Gjest Étoile Skrevet 3. juli 2003 #1 Del Skrevet 3. juli 2003 Urk! Fant nettopp et ekkelt kryp på en avis på badet som ved nærmere undersøkelse viser seg å være sølvkre! Har helt angst for en skadedyrinvasjon her nå. Noen som har erfaringer med disse krypene? Er de lett å bli kvitt? Fant dette om de på nettet: www.aktiv-skadedyrkontroll.no/solvkre.htm Kan det være at krypet jeg fant var et engangstilfelle, eller finnes det sannsynligvis fler? Har ihvertfall skrudd opp varmen på badet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 3. juli 2003 #2 Del Skrevet 3. juli 2003 Det kan være et engangstilfelle. Den kommer fra kjeller eller loft, hvor de fleste hus har litt sølvkre. Kommer det flere, tyder det på fuktighet på badet. Du kan få et middel hos et skadedyrfirma, og spraye i kroker og kriker. Men først må badet tørke - og dette tar cirka åtte uker, - da må du ikke dusje der. Sølvkre er ikke farlige, eller smittebærere. Bare litt ekle. Jeg kaller de for minisel... Har selv sett en sølvkre der jeg bodde før, men det kom ikke flere. Men en jeg kjenner, kjøpte leilighet med sølvkre på badet. Han ble ikke så veldig glad. Det tok sin tid å bli kvitt de. Flere omganger med å spraye, - et firma kom og boret hull i vegger - sprayet inn i hullene, og bak listene. Så måtte badet tørke, og hullene tettes. Etter noen omganger med spraying i sluk og bak lister, forsvant sølvkreene. Ser du bare en eller to, er det sikkert ingen fare. Men ser du de til stadighet, må du kontakte skadedyrfirma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 3. juli 2003 #3 Del Skrevet 3. juli 2003 Takk for svar!! Får håpe det bare var et engangstilfelle da... kan jo være at den har krøpet ned fra loftet. Badet er sjelden i bruk da det er gjestebadet, så jeg tviler på at det er fuktproblemer der. Får følge med, og håpe at det ikke dukker opp fler... urk, klør bare ved tanken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 3. juli 2003 #4 Del Skrevet 3. juli 2003 Du kan ha på litt varme og lufte godt en tid. Da forsvinner evt. begynnende fukt, og sølvkre med det samme. Sølvkre liker ikke lys, de kommer fram i mørket. Når du så kommer inn og slår på lyset, vil du se de pile unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 4. juli 2003 #5 Del Skrevet 4. juli 2003 De liker å ha det varmt, fuktig og mørkt, og er VANSKELIGE å bli kvitt. Det har jeg erfart. HAr aldri hørt om engangstilfeller før, men du kan jo være heldig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. juli 2003 #6 Del Skrevet 4. juli 2003 Det som er problemet er at sølvkre indikerer fukt et sted. Man kan forsøke å fjerne sølvkreene, men de vil komme tilbake hvis man ikke finner fukten og ordner opp med den. Hadde en del sølvkre hos oss da vi flytta inn, og det viste seg at en gammel lekkasje ikke hadde blitt skikkelig ryddet opp i. Da vi fikk ny lekkasje og fikk tørket med tørkemaskiner i 2 måneder forsvant sølvkreene. Ekle greier, men de gjør ikke skade (unntatt kan vissnok spise litt papir..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 4. juli 2003 #7 Del Skrevet 4. juli 2003 Jeg har også disse på badet mitt, urk. Har fukt-problemer. "Sølvkre trives best på fuktige og mørke steder. Vi finner dem oftest på badet, under kjøkkenbenken eller i kjelleren. Best liker de sukker og stivelse, med de kan også spise bøker og papir som oppbevares fuktig. På badet kan det være sparsomt med mat, der kan de spise lim fra baderomstapeten, såperester og skitt i sprekker. I kjøkkenbenken får de mat fra søppelbøtta. Sølvkre blir 10-15 mm." http://www.anticimex.no/images/skadedyr/h2...tor_solvkre.gif Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. juli 2003 #8 Del Skrevet 7. juli 2003 jeg hadde masse sølvkre hos meg- Vask og hold godt rent. Kjøp noe insektspray(finnes mot sølvkre) og spray godt i sprekker o.l. prøv å tett igjen evnt srekker, åpnonger der du ser de kommer ut. for å bli kvitt fuktighet i rom kan du kjøpe noe som heter "tørrbollen" på Chlas Ohlson, det funker bra. Ble kvitt mine sølvkre etter litt arbeid.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 7. juli 2003 #9 Del Skrevet 7. juli 2003 Takk for svar alle sammen! Har fortsatt ikke sett flere kryp, men who knows, de kan jo være der allikevel... Har skrudd opp varmen og luftet i flere dager nå, får håpe det tar knekken på dem hvis de er der... Takk for alle tipsene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå