Gå til innhold

SU. og gjester som ikke svarer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har fått svar på aller meste altså, så jeg skal bare syte litt. Vi har nemlig tre par, derav to av de har lang flyreise (ergo dyre billetter) som har ikke svart. Jeg snakkte med han ene i de ene paret noen dager før SU i en annen sammenheng, om spurte høflig om de hadde bestemt seg. Det hadde de ikke, pga. sto på økonomi ol (de gifter seg til sommeren så den kjøper jeg fullt ut).

Bryllupet står om 40 dager, og siden det er første helgen i påsken går ikke akkurat billettprisene nedover. De har visst at de har vært invitert siden i sommer, og fikk invitasjonen i desember. Slik at jeg må ærlig talt si at jeg begynner å bli mektig irritert over at de ikke kan svare. Jeg trenger jo å vite hvor mange vi blir, spesielt siden jeg har ordnet med overnatting for de gratis og jeg må avklare om de skal bo der eller ikke. Hva skal jeg gjøre? Joda, selvfølgelig skal vi spør de. Men hva skal jeg si når jeg allerede ved flere anledninger tidligere har spurt.

Jeg er vel en enkel sjel sånn sett at jeg pleier å bestemme meg for om jeg skal bruke x ant. tusen kr på flybilletter når jeg får vite at jeg er invitert, ikke to uker før en evt. avreise liksom... ARG! I tillegg kommer de to andre parene, som jeg ikke kjenner nok til at jeg tar kontakt, og forloveden min mener vi skal vente litt til.

JEG BLIR SPRØ!

Endret av bunadbrud
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring dem, og si at hvis de ikke gir beskjed innen i morgen om de kommer eller ikke, kommer du til å gå ut ifra at de ikke kommer. Ikke noe svar = de får ikke komme. Si at du må vite nøyaktig hvor mange som skal komme innen i morgen, og de som ikke har svart til da, kan ikke komme. Punktum.

Skrevet

Ja jeg vil jo egentlig det. Men vi satte su 15. februar og bryllupet er 4. april. Var det for tidlig med SU. da? Liker ikke å ringe å mase på folk, men det ser ut som den eneste utvei :S

Skrevet

Om svarfristen var for tidlig avhenger jo av når du MÅ vite hvor mange som kommer. Du har vel en frist på når du må si nøyaktig hvor mange kuverter du trenger, hvor mange som trenger overnatting, og hvor mange som skal puttes inn i lokalet.

Jeg synes ikke to måneder er alt for tidlig å be om et svar.

Skrevet

Har dere mulighet til å avtale overnatting utfra om de kommer da? Regner med det er hjemme hos noen. Så kan dere heller "avlyse" overnattingen hvis det ikke blir noe av.

Jeg tror nok dere bør kunne regne med de ikke kommer...utfra de signalene dere har gitt, men hold det åpent.

Forsøk å ikke irritere deg over dette, det er ikke verdt det.

Skrevet
Om svarfristen var for tidlig avhenger jo av når du MÅ vite hvor mange som kommer. Du har vel en frist på når du må si nøyaktig hvor mange kuverter du trenger, hvor mange som trenger overnatting, og hvor mange som skal puttes inn i lokalet.

Jeg synes ikke to måneder er alt for tidlig å be om et svar.

Jeg MÅ ikke vite så mye før noen uker før. Men for min egen del ville jeg vite ting så fort som mulig. Det står jo bare på + 6 stk nå, men jeg syns av prinsipp at folk kan svare. Det er uhøflig å ikke svare.

Skrevet
Jeg MÅ ikke vite så mye før noen uker før. Men for min egen del ville jeg vite ting så fort som mulig. Det står jo bare på + 6 stk nå, men jeg syns av prinsipp at folk kan svare. Det er uhøflig å ikke svare.

Ja, det er uhøflig, men du ødelegger kun for deg selv ved å ri dette prinsippet.

Det er din hverdag du forsurer...ikke de gjestene som ikke svarer sin hverdag.

Skrevet
Ja, det er uhøflig, men du ødelegger kun for deg selv ved å ri dette prinsippet.

Det er din hverdag du forsurer...ikke de gjestene som ikke svarer sin hverdag.

Du har nok rett. Jeg får få samboeren til å ringe å si at vi må ha svar til fredag. Viss ikke kan de ikke komme..

Skrevet

På den ene siden er det uhøflig å ikke svare innen svarfristen - men på den annen side er det uhøflig å sette svarfristen alt for tidlig.

Om du klarer deg uten å vite nøyaktig hvor mange som kommer, så ville jeg gitt dem en uke eller så til før du sier ifra at svar nå eller la vær å komme. Klart det er kjekt å vite lang tid i forveien nøyaktig hvem som kommer, men om man ikke vet nøyaktig når man skal jobbe og slikt så lang tid i forveien, så er det ikke så lett å svare heller.

Skrevet

Om du ikke må ha svar nå i nærmeste fremtid, ville jeg gitt de noen uker til. Du vet at de tenker seg om, og jeg syns det er en smule frekt å si at de ikke får komme om de ikke svarer innen fredag. Det hadde vært noe annet om du måtte ha svar, men du må ikke og da syns jeg det er frekt.

