Gjest Gjest_Forvirret_* Skrevet 23. februar 2009 #1 Skrevet 23. februar 2009 Hei, vi trenger noen tilbakemeldinger. Vi har lyst til å kombinere våre etternavn til et felles navn med bindestrek, men er svært uenig om hva som klinger best. Alternativene er: Vestvik-Lunde eller Lunde-Vestvik Hva hører best ut og er enklest å si?
angara Skrevet 23. februar 2009 #3 Skrevet 23. februar 2009 Vestvik-Lunde, helt klart. Enig! (evt uten bindestrek, som to selvstendige navn, men i den rekkefølgen)
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #4 Skrevet 23. februar 2009 Vestvik-Lunde stemmer jeg også for. Men, dropp bindestreken. Synes det er noe stort tull å lage kjempelange etternavn med bindestrek. En kommer alltid til å måtte poengtere at navnet er med bindestrek, og tenker man en generasjon frem, når egne barn gjerne gifter seg og skal finne navn så blir det ikke helt enkelt når Vestvik-Lunde møter Olsen-Pedersen.
Lilly-L Skrevet 23. februar 2009 #5 Skrevet 23. februar 2009 Synes kanskje at Lunde-Vestvik hørtes best ut, jeg! Men kommer det ikke litt an på fornavnene også? Hvordan det klinger sammen liksom.. :klø:
Phaedra Skrevet 23. februar 2009 #6 Skrevet 23. februar 2009 (endret) Vestvik-Lunde er enklest å si. Lunde-Vestvik høres litt ut som noe en gammel vestkantsdame ville hatt, uten at jeg klarer å forklare hvorfor Jeg liker forresten ikke bindestreker jeg heller. Endret 23. februar 2009 av Phaedra
Hexagon Skrevet 23. februar 2009 #7 Skrevet 23. februar 2009 Jeg syntes bindestrek er kjempefint! Og syntes egentlig at begge forslagene klinget bra. Kanskje det høres annerledes ut for de som snakker dialekt? Misunnelig siden våre etternavn ikke egner seg med bindestrek
S_Dreams Skrevet 23. februar 2009 #9 Skrevet 23. februar 2009 Er man ikke nødt å ha bindestrek nå, hvis man vil ha to etternavn?
Arkana Skrevet 23. februar 2009 #10 Skrevet 23. februar 2009 Er man ikke nødt å ha bindestrek nå, hvis man vil ha to etternavn? Ja, man kan bare ha ett etternavn, og da må man bruke bindestrek. Alternativet er at det ene blir mellomnavn og det andre etternavn.
Gjest Pretor Skrevet 23. februar 2009 #11 Skrevet 23. februar 2009 Er man ikke nødt å ha bindestrek nå, hvis man vil ha to etternavn? Hvis man ikke har bindestrek, er det bare det siste navnet som blir etternavn, det første blir mellomnavn. Synes bindestrek er helt greit, jeg. Når det gjelder rekkefølgen, så synes jeg at Vestvik-Lunde er best:) Det andre blir litt tungt...
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 23. februar 2009 #13 Skrevet 23. februar 2009 Vestvik-Lunde klinger best i mine ører:) Lykke til
Ciara Skrevet 23. februar 2009 #14 Skrevet 23. februar 2009 Jeg mener Lunde-Vestvik. Det er fordi Lunde slutter med vokal, og flyten synes jeg dermed blir bedre enn sammensetningen "k" og "L" som det ellers blir. Men ellers enig med de andre, de avhenger også av fornavnet.
Megana Skrevet 23. februar 2009 #15 Skrevet 23. februar 2009 Vestvik-Lunde, men er enig i at bindestreken bør bort. (Hva er galt med å ha et av navnene som mellomnavn?)
Gjest hopeful Skrevet 23. februar 2009 #16 Skrevet 23. februar 2009 Hmm... Syns begge klinger bra, men tror jeg ville valgt Lunde-Vestvik.
Modic Skrevet 23. februar 2009 #17 Skrevet 23. februar 2009 (endret) Lunde-Vestvik, synes jeg. Har sittet og sagt navnene høyt for meg selv (samboeren lurte litt!! ), og Vestvik-Lunde blir hele tiden Vestvi-Klunde i mine ører, om du skjønner! Så jeg liker best varianten med vokal mot konsonant, i stedet for to konsonanter etterhverandre. Er heller ikke glad i bindestrek, men skjønner at det velges fordi begge to skal ha begge navnene som etternavn, i stedet for at det ene brukes som mellomnavn. Men jeg hadde nok valgt "Kari" Lunde Vestvik og "Ola" Lunde Vestvik. Men så kommer det jo helt an på hva dere egentlig heter til fornavn, da. Det bør jo klinge fint sammen... Endret 23. februar 2009 av Modic
Ce'Nedra Skrevet 23. februar 2009 #18 Skrevet 23. februar 2009 Vestvik-Lunde er enklest å si, men Lunde-Vestvik er nok finere.
Phaedra Skrevet 23. februar 2009 #19 Skrevet 23. februar 2009 Nå har jeg sittet og sagt navnet høyt så mange ganger + lest hva folk mener her inne, så nå høres navnene like greie ut for meg hihi. Skriv navnene ned på to papirlapper og trekk om det
Aud Long Skrevet 23. februar 2009 #20 Skrevet 23. februar 2009 Jeg syns Lunde-Vestvik var litt finere, men de klinger ganske så likt syns jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå