Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_marja_*
Skrevet

Jeg har altid lurt på hva folk vet om islam og hva dere mener om det.

Hva sier andre religioner om islam?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke så mye om islam, men inntrykket jeg har er at det er en gammeldags religion. Spesielt ang. kvinnesyn.

Jeg vet også at ''det virkelige islam'' og islam slik vi ser det på TV med idioter som sprenger seg selv i lufta er to vidt forskjellige ting.

Jeg er ikke spesielt kristen selv, men jeg har aldri fått det inntrykket i oppveksten (med veldig kristne besteforeldre osv.) at de fordømmer andre religioner - dersom det var dette du ville fram til? Det er jo det islam gjør i noen land, tror jeg. Så en dokumentar om skolegangen i Saudia Arabia der de lærte at vesten var fiender osv, men jeg vet ikke hvor representativt dette er for islam generelt da. Jeg vet jo at i Saudia Arabia er det de religiøse lederne som styrer landet, altså at politikk og religion ikke er atskilt.

Så for å oppsummere: nei, jeg vet ikke så skrekkelig mye om islam annet enn det jeg ser på nyhetene - noe som er veldig misvisende for ''muslimen i gata''.

Skrevet

Bare av nysgjerrighet: hvorfor har du alltid lurt på det?

Sjekk google, der får du svar.

Lukter skoleelev som ikke gidder å lese selv lang vei her. :ler:

Skrevet

Verden ville definitivt vært bedre uten religioner, og da også uten islam. Kanskje islam især.

Skrevet
Verden ville definitivt vært bedre uten religioner, og da også uten islam. Kanskje islam især.

Om du tror det så er du farlig naiv

Skrevet
Om du tror det så er du farlig naiv

Tror du det?

Hvorfor, i så fall?

Gjest pastapesto
Skrevet

Bra spørsmål. Jeg vet veldig, veldig lite om koranen. De negative følelsene jeg har mot islam kommer fra:

- bestialske oppslag fra steder folk er muslimer, brutale avstraffelsesmetoder.

- kleskode rundt meg.

- levereglene muslimer har, ikke spise svinekjøtt, etc.

- det er en tro koblet opp mot en eventyrbok, og jeg sier eventyrbok, fordi det ikke er meg bekjent at dette er en samling skrifter som er satt sammen av evidence-based forskning.

Mer trenger jeg ikke å vite. Det er så mye å lese her i verden, at koranen kommer ganske langt ned på lista.

Religion er søppel, og det holder for meg.

Gjest pastapastapesto
Skrevet
Lukter skoleelev som ikke gidder å lese selv lang vei her. :ler:

Jeg lukter person som vil fram til at vi har sterke meninger, selv om vi ikke vet så mye om selve skriftgrunnlaget, og gjerne også hinte om at dette er galt.

Skrevet
Jeg lukter person som vil fram til at vi har sterke meninger, selv om vi ikke vet så mye om selve skriftgrunnlaget, og gjerne også hinte om at dette er galt.

Ja, selvfølgelig...når man ikke vet så mye om skriftgrunnlaget så har man selvfølgelig forutsetning for å hinte om at noe er galt. :ler:

:roll:

Skrevet

Islam betyr underkastelse, og bare der forstår jeg at religionen ikke er for meg.

Gjest Wrangler
Skrevet

Har jo det vanlige inntrykket fra media om hva islam innebærer.

Har også erfaring fra islam gjennom flere kollegaer jeg har jobbet med i flere år. Og dette er to vidt forskjellige ting. Det er dessuten stor forskjell mellom de ulike muslimene "på gata".

På min jobb har jeg heller opplevd at de kristne er mer evangliske og mer opptatt av å bringe dette til meg/jobben/etc, enn muslimene.

Forøvrig er religion noe dritt.... Altså, det er OK at noen tror, det får de bare gjøre, men ikke tving dette på andre, ikke bruk religion som makt, tvang og represalier.

Skrevet

Islam og Koranen er i utgangspunktet hverken bedre eller verre enn kristendom og Bibelen. Alt kommer an på hva slags folk som tolker det, og hvordan de tolker det. Og dessverre er det slik at de som i dag har "autoriteten" til å definere islam og muslimsk kultur generelt er konservative menn som ønsker status quo. Ikke så ulikt mange andre religioner, egentlig. De liberale og progressive muslimene i verden er alt for dårlige til å kjempe for endring innenfra!

Skrevet (endret)

Jeg har lest koranen for noen år tilbake.

Nesten lik bibelen, bare litt annerledes (eks: jesus var "bare" en profet VS jesus er Guds sønn, osv).

Endret av LilleCanCan
Gjest Gjest
Skrevet
Islam og Koranen er i utgangspunktet hverken bedre eller verre enn kristendom og Bibelen. Alt kommer an på hva slags folk som tolker det, og hvordan de tolker det. Og dessverre er det slik at de som i dag har "autoriteten" til å definere islam og muslimsk kultur generelt er konservative menn som ønsker status quo. Ikke så ulikt mange andre religioner, egentlig. De liberale og progressive muslimene i verden er alt for dårlige til å kjempe for endring innenfra!

