nok for at hun vil at du skal komme også :)

Skrevet

Litt på siden: gir dere gaver til andre festligheter dere er invitert i, men hvor dere ikke kan komme? Eks. en 40 års dag til noen dere i utgangspunktet ikke ville gitt gave?

Ang. bryllup; jeg mener det avhenger litt av hvem det er som inviterer; hadde det vært en god venn eller nær familie, men jeg av en eller annen grunn ikke hadde kunnet, da hadde jeg gitt samme gave som om hvis jeg ikke dro. Litt mer perifere venner hadde jeg gitt en oppmerksomhet, som en blomst eller noe. (og jada, jeg er blitt invitert i bryllup til folk jeg ikke er veldig nær venn av så det er ikke så at man alltid er innmari nære brudeparet)

Skrevet

Misforstå meg rett, men jeg syns det er griskt dersom man blir invitert i bryllupet av gode venner, velger bort å feire dagen med dem pga økonomi, eller andre ting, og så mener at de heller ikke skal få gave.

Det blir på en måte dobbelt straff.

Ikke at jeg mener at man skal blakke seg eller noe, og har man dårlig økonomi, kan man jo skrive et hyggelig kort med en liten oppmerksomhet til dagen, for eksempel.

Skrevet
Gjest:

Hehe :) Skrev hun opp kuvertprisene i invitasjonen da?

Det blir litt sånn; Skal du ha middag og alkohol, så skal du f%&# meg betale for det også!

Hun hadde antagelig gjort det om jeg spurte. :ler:

Samme venninne spurte også om jeg ikke hadde tenkt og kjøpe meg ny kjole til bryllupet hennes...

En annen venninne hvilket ikke inviterte sine tre sett med tanter og onkler i bryllupet sitt ble faktisk kjempesnurt fordi de ikke fikk gave fra dem.

Hva forventer man egentlig?

Gjest Gjest_Sol79_*
Skrevet
Misforstå meg rett, men jeg syns det er griskt dersom man blir invitert i bryllupet av gode venner, velger bort å feire dagen med dem pga økonomi, eller andre ting, og så mener at de heller ikke skal få gave.

Ikke at jeg mener at man skal blakke seg eller noe, og har man dårlig økonomi, kan man jo skrive et hyggelig kort med en liten oppmerksomhet til dagen, for eksempel.

Dobbel straff?

Den må du gjerne utdype.

Opplever du det sånn at det er trist om noen gjester takker nei, men at det er enda trister om de heller ikke sender gave til deg?

Skrevet

Jeg syns ikke man skal sammenligne bryllup med bursdagsfeiringer, og er man først invitert i et bryllup, har man gjerne en god tilknytning til brudeparet, ettersom disse faktisk vurderer deg viktig nok til å ville betale mat og (ofte) drikke på deg.

Vi fikk gaver av alle de inviterte, også de som ikke hadde anledning til å komme. Svigermor sa tilogmed, litt fleipete, at vi måtte sende invitasjon til de vi visste ville takke nei, fordi da ville vi få gaver av dem.

For min del så var det ikke så himla viktig med gavene, men symbolverdien av å både takke nei og droppe gaven er litt uheldig, syns jeg.

Skrevet

Helt enig. Det vitner i allefall om lite kunnskap om skikk og bruk.

Man gir da ikke gave i bryllup fordi man kommer dit og er med på festen? Man gir det for å gratulere brudeparet med denne store begivenheten.

Skrevet
Samme venninne spurte også om jeg ikke hadde tenkt og kjøpe meg ny kjole til bryllupet hennes...

Huff! Kjoler er jammen dyrt nok, om man ikke skal få bruke dem i flere anledninger! Jeg-skal-ha-gave-etter-kuvertpris og alle-mine-kvinnelige-gjester-må-ha-ny-kjole er definitivt bridezilla!

Skrevet
Jeg syns ikke man skal sammenligne bryllup med bursdagsfeiringer, og er man først invitert i et bryllup, har man gjerne en god tilknytning til brudeparet, ettersom disse faktisk vurderer deg viktig nok til å ville betale mat og (ofte) drikke på deg.

