Gå til innhold

Hvor mye gi for i gave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er invitert, samboeren og jeg, til et bryllup jeg ikke kan ta meg tid eller råd til å reise i. Hvor mye bør vi gi for? Er barndomsvenninne med bruden..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm... jeg holdt på å skrive et innlegg om at man selvfølgelig må gi en like stor gave som man ville gitt dersom man kom. Du er jo såpass nær at du er invitert, om du kommer eller ikke er uavhengig av det.

Men mens jeg skrev ble jeg litt i tvil. Kanskje jeg ikke helt har peiling på skikk og bruk om slikt.

Da vi giftet oss nylig, var det litt hipp som happ med gaver og størrelse på dem. To venner av meg som jeg vil kategorisere som relativt nære, kunne ikke komme og ga (derfor?) heller ikke gave. Dette er folk i vennekretsen som jeg treffer ofte, i allefall en gang i måneden. Mens andre som ikke kunne komme, ga flotte, store gaver. Av en familie som er slektninger på min side fikk vi et kort "Til Brudeparet, med de hjerteligste gratulasjoner" (de må muligens ha glemt å legge ved penger eller gavekort?), mens av gamle naboer av mine foreldre og av tannlegen min (!) fikk vi fine gaver, svært overraskende.

Strever med takkekortene nå...

Bruk så mye penger som du føler for, men gi i allefall noe fint. Brudeparet synes sikkert det er leit at du ikke kan komme (uavhengig av gavestørrelse!) :)

Gjest hopeful
Skrevet

Ville nok sikkert gitt den samme tingen, eller i samme prisklasse som om jeg var i bryllupet. Men gi ut fra hva lommeboken tillater! Man skal ikke spise nudler resten av mnd for å kjøpe en svinedyr gave! Hvis man er litt kreativ trenger man kanskje ikke bruke så mye penger! Kanskje du er flink med hendene, og kan lage noe til dem?

Lykke til:)

Skrevet

Jeg ville også gitt samme ting/verdi som jeg ville gitt dersom jeg kom i bryllupet. Eventuelt så kan du vel bare droppe å gi? Dere er vel ikke så nære hvis du ikke kan ta deg tid/råd til å komme i bryllupet? (Kan hende jeg misforsto deg her, og at det er snakk om at du ikke får tatt deg ferie el.)

Skrevet

Jeg hadde garantert kjøpt en litt billigere gave.

Skrevet (endret)

Det jeg tenkte da jeg vurderte om jeg skulle reise langt i bryllupet eller ikke, var å gi en større gave, enn jeg ville gitt om jeg dro (ville blir kostbart å reise dit). Ser de fleste ville gitt mindre, men jeg syns det var fint å gi en litt større gave, dersom jeg ikke prioriterte å reise dit selv.

Edit: skriveleif

Tillegg: Det kan jo også være greit å gi det samme man ville gitt ellers.

Endret av Estrella 84
Gjest ¤bella¤
Skrevet

Jeg ville gitt akkurat det samme som jeg ville gitt om jeg skulle i selskapet.

Gjest hyggelig
Skrevet

Jeg hadde nok gitt en billigere gave hvis jeg ikke kunne komme. Hvis det hadde vært en venninne, hadde jeg kanskje brukt 1000 kr hvis jeg kom, og 700 kr hvis jeg ikke kom.. (jeg er student og har ikke så god råd..)

Jeg hadde gjort det slik fordi jeg leste en gang at hvis man var bedt i bryllup skulle man gi gave med omtrent samme kostnad som kuvertprisen til middagen. Hvis jeg ikke hadde kommet i bryllupet, hadde brudeparet sluppet å betale middag for meg.

Hmm... Nå når jeg skrev det ned hørtes det egentlig litt rart og gjerrig ut!

Jeg får tenke på det igjen hvis det dukker opp noen bryllupsplaner i vennekretsen etterhvert! ;)

Skrevet

Jeg går mot strømmen og sier at jeg ville ikke gitt noe om jeg ikke skulle i bryllupet. Skjønner ikke hvorfor jeg skulle gitt presang nå jeg ikke skal..