De har gitt beskjed at de må tenke litt lengre på det, og da er det det du har å forholde deg til. Måtte du ha et svar, så hadde du selvfølgelig måtte ha et svar.

Må man virkelig være så prinsippfast?

Skrevet (endret)

1,5 mnd er da ikke uhøflig tidlig svarfrist? 1 måned er vanlig. Det er greitt å ha litt å gå på. Dessuten tror jeg ikke at det paret kommer til å få mer klarhet i om de har råd eller ikke de neste ukene, når de har visst om dette i over et år, og i dag er like langt...!

Husk at TS skal lage (kanskje bestille?) bordkart, festprogram, bordkort, snakke med catering +++++++++ Det er så herlig å få ting unnagjort, så man slipper å stresse med 1000 ting siste to ukene!

Men ville ikke kommet med noe ultimatum :/ Greitt å be om svar innen xxx, men ikke legg til at de ikke kan komme hvis ikke. Men etter hvert, så blir det jo en realitet. For du kan jo liksom ikke bestille mat til de dagen før bryllupet.

Endret av Jade
Skrevet
Du har nok rett. Jeg får få samboeren til å ringe å si at vi må ha svar til fredag. Viss ikke kan de ikke komme..

Gjør det. :)

Ikke ødelegg hverdagen din mer med dette mer, husk at dette skal være en hyggelig tid full av forventning og forberedelser. :)

Lykke til.

Skrevet

Jeg har sendt en melding til hun i det ene paret og lurer på om vi kan få svar innen fredag med tanke på catering ol.

Til mitt forsvar har ingen av de (i dette ene paret) vansker med å finne ut om de skal jobbe da begge har fast jobb i kommunen som ikke består av skiftarbeid. De har sagt det står på økonomien, og jeg kan heller ikke se at de skal ha bedre råd nå enn for 10 dager siden. Vi får håpe for min del at de svarer nå.

Skrevet

Jeg synes dere rett og slett skal gi beskjed om at dere må ha svar f.eks. innen en uke eller innen helga. Trenger ikke å si at de ikke får komme dersom de ikke svarer, bare gi beskjed om at dere må vite det innen da og da. Det er en del som må få (enda) en frist til å bestemme seg, ellers kommer de aldri til å bestemme seg. Og dersom dere ikke hører fra dem til fristen får dere ringe dem opp en gang til og si at NÅ må dere ha svar med én gang.

Skrevet

Vi slet med akkurat det samme da vi feiret 85-årsdagen til farfar i januar. Vi sendte ut invitasjonene i oktober, med SU tidlig i januar. Vi måtte gi beskjed til catering selskapet om hvor mange kuverter senest en uke før og vi satt SU datoen en uke før denne fristen, altså to uker før selskapet. Vi hadde sendt ut 40 invitasjoner (totalt 55 gjester) og da SU datoen opprant hadde vi kun mottatt svar fra 25 av 40. Vi ventet til tre dager før vi måtte gi svar hos cateringselskapet og ringte rundt til de som ikke hadde svart og ga beskjed om at vi måtte ha beskjed innen torsdag (siste frist for å ringe cateringselskapet var fredag) og de som ikke hadde gitt noe tilbakemelding innen da regnet vi som "nei takk". Vi fikk svar av flere når vi ringte, men det var fortsatt noen som ikke kunne si ja eller nei, og det endte vel med at vi ikke fikk svar fra fire stykker. Det frekkeste var at det ene paret som aldri ga beskjed faktisk dukket opp på festen. Heldigvis var det noen andre som var blitt syke og ikke kom, så det gikk greit, men det var jo bare flaks.

Gjest aprilbrud2!
Skrevet

Har akkurat samme problemet! Vi hadde S.U på fredag, altså 6 uker før bryllupet. Mangler 11 svar! Greit at vi er i dialog med ett par av de, men det har bra mye å si for budsjett og planlegging om det kommer ti stk ekstra eller ikke.

Har fått noen "sier i fra om jeg ikke kommer, jeg!", og har allerede sendt mail til ett par andre som ikke svarer, skjønner ikke at folk ikke skjønner at vi trenger svar! Tipper vi ringer rundt i slutten av neste uke for å si at absolutt siste frist er 3 uker før.. Alle våre må reise med fly, så hvis de skal komme må de jo vite det snart selv også.

Ett annet alternativ er å bare la ting gå sin gang, og så si at middagstoget er gått om en av disse plutselig dukker opp allikevel, men at de kan komme til kaffen. BLÆH!

Gjest hopeful
Skrevet

Så irriterendes! Håper mine gjester svarer til S.U.. For at du ikke skal måtte vente med å gjøre de siste bestillinger i forhold til kirkeprogram, catering, osv ville jeg gitt dem maks en uke til! Forklar dem at du ikke får gjort siste del av jobben før du har alle svarene. Dette må de jo respektere!

Lykke til! Håper dere får en fantastisk feiring:)

Skrevet
Kan jeg spørre om hva S.U er for noe?

S.U. står for svar utbees. Man har ofte en "S.U. innen"-dato ved bryllup og andre store fester.

Skrevet

Svar utbedes - en fænsi forkortelse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...