Gå til innhold

Barn som ligger på saueskinn...

zebb

Anbefalte innlegg

Har en diskusjon gående med et par venninner. Er det bra for barn å ligge på saueskinn i vogna på denne årstida i denne varmen?

En av venninnene mine argumenterer for at ull regulerer varmen, og barnet blir ikke for varmt, for ulla trekker til seg fuktigheten.

Den andre venninnene min argumenterer for det motsatte, og sier at hun aldri i verden ville ha lagt på saueskinn selv i denne varmen, så hvorfor i all verden skal vi legge ungene på det?

Tilbake står jeg og er litt enige med begge (Ambivalent som jeg er) Men sauene har det jo bra de med ulla si, sommer som vinter, til tross for at de kanskje blir klippet engang utpå våren eller noe sånnt?

Noen som har noen erfaringer eller synspunkter?

Klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ikke lagt de på saueskinn i denne varmen jeg ihvertall. Ull regulerer varme ja, men ikke i den grad. Og det er en grunn for at sauene blir klippet på denne tiden og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Sakset fra dinbaby.com:

Velger man å la barnet ligge under en dyne kan et saueskinn være en lur investering. Velg et skinn med tett og kort ragg. Det kan se fristende ut med lang og silkebløt pels, men faren for overoppheting øker proporsjonalt med hvor fluffy pelsen er. En av fordelene med et slikt skinn er at lanolinen i pelsen virker bakteriehemmende, og det påstås fra en av de ledende leverandøren av slike skinn at barn som sover på skinn holder seg friskere gjennom hele livet. Skinnet hjelper også barnet å regulere varmen, slik at det kjøler når luften er varm om sommeren, og luner om vinteren når det er kaldt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madley

Jeg jobber i bhg og der har to av barna skinn som de sover på...

Her har det vært VARMT de siste dagene og barna har ingen tegn på overoppheting så langt. Det anbefales!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at dette blir brukt på kuvøsebarn fordi skinnene regulerer temperaturen på barna!

brukte det selv på gutten min da han var baby både sommer og vinter og han var aldri klam og varm om sommeren når han lå på dette1

Charmina :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har også hørt at dette blir brukt for å regulere varmen enten det er sommer eller vinter. Jeg skal selv bruke det i vognen til min lille som kommer i august

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Så da trenger jeg ikke føle meg som en barnemishandler som lar lille prinsesse ligge på saueskinn i varmen da?

Vil svært gjerne høre flere synspunkter på dette!

Klem fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde aldri lagt mine på saueskinn.

Ull er noe vi bruker i vinteren for å holde varmen,har ihvertfall jeg oppfattet.

Da min yngste ble født om sommeren så lå hun i vognen i bare body med et helseteppe over seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min har saueskinn (fra Ikea) oppi vogna selv om det er varmt ute.

Var til og begynne med skeptisk jeg også (greit om vinteren, men sommeren?) men det viser seg at det er deilig avkjølende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det anbefales jo for kuvøsebarn (og inni der er det jo varmt...) så jeg kan ikke skjønne at det skal væer galt nei, det regulerer farmen fint.

Min bror, nå 22 år gammel, legger seg under ullpleddet midt på sommeren han, for "det er så varmt ut!", Han stenger varmen ute, mener han.

22 år tidligere lå han på ull i kuvøse. De "forsket" på det på den tiden, halvparten på ull, andre halvparten uten, og fant ut at de barna på ull vokste fortere, noe som jo er positivt, siden ungene i utgangspunktet ligger i kuvøse fordi de er for små. Ull er et naturlig produkt, og det er bra for barna det.

Du merker jo fort om hun blir overopphetet. Blir hun ikke det, ja da ser du jo selv at det stemmer.

*Fredagsbarnet "skammer" seg for å komme med svar her, siden hun ikke har barn.....*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

:vinke: *vifter skammen ut av Fredagsbarn*

Når du nevnte det med pleddet, så kom jeg på at vi pleide å dra ullpledd ut på plenen om sommeren, og ofte var det vel så godt å ligge under som oppå... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilde

Da mine barn var små så fikk jeg beskjed om å ikke bruke saueskinnspose når det var over 10 grader ute ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Starya

Men jeg antar det blir noe annet å ligge skinnet enn å være helt omsluttet av det? (De har jo heller ikke mye annet på seg om sommeren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når det er så varmt ute har hun kanskje bare en body på seg når hun ligger på skinnet....Når jeg tar henne opp er hun IKKE for varm.

Det er visst mange og delte meninger om dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sunshine-t

jeg har lagt min datter i ullpose i vognen. ikke akkurat nå som det ersuuupervarmt ute, men sånn ellers. som det er skrevet i tidligere svar, så regulerer den varmen. jeg trodde ikke på det før jg kjente etter selv. og det stemmer faktisk, unasett hvor teit det høres ut..

T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...