Unntaket er hvis det er noen veldig nærme, f.eks søsken/bestevenninne osv, men det er vel begrenset hvor nær du er med de når du sier at du ikke kan ta deg tid/råd til å gå..

Må poengtere at jeg ikke har så god råd for tiden, og hadde jeg blitt invitert i et bryllup nå, der jeg måtte reise med fly/bo på hotell e.l, så hadde jeg ikke hatt råd til å gjøre det. Hvorfor skal jeg da skrape sammen penger til presang, hvis jeg ikke har råd til å reise?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Her var det mange gode råd, og jeg tar de til meg selv også. Men vil samtidig svare litt jeg også :goodbye:

Jeg er fortalt (av noen som planlegger bryllup...) at det er vanlig å gi kuvertpris. Så kommer man til bare kaffe så er det halve kurvertprisen...

Jeg er ukjent med slik skikk, men tar det til etterretning.. da hadde jeg gitt som en kaffegjest om jeg ikke kunne stille pga enten tid eller økonomi.

Jeg er enig med hun som skriver dette høres litt gjerrig ut, men det er ikke

lett å forstå seg på disse "reglene" når man ikke er i bryllupsplanlegging synes jeg.

Det aller viktigste er jo at du overlever økonomisk i ettertid, ellers blir det feil for din del. Ingen skam det da? Vi har alle perioder i livet hvor økonomien krever litt omtanke for å få ting til å gå rundt. Og kan du lage noe selv må det jo være en flott gave - så fylt med omtanke fra giveren til brudeparet?

Jeg ville i alle fall ha satt veldig pris på en slik gave, laget med hjertet og fylt med omtanke :-) Er det økonomisk verdi eller affeksjonsverdi man skal måle gaver i?

Skrevet

Jeg ville absolutt gitt en gave! Det er jo en venninne av deg, og man må jo være litt nær dersom man faktisk er bedt i bryllupet!

Ville nok gitt det samme uansett om jeg kunne komme eller ikke.

Man gir jo ikke gave fordi man skal "betale" for maten... men fordi man vil gratulere de nygifte!

Skrevet

Jeg hadde gitt gave, men vet ærlig talt ikke hvor dyr. Tror ikke jeg hadde kjøpt billigere fordi jeg ikke kunne komme.

Men! Jeg forventer ikke selv å få gave av de som melder avbud til mitt bryllup!

Ang. kuvertpris = gavepris. Det er jo bare tull. Det er vel ikke noe som opplyses om i invitasjonen, eller på ønskelisten?! Dessuten så er det jo forskjell på kuvertpris som kun gjelder mat, og kuvertpris som inkluderer "alt". Skal brudeparet få dyrere gave fordi de betaler for lokalet og servitørene via kuvertprisen, istedet for å betale det separat?

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Ang. kuvertpris = gavepris. Det er jo bare tull. Det er vel ikke noe som opplyses om i invitasjonen, eller på ønskelisten?! Dessuten så er det jo forskjell på kuvertpris som kun gjelder mat, og kuvertpris som inkluderer "alt". Skal brudeparet få dyrere gave fordi de betaler for lokalet og servitørene via kuvertprisen, istedet for å betale det separat?

Veldig enig!

Har ikke hørt om gave til samme prisnivå som kuvertpris andre steder enn her inne.

Man holder da ikke bryllup for å få gaver vel?

Skrevet (endret)
Veldig enig!

Har ikke hørt om gave til samme prisnivå som kuvertpris andre steder enn her inne.

Man holder da ikke bryllup for å få gaver vel?

Dette har ikke jeg hørt om heller. Man gir noe man tror paret blir glad for, og som man samtidig har råd til å gi. Det virker på meg som om det ofte ligger i prisklassen 500-1000kr, men at det avhenger av hvor godt man kjenner de som gifter seg, og hva man har råd til. At man skal veie opp for for kuvert har jeg aldri hørt (men man gjør kanskje det hvis man betaler 1000kr for en gave).