Vel, samtlige bursdagsfeiringer jeg har vært i har vært såpass at jeg har fått servert mat av noe slag, altså middag.

Som bryllupsgjest har jeg opplevd å bli invitert på et kakestykke, en kopp kaffe og en drink eller tre. (bonger)

Greit nok at det er stas for brudeparet med bryllup, men for meg som gjest kan det føles like høytidlig med en førtiårsdag hvor det serveres skikkelig mat. :)

Skrevet

Jeg syns det er en like stor selvfølge å kjøpe gave i et bursdagsselskap som i et bryllup selv om jeg ikke kan gå - tatt i betraktning at det serveres noe mer enn potetgull i bursdagen. I begge tilfeller hadde jeg kjøpt noe billigere gave.

Skrevet
Dobbel straff?

Den må du gjerne utdype.

Opplever du det sånn at det er trist om noen gjester takker nei, men at det er enda trister om de heller ikke sender gave til deg?

For det første svarer jeg på dette forumet ut fra hva jeg personlig ville gjort og tenker, hva andre måtte velge med tanke på vårt bryllup er helt opp til dem.

Men det jeg mener med dobbel straff er følgende ("straff og straff" da...)

1-Gode venner velger å ikke prioritere å komme i et bryllup, som er trist, men forståelig.

2-Å ikke få oppmerksomhet i anledning dagen. Trenger ikke å være noe som koster noe, men et hyggelig kort ol, eller rett og slett det en ville gitt om en prioriterte å dra i bryllupet.

Helt enig. Det vitner i allefall om lite kunnskap om skikk og bruk.

Man gir da ikke gave i bryllup fordi man kommer dit og er med på festen? Man gir det for å gratulere brudeparet med denne store begivenheten.

Veldig enig med Gjest 14.09. Syns det er snakk om skikk og bruk. Det er vanlig å gi venner en oppmerksomhet i forbindelse meg bryllup, bursdager og lignende. Jeg syns ikke gaven bør være større/mindre om man drar dit eller ikke.

Og det med kuvertprisen syns jeg blir i overkant bz ja. Man må kjenne på det selv, om man ønsker å gi, hva og i hvilken prisklasse. Skulle man ellers forskjellsbehandla nære venner i gave fordi de prioriterte et ulikt bryllup, der den ene har en enkel sammenkomst, og den andre har et megabridezillabryllup påspandert av foreldre?

Skrevet

Jeg gir det samme om jeg ikke kan komme som jeg ville gitt dersom jeg kom. Jeg gir gave som en oppmerksomhet til brudeparet, ikke som "betaling" for evt middag og fest. Jeg gir mindre om jeg ikke er invitert...

Gjest Brud i vår
Skrevet

Jeg er helt enig med denne bruden som har uttalt at gaveprisen bør ligne kuvertprisen. I følge "skikk og bruk" er det også dette som er "normen" i Norge i dag, selv om det sikkert finnes en rekke unntak.

Jeg var selv gjest i et bryllup for et par år tilbake, hvor jeg var svært usikker på hvor mye jeg skulle kjøpe for i gave. Tilfeldigvis kom jeg over en "skikk og bruk" bok, og leste der en rekke nyttige tips når det gjelder etikette for bryllup hvor det bl.a stod at kuvertpris var vanlig gavepris. Så blir det da opp til hver enkelt om de velger å følge skikk og bruk eller lage sine egne normer. Veldig mange her inne (virker det til) kjører jo såkalte "alternative bryllup" i utgangspunktet, og da gjelder nok ikke den klassiske skikk og bruk uansett.

Når vi nå arrangerer bryllup, må jeg innrømme at jeg forventer gaver i samme klasse som kuvertprisen. Selvsagt vet jeg at jeg ikke kommer til å få dette av alle, og jeg arrangerer ikke bryllup for gavenes del - men det ER og blir en del av pakken. Det VET vi. Det er derfor vi lager ønskelister, det er derfor glassvaremagasinene har ferdige program for brudepar mtp ønskelister og det er derfor vi har gavebord og utpakkere. Det er derfor vi ønsker oss "dyre" ting til bryllupet, som servise og bestikk. Hadde jeg ikke forventet å få noen gaver eller gaver til et par hundre kroner, hadde jeg ikke våget å legge ut ønskeliste heller.

Kuvertprisen varierer jo veldig fra bryllup til bryllup, og de færreste oppgir denne til gjestene. Derfor må man bruke skjønn. Husker det stod en generell regel i skikk og bruk-boken med ca priser etter om det var "klubbhus" el hotellbryllup og hvorvidt alkohol var inkluder og det var fri bar. Har dessverre ikke den boken her nå, men vil anslå at klubbhusbryllup ligger på ca 3-400 pr gjest, med alkohol i alle fall 500. Hotell fra 700 og opp til 1500 pr gjest. Mange gir ikke pr gjest, men pr par - noe som egentlig ikke er å følge skikk og bruk, men som likevel er forståelig. Om man ikke har peiling på hvordan bryllupet er, synes jeg en grei pris å gå utfra er 5-600 kr per gjest. Altså 1000-1200 kr pr par.

I bryllupet jeg var i for et par år siden var jeg invitert alene, det var en venninne og et alkoholfritt klubbhusbryllup. Jeg valgte da å gi en gave for 800 kr, selv om jeg da var student og satt trangt i det økonomisk. Det er jo ikke verre enn at man tar en ekstravakt og får dekket det inn igjen!

Hvorvidt man velger å komme i bryllupet eller ikke bør ikke ha noe å si på hvor mye man gir for, så lenge man er invitert. Synes jeg. Gaven er jo en "startpakke" til brudeparet, og ikke en betaling for middagen. Om begge to er invitert ville jeg derfor minst gitt en gave for kr 1000. Er bare du invitert; en gave for 500.

Men som jeg sa innledningsvis; dette er tradisjonell skikk og bruk og mange velger å ikke følge dette. Kommer vel an på hvilken sosioøkonomisk klasse man tilhører og hvilket syn man har på bryllup.

Skrevet
Jeg fikk også beskjed av en bedre venninne da hun skulle gifte seg at gaveprisen bør ligge på kuvertprisen. Har aldri hørt det hverken før eller siden. Jeg kjøpte en noe billigere gave.

He he, en venninne av meg som skal gifte seg i sommer, begynte "tilfeldigvis" å snakke om hvor mye man bør legge i gaver til bryllup for en stund siden (husker ikke om hun da var forlovet ennå, men hun var ihvertfall gifteklar)... Hun snakket også om at gavene burde ligge på kuvertpris. Jeg syntes at det hørtes mye ut, jeg gir gjerne mellom 400,- og 800,- pr. person i gave i et bryllup, avhengig av hvor nær relasjon jeg har til paret (er samboer og kjøper gave sammen med ham). For det første er det parets eget valg å gifte seg og hvor dyrt det blir. For det andre er det ofte foreldrene som betaler bryllupet, eller ihvertfall store deler av det. De får jo ingen gaver... For det tredje synes jeg at det i dåp, konfirmasjon og bryllup blir veldig mange og flotte gaver. Selvfølgelig må man forvente en gave fra gjestene i et bryllup, men jeg synes ikke at man kan sette en "minimumspris" på gaven, det er et tegn på griskhet. Folk velger å gi det de kan og vil, det må være opp til hver enkelt gjest.

Hvor mange her har sett episoden av "Sex & singleliv" da Carrie ba om å få "ikke-bryllup-ikke-dåp"-gaver..? ;-)

Skrevet

Det jeg lurer på er om det ikke er litt "rart" at man ikke har råd til å komme i bryllupet, men gave har man råd til? Hva om man bare har råd til en av tingene, da? Skal man møte opp uten gave (evt. si at de får den senere, fordi man har dårlig råd), eller skal man takke nei til selskapet, og gi gave likevel? :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...