Hva om roten er råtten, da er jo hele treet råttent. Ser jeg mennesklig på det, så tolket Muhammed bibelen(det han fikk høre av jøder og kristne på den tiden) på sin måte og laget en religion ut av det. Det meste er lover og regler som ikke gir noe høyere mening eller symbolikk som ikke stemmer, eller profetier som er skivebommer. Ser jeg åndelig på det, så gav djevelen en vrangforestilling til Muhammed. Men det kan vel folk si om Jesus også. Men Jesus stemmer så mye mer om det som står i symbolikken i GT.

Gjest Gjest
Skrevet

Det jeg vet er at de som vet mist om Islam. Er de som snakker med om Islam

Jeg vet nok til å vite at det finnes muslimer som misbruker Koranens ord. Akkurat som kristne misbruker bibelens ord

Skrevet
Hva om roten er råtten, da er jo hele treet råttent. Ser jeg mennesklig på det, så tolket Muhammed bibelen(det han fikk høre av jøder og kristne på den tiden) på sin måte og laget en religion ut av det. Det meste er lover og regler som ikke gir noe høyere mening eller symbolikk som ikke stemmer, eller profetier som er skivebommer. Ser jeg åndelig på det, så gav djevelen en vrangforestilling til Muhammed. Men det kan vel folk si om Jesus også. Men Jesus stemmer så mye mer om det som står i symbolikken i GT.

Oh, pleeeeaaaase!!!! :filer:

(ekstremistiske kristne er vel så ille som ekstremistiske muslimer!)

Skrevet
- levereglene muslimer har, ikke spise svinekjøtt, etc.

Hvorfor er det nødvendigivs ille å ikke spise svinekjøtt? Jeg lar også være å spise svinekjøtt uten at jeg tilhører noen religion som forbyr meg det. Ganske enkelt fordi ca 90% av grisens DNA er identisk med menneskets. Jeg synes det er likt nok til å la nasse nøff slippe å havne på min tallerken... For meg blir det noe av det samme som indrefilet av gorilla eller elefantskinke...evt lettstekt rotte i sursøt saus. Jeg liker heller ikke tanken på å spise rumpa til et dyr som kanskje også eide den ene lunga til han som sitter på bordet ved siden av meg på restauranten.

Når det gjelder islam tror jeg mye av fordommene mange norske har mot muslimer rett og slett handler om mangel på kunnskap, samt at vi stadig får tutet ørene fulle av antimuslimsk-propaganda fra de fleste medier. Synes det er en anelse mer skremmende at vi har såkalt "høyt ansette" politikere her til lands som viser politisk lysebrune tendenser uten å i det hele tatt legge skjul på det. Men dagens nordmenn husker kanskje ikke så mye fra 40-tallet.

Enhver religion vil høres farlig ut dersom man bare får høre om noen fundamentalisters ekstreme tolkninger av den. Meg bekjent har handlingene til ekstreme grupperinger i midt-østen veldig lite med reell islam å gjøre. De bruker det som en unnskyldning på samme måte som Bush-regjeringen gjemte seg bak at de var innsatt av Gud, og derfor kunne forsvare overgrepene i midt-østen.

Skrevet
Jeg lar også være å spise svinekjøtt [...] ganske enkelt fordi ca 90% av grisens DNA er identisk med menneskets.

Så du spiser ikke f.eks. banan heller du da? Tross alt deler jo vi mennesker 50% av vårt DNA med bananen.

Skrevet
Så du spiser ikke f.eks. banan heller du da? Tross alt deler jo vi mennesker 50% av vårt DNA med bananen.

Synes å mene at det er litt forskjell på 50 og 90, var hvertfall det da jeg gikk på skolen. Har forøvrig ikke hørt om noen som har fått operert inn en bananlever, har du? Det hadde jo vært sykt kostnadseffektivt dersom det var mulig...

Men bottom line: jeg synes det er iffy å spise dyr som ligner oss så mye som det griser gjør. Og det er uansett en avsporing, var mer en spissformulering for å vise at jeg kan forstå hvorfor det ikke er akseptert å spise gris i noen kulturer. Var ikke ment å skulle tolkes veldig bokstavelig.

:ironi:

Skrevet

Jeg kan det grunnleggende om Islam, samt noe mer i dybden siden jeg hadde om det første året på universitetet. Jeg har også lest store deler av Koranen, og kjenner noen muslimer. Som andre har nevnt så ser jeg på islam som en religion på lik linje med andre religioner: Noen er muslimer bare i navnet, noen er dypt troende, noen er fanatiske, noen er destruktive osv.

Det er derfor temmelig frustrerende å se hvor mange selvoppnevnte islam-eksperter vi har fått i Norge i dag, som ikke ser ut til å ha fått med seg hvor nyansert og variert islam er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...