Endret av Phaedra
Skrevet

Jeg ville gitt den samme gaven uansett om jeg kunne komme i bryllupet eller ikke.

Synes det er merkelig at noen mener at man kan gi mindre, hvis man ikke kan delta...!? Hvorfor er det slik?

Prisklasse vil jeg ikke uttale meg om. Det er opp til hver enkelts økonomi og relasjon til brudeparet.

Skrevet

Men noen av dere sier at dere ikke ville gitt gave dersom dere ikke kunne komme i bryllupet.

Er ikke gaven ment som en gratulasjon til brudeparet? Uansett om man kommer eller ikke? Hvis dere ble invitert til et bryllup, må dere vel være ganske nære (en av) brudeparet?

Vi fikk i allefall gaver av mange som ikke var invitert engang (naboer og slikt). Og gir også selv en oppmerksomhet til de rundt oss som vi vet skal gifte seg, selv om vi ikke på langt nær kjenner dem godt nok til å bli invitert i bryllup.

Skrevet

Jeg ville gitt en gave til litt mindre enn hvis vi kom. Som student har jeg gitt gave til ca 400 da jeg ikke kunne være med, men det er jo en periode man har ganske lite å rutte med... Hadde samme venninna gifta seg nå, hadde jeg nok dobla gaven.

Til bryllupet vårt varierte det veldig hva vi fikk fra de ulike gjestene. Og det er jo selvfølgelig helt greit. Folk gir gaver ut fra økonomisk situasjon og hva som er tradisjonen i familien sin.

Gi det du føler du har lyst og råd til, og drit i skikker som stort sett bare bruder som har vært mye inne på bryllupsforum vet om...

Gjest TS-gjest
Skrevet

TS her. Jeg har kjent henne siden barndommen og vi har gått hele grunnskolen sammen, men har hatt lite kontakt de siste årene pga. ulike valg av videregående skole og studier. Ulike grunner til at vi ikke kan reise, men det står på både økonomi og fri fra jobb. Jeg lurer på om jeg skal gi for rundt 400 fra oss begge, eller om dette er for lite?

Skrevet
Jeg går mot strømmen og sier at jeg ville ikke gitt noe om jeg ikke skulle i bryllupet. Skjønner ikke hvorfor jeg skulle gitt presang nå jeg ikke skal..

Unntaket er hvis det er noen veldig nærme, f.eks søsken/bestevenninne osv, men det er vel begrenset hvor nær du er med de når du sier at du ikke kan ta deg tid/råd til å gå..

Må poengtere at jeg ikke har så god råd for tiden, og hadde jeg blitt invitert i et bryllup nå, der jeg måtte reise med fly/bo på hotell e.l, så hadde jeg ikke hatt råd til å gjøre det. Hvorfor skal jeg da skrape sammen penger til presang, hvis jeg ikke har råd til å reise?

Synes dette var en merkelig tankegang. Poenget med gaven er jo å være en oppmerksomhet/gratulasjon til brudeparet ved den hyggelige begivenheten. Om du kan reise eller ikke er irrelevant, gave bør man gi uansett når man er invitert (og i noen tilfeller også når man ikke er invitert). Om ikke annet fordi man faktisk ønsker brudeparet det beste. Prisen må selvfølgelig tilpasses, og det behøver ikke koste særlig.

Skrevet
TS her. Jeg har kjent henne siden barndommen og vi har gått hele grunnskolen sammen, men har hatt lite kontakt de siste årene pga. ulike valg av videregående skole og studier. Ulike grunner til at vi ikke kan reise, men det står på både økonomi og fri fra jobb. Jeg lurer på om jeg skal gi for rundt 400 fra oss begge, eller om dette er for lite?

400 kr er helt flott! Tenk gjerne litt personlig